En fantastisk historie om å bygge et bryggeri-imperium helt motsatt av hva gigantene gjør...
Man kan ha mange meninger om Clarkson, men dette har han (også) lykkes med
Riktig svar: Ikke så farlig som enkelte vil ha det til.
www.aftenposten.no
Kort oppsummert - hvis man drikker én alkoholenhet hver dag er sannsynligheten for at det er det man dør av én promille. Men man får jo ikke 1 i promille av én enhet...
Den mest anarkistiske vestlendingen er på full fart inn på verdsarvlista. Då skulle det berre mangla at staten gjorde opp for gammal urett.
www.nettavisen.no
Man kan mene hva man vil om folk på Voss (professor Tron Dreyerdal, f. eks. som formet kulturen på Gufseplassen, for de som husker den klassiske Disney-historien), men ved å trodse både fogd og fut og lovverk, har de altså klart å holde liv i en unik kultur (og da mener jeg biologisk kultur - altså kveik) gjennom mer end 40 generasjoner. Man får anta at journalisten mener 40 generasjoner mennesker - ikke 40 generasjoner kveik - det hadde jo neppe vært mer end en drøy måned....
Og siden jeg tok med Gufesplassen - "På Vossevangen der vil eg bu" er absolutt ikke norsk poesi. Diktet heter egentlig "På Vossevangen der vil jeg bo" og er skrevet av danske Carsten Hauch i diktsamlingen Lyriske Digte og Romancer fra 1861. Det blev siden oversatt til norsk av Hulda Garborg.
Jeg har aldrig vært veldig begeistret for kveik - men fra et biologisk perspektiv heier jeg på anarkistene fra Voss!
Jeg personlig er både stolt av, og glad i Kvek. Brygging (med Kveik), var påbudt i lang tid, men var altså ‘forbudt’ fra 1912 til 1999. Hvordan de får disse 87 årene til å bli 40 generasjoner med anarkister og lovbrytere, er for meg urovekkende
Jeg personlig er både stolt av, og glad i Kvek. Brygging (med Kveik), var påbudt i lang tid, men var altså ‘forbudt’ fra 1912 til 1999. Hvordan de får disse 87 årene til å bli 40 generasjoner med anarkister og lovbrytere, er for meg urovekkende
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.