Samletråd for internettvarp av bryggerinteresse

Ikke så mye som jeg først antok, det er 20g/100g med sukker i de boksene der men mango har ganske mye sukker før tilsetning. Ser ut som det bar er tilsatt 4g sukker per 100g. Godt kjøp, nå må jeg bare se en annen vei før jeg går på et nytt uplanlagt impulskjøp.....

Tja... Best før Jan.28, vi står foran en sannsynligvis varm sommer og jeg ikke snakker tonnevis? Tru det går helt greit jeg ;)

Vis vedlegget 77880
Det har gått noen sekker av den der gjennom huset her:). (Ikke at jeg - dvs. min litt ufølsomme gane - egentlig kjenner særlig forskjell på det som kommer fra ulike produsenter, men placeboeffekten skal man ikke kimse av:).)

Jeg trur ikke jeg noen gang har kommet i nærheta av utløpsdatoen.

Ofte like god etter. Tok meg en bock i går som var brygga med den munich malten med best før i 2022/2023. Ikke noe å si på den. :)
Forringelsen over tid er nok ikke dramatisk, og neppe noen grunn til å kassere malt som har gått over tida. Men se ikke bort fra at en direkte sammeligning med det samme ølet brygga med ferskt malt ville vært merkbar. Det er testing med sensoriske panel som ligger til grunn for datomerkinga. Så kanskje "Ofte god etter" er mer presist enn "Ofte like god etter"?

Jeg trur ellers at det er viktigere å se på datoen på spesialmalt. Jeg har tyggetesta en del gammelt i lageret mitt vs nyinnkjøpt, og sjøl for meg var det lett å kjenne forskjell. Så jeg har kasta en del etter det.

Jeg brukte endel av det eldste (både basemalt og spesialmalt) til å meske 20 liter startervørter med. Liker ikke å kaste.
Eldste basemalt er nå "bare" ett år over best før dato. Må brygge mer for å få ned lageret forstår jeg.
I morgon, i morgon, men ikkje i dag...

Tilbake
Topp