Vannjustering

Kanskje Norbrygg kan få til en avtale med et laboratorium ? Sikkert fler enn meg som kunne tenke seg en analyse ? Ser at folk betaler flere tusen for analyser som ikke er tilpasset ølbrygging. Toslab har egen analyse for dette og prisen er 1567,-

Vedlegg

• IMG_0769.png
    IMG_0769.png
    493,5 KB · Sett: 10
  • IMG_0771.png
    IMG_0771.png
    245,8 KB · Sett: 11
Kjørte til Fjellab på Rjukan med vannprøver i dag. Fikk pakkepris på 900kr med moms for analyse for ølbryggere. Fantastisk service. Hvis noen trenger analyse så kontakt de og si du vil ha samme analyse som Bård ;):cool:

• рH
  • Hardhet
  • Kalsium
  • Magnesium
  • Natrium
  • Klorid
  • Sulfat
  • Bikarbonat/alkalitet

IMG_1930.png

Nå har jeg lagt inn ny profil. Ser dette riktig ut ? Tallene nede på vannprofil er mye høyere enn de jeg har lagt inn ?!

Vanskelig å si.
Først: har du laget en vannprofil for vannet ditt? Hvis ikke, gå inn i Profiler, velg Vann og lagen profil for ditt vann. Mekrer det som favoritt, slik jeg har gjort med mitt - se bilde.
Deretter velger du det som Kilde i vannjusteringen under Kalk i oppskrifter. Ikke velg den som Målprofil.
Deretter kan du leke med ulike tilsetninger og BF vil vise rette data.

Jeg gjør det enkelt - tilsetter alle justeringer i mesken. Eneste som kan være lurt er å justere pH i skylling også om du har hardt vann med høy pH - noe jeg tror du har.
Screenshot_20260501_134542_Brewfather.jpg

Sist redigert:
finnes det måter å finne ut vannprofil uten å betale noen? Jeg bor i Maridalen feks, er ikke dette noe oslo kommune har?

Da blir det ca 70 ppm da iflg vedlegg
Fra Brewfather sin bruksanvisning;

Brewfather uses ppm values for the water profile, so your water report has to be converted to this. Below you will find help converting your values to ppm.

1 mg/L = 1 ppm

From Alkalinity mmol/l to ppm Bicarbonate HCO3: multiply by 61
From Alkalinity mg/l CaCO3 to ppm Bicarbonate HCO3: multiply by 1.22

Tilbake
Topp