Nøgene ø #500.

Hei, tørrgjæren hadde jeg i fordi WLP007 flokkulerer så inni granskauen fort. NØ brukte også tørrgjær for karbonering. Tror det skal være 1gram på 20 liter eller noe. Fant ut at det var vanskelig å måle opp 1gram så det blei litt på gefylen :)

Mulig jeg heiv i "whirpool"-humla noe tidlig, jeg heiv den i når det slutta og koke og kjølepumpa var igang. Det blir utrolig mye humletrub så kanskje det er lurt å bare hive alt i gjæringskaret og la det settle av seg der....

Du bør nok dobbeltmeske med BB30 ja. Har aldri gjort dette selv. Bare husk på at du får elendig utbytte på så lav mesketemperatur, så jeg hadde ikke mulighet til å skylle. Da hadde jeg ikke nådd OG...

Men ikke hiv malten når du koker #500. Det er fortsatt mye søtstoff igjen. kjør en mesking på litt høyere temp og skyll som vanlig. Jeg lagde en single hop med Cascade av restene, og den blei nydelig  :yes:
 
Dette med whirlpool på under 80 grader er min "feil", jf spørsmålet mitt lenger oppe i tråden om whirlpool er det same som engelskmennene gjer når dei tilsett humle "post-boil", dvs når vørter er nede i 80 grader.

Etter å ha høyrt podcast frå Can You Brew It med m.a. Jamil Zainasheff og deira kloneforsøk på m.a. Epic Brewing Pale Ale (New Zealand), så skjer humletilsetting rett etter flame-out og rett før dei rører "whirlpool" i vørteren. Dette skjer før vørteren blir sett til kjøling. Humla blir tilsett i to like deler: rett etter flame-out / før "whirlpool" og etter 10 minutt. Deretter stod vørteren i 10 nye minutt før den så vart sett til kjøling på vanleg måte.

N.d.g. mi einaste erfaring med post-boil humle (i eit restebrygg etter maibock), så synes eg denne måten var med på å sikre meir aromhumla i øla etter gjæring. Det var nesten som om ein hadde tørrhumla litt, noko eg ikkje gjorde. Så dette fristar til meir utprøving  :ilike:
 
Snakket med dem på NØ. Tror kanskje dem hjelper meg med å tilpasse #500 til BB30, og noen tips om gjennomføring. Dem ba meg om å beskrive utstyret. Spent på svaret  :skitbra:
 
Ja de er veldig imøtekommende og hjelpsomme. Mulig jeg vurderer å bytte ut noe av basismalten med ekstrakt neste gang for å få litt mer i gjæringsdunken. Da kan jeg sammenligne med den jeg har brygget for å se om det utgjør noe forskjell.

Her er logoen som jeg lagde til dette brygget:
 

Vedlegg

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    676,1 KB · Sett: 759
Køyr lysast muleg spraymalt / uhumla ekstrakt, ja. Unntak når du vil ha smak og farge frå ekstrakten, men det treng du ikkje i #500 der du får meir enn nok spesialmalt.

Ang mengder, så seier beercalc.dk at 650 gram spraymalt tilsvarer 1 kg pale malt. Alternativ 730 gram flytande ekstrakt.
 
Hans Einar skrev:
Snakket med dem på NØ. Tror kanskje dem hjelper meg med å tilpasse #500 til BB30, og noen tips om gjennomføring. Dem ba meg om å beskrive utstyret. Spent på svaret  :skitbra:

Fikk du noe tilpasning til bb30? Interessert i dette selv...

-M-
 
Fikk ikke svar, og har ikke brygget den, men brygget #100. Mesket i eget meskekar (over 13kg malt). Den lover bra.
 
Hvis du har eget meskekar, så er det vel bare å bruke oppskrifta slik som den er. Tror jeg havna på noen og tjue liter til kok, så da har du rikelig med plass til å koke  :skitbra: Hvis en kun skal bruke BB30 til både mesk og kok blir det ikke mange literene med øll :) Pluss at hele BB30 vil bli full av humletrub......

Det jeg er litt usikker på er om jeg kanskje burde ha mesket ut på 78grader......mulig utbyttet hadde blitt bedre da. Slik jeg skjønner brewsheet`en til NØ så skal en ikke det.....Men hvorfor skal en ikke det??? Har det noe med gjærbare sukkerarter å gjøre??

Ellers så har jeg slitt veldig med karboneringa på denne.....men nå er den blitt meeeeeget god  :sikle
 
Hans Einar skrev:
Fikk ikke svar, og har ikke brygget den, men brygget #100. Mesket i eget meskekar (over 13kg malt). Den lover bra.

Hvor stor batch ble det? Er vel også mulig å bruke bb'n til #100 men med 15-16 liter som sluttresultat...
 
mlindboe skrev:
Hans Einar skrev:
Fikk ikke svar, og har ikke brygget den, men brygget #100. Mesket i eget meskekar (over 13kg malt). Den lover bra.

Hvor stor batch ble det? Er vel også mulig å bruke bb'n til #100 men med 15-16 liter som sluttresultat...

Totalt ble det flasket 23l hos meg(#100). Det er vel bare å skalere ned batchen i beersmith til du har 7kg malt? For meg var det et poeng å få en batch restebrygg(på kjøpet). Det gikk fint og ble veldig godt øl.
 
Rune81 skrev:
Legg forøvrig merke til meskeskjema: 62 grader i 90min og null utmesk. Kan faktisk se ut som at man ikke skal skylle her....

Hva står WP for?  Ettr Simcoe.

Antar DH betyr "Dry Hopping"??
 
Brygga denne etter Rune81/NØ sin oppskrift, og endte med akkurat de samme tallene.

Preboil 1,075, OG 1,095 og 20 liter i dunken.
FG på 1,023 etter 14 dager på 20-21 grader.

Tilsatte ikke tørrgjær, men flaska med 5.5 g/L.
Ga det 4 dager på 27 grader, deretter 14 dager i romtemperatur.

Første flaska var veldig flat, og jeg banna stygt.

Etter 4-5 uker i kjeller på 14 grader begynner den her å bli farlig god!
Karboneringa har gått seg til og smaken har modnet veldig fint.

Etter 14 dager i Barentshavet er jeg absolutt klar for en ny smaking torsdag kveld.
Gleder seg stort!

Honnør til NØ som slipper sånne oppskrifter, og Rune som la den ut.
 
For å oppnå så konsentrert vørter som mulig
Det er det jeg og skjønner at man ønsker å oppnå, men hvis jeg skyller med 15 liter, og koker bort de 15 litrene (mitt oppsett fordamper 10 liter i timen), så synes jeg det er vanskelig å forstå at ikke det gir høyere konsentrasjon?
 
Hvis du jakter høyest mulig utbytte så må du gjerne skylle. Det kan hjelpe hvis du ikke har stor nok meskekjele, siden du får ut mer sukker hvis du skyller, i steden for å bruke mer malt som på dårlig norsk gir "diminishing returns". Men da må du koke tilsvarende lenge. Samtidig så gir lengre koketid dårligere gjærbarhet pga maillardreaksjoner, om enn lite, men merkbart, ølet kan oppfattes som tykkere, og kraftigere som resultat av maillardreaksjonene, og ja, det tar lengre tid.
 
Tilbake
Topp