Belgisk hveteøl Wit

Takk for svar,men eg har ikke spraymalt.
Tror du det er uheldig med sukker?

Ja,har kokt minst 90 min.
 
Jeg ville bare tilsatt gjær og fortsatt som vanlig. 1.040 er ikke feil på et herlig og friskt sommerøl  ;)
 
Kjøpte meg et sett Belgisk Wit fra Bryggselv her om dagen. Står det skal tilsettes appelsinskall, men ikke når.
Skal appelsinskall inn ved koking? Eller kanskje tørrskalling?
 
Jeg fikk også ganske nøyaktig 1040 på ca 24,5L på bryggselv sin B.Wit. Skulle vært 1050-55 ifølge oppskriften
 
Jeg snublet innom bryggeland for noen dager siden å plukket opp ingredienser til en wit. Han som hjalp meg var noe trøtt og rasket sammen ingrediensene basert løst på en oppskrift som ble plukket ut av luften mens jeg var i butikken. Så siden dette også er første gng jeg gir meg i kast med en fullmesk kunne det være greit med noen innspill på mengder, rekkefølge og temperaturer.

Ingrediensene er:

5kg malt (Hvete og lys pilsner tror jeg, også her gikk det litt fort for seg.)
Hallertau Hersbrucker pellets humle
koriander (hele)
tørket/knust appelsinskall søt
og WLP410 - Belgian Wit II Ale.

De instruksene jeg fikk og kan huske var for ca 20l øl og gikk omtrent som dette:
Start mesking med ca 26-27 l vann.
ikke bruk for mye koriander. Kanskje 15g?
Ha i koriander, appelsinskall og humle de siste 10-15 minuttene.

Har du innspill som kan gjøre denne prosessen litt mindre vag tar jeg gjerne imot det nå :)
Som for eksempel; hvor lenge skal jeg meske (60 min?) og på hvilken temperatur (jeg gjetter meg til 67 grader), hvor mye humle (kanskje 80 g), osv.
 
Jeg har brygget wit med 50/50 flaket hvete og pilsner malt mesket på 64 grader 75 min. saaz humle på 60 minutter til 18 IBU, saaz på 5 minutter til 2 IBU og gjæret den med wlp400.

Siden pilsnermalt er brukt kokes det 90 min.
 
Glemte å legge til 1 gram koriander pr liter vørter og 3 gram ferskrevet appelsinskall pr liter vørter. Bruker du tørker sitrusskall kan du bruke 1 gram pr liter vørter.
 
Men er det ikke litt vel mye med 26-27 liter vann til en mesk med 5 kg malt?

Jeg mesker med rundt 27 liter vann til 5-7 kg malt (BIAB). Skyller da med 8 liter. Endte med 23 liter til gjæring nå sist (cirka 5,5 kg malt). Har lest anbefalt 3-4 liter vann per kilo malt i mesken, men vet ikke helt, jeg...
 
Da er vi to... :) Jeg har nå mitt brygg nr. 2 i gjæringskaret (for en time siden), og prøver stadig å forstå de ulike ting med hvordan man skal/bør gjøre det. Men det synes som det er delte meninger om dette også. Noen sier at det er "skyllevannet" som utgjør det du får i gjøringskaret (minus fordamping), mens andre sier at du nesten ikke trenger å skylle noe særlig. Det gjelder da "all grain" brygging. Men i utgangspunktet så skulle det vel lønne seg med en del/mye skylling på en BIAB også, eller?

På mine to har jeg gjort ulikt (ettersom hvor langt jeg kom i lesingen.. :)).
Den første (8/7) startet jeg mesking med 21 liter, og skylte med 11.
Den andre (i dag) startet jeg med 15 liter og skylte med nesten 24 liter. (2.5-3 liter vann pr. kg malt, som jeg leste...)
Sluttsum på antall liter vørter: Nesten 24 liter på begge.
Men kvaliteten på brygget gjenstår å se når de er klare for å nytes (forhåpentligvis) om en 4 ukers tid...
I mellomtiden må jeg bare skaffe meg noen flere gjæringskar... :rolleyes:
 
Den første (8/7) startet jeg mesking med 21 liter, og skylte med 11.
Den andre (i dag) startet jeg med 15 liter og skylte med nesten 24 liter. (2.5-3 liter vann pr. kg malt, som jeg leste...)
Sluttsum på antall liter vørter: Nesten 24 liter på begge.
... :rolleyes:
Det er som regel ingen problem å nå ønsket volum. Det er jo bare å tilsette vann.
Utfordringen er å få skylt ut mest mulig sukker.
Hvis du måler egenvekten / oechlevekten /OG på vørteren har du en pekepinn.
(En slik flytepinne som du får kjøpt på bryggebytikker eller europris. Kjøl vørteren til 20 grader. Eller kjøp et refraktometer som koster noe mer)
Hvis du får ut mindre sukker på 24 liter vørter får du et tynnere øl. Både på smak og alkoholstyrke.
De forskjellige malt typene har en teoretisk mengde meskbart sukker. Jo nærmere man kommer dette tallet jø høyere utbytte har man.
Det er skrevet mye om utbytte på Norbrygg.
 
Har Ø-vekt og refraktometer er i posten. På den første fikk jeg OG på 1.045, og på den andre 1.048. Men da er det sikkert som du sier malten det kommer an på og at det her er brukt ulike sorter. Og at det kanskje er så små marginer (fra 45 til 48) det er snakk om uansett?
Jeg skal søke opp og lese litt mer om det, takker. :)
 
Hei,

Er det overkill,,eller bortkastet å karbonere belgisk med hvitt candysukker?


Bruker vanligvis farin,,men hadde beelgisk sukker nå,,og testet det,

Noen med erfaring.?
 
Fermentables
Munich Malt 20 EBC14EBC950g
Pale Malt 7 EBC7EBC2000g
Wheat Malt3EBC2000g
Melanoidin Malt69EBC200g


Mash schedule: 67 grader i 75 min. 75 grader i 15 min



Hops
Hallertauer Mittelfruh 5%alpha 35g 60 minutes
Amarillo 6.5%alpha 25g 10 minutes
Amarillo 6.5%alpha 15g 1 minutes
Amarillo 6.5%alpha 20g dryhopped

Fermentation
Yeast: WLP400 Belgian Wit Ale

Fermented at 18 degrees C for 7 days.
Fermented at 18 degrees C for 7 days.

Comments:

20 min - 20g ingefær

15 min - 40g appelsinskall (fersk) - 15g korriander


---

Heisann!

Jeg er relativt ny i gamet, og prøver for første gang å sette sammen en oppskrift basert på flere oppskrifter jeg har funnet på nett. Målet mitt vare i hovedsak å lage en Belgisk Wit med ingefærpreg, men valgte også å legge på noen ekstra smaker. Lurer på om dette blir overkill/krasj?
 
Tror ikke dette blir en stil-riktig Wit, hvis det er det du går for da, men i hjemmebrygging er alt lov :)

Hvete og Pilsner er basen i de fleste Wit. Ville byttet ut pale med pilsner, og dratt munich ned til ikke mer enn 5%.

Hadde droppet Amarillo, og kjørt Mittelfruh hele veien eller andre noble-aktige humler. Muligens bare en eller to tilsetninger type 60 og 30 min.

Ellers er jo flaket hvete og havre noe som ofte er med i en wit, for litt silke.
 
okei. Takk =) Jeg har kjøpt inn malten, så det får bare bli som det blir. Jeg føler meg også ganske usikker på hvordan det blir med både appelsinskall, koriander og ingefær, altså om det blir for mye.
 
Tilbake
Topp