Fyr og Flamme

Er det noen som har oppskriften til denne fra håndbryggeriet eventuelt til den orginale Voor & Vlam?

Drakk meg nesten blakk på dette deilige ølet i går og vil lage mer av det selv så jeg ikke går konkurs! :)
 
Spørr Håndbryggeriet om oppskriften, ellers kan du kontakte 'De Molen'. Brouwerij De Molen ga oppskriften til mange bryggerier, bl.a. Haandbryggeriet, Mikkelers, Emelisse (ned), et i Sverige, Belgia (Struisse Brouwers?), England, og..? Du får sikkert en komplett liste og da har du flere plasser for å gjøre et forsøk. ;)

Vuur en Vlam
 
JA fikk med meg at Orginal bryggeriet gav ut oppskriften ;)

men kan ikke finne det noe sted på nett, men jeg tar gladelig kontakt med håndbryggeriet!

starter turen på internett for å finne ut hvordan jeg går frem for å kontakte dem.

Noen som vet hvordan man bør gå frem for å be om oppskriften?

Takk for svar!
 
BDKnutsen skrev:
Noen som vet hvordan man bør gå frem for å be om oppskriften?

Bare si at du har lyst å brygge den selv. De fleste bryggerier har ikke noe imot med å dele. Hemmeligheter finnes nesten ikke.
 
Hvordan gikk dette? Fikk du oppskrifta? Og i så fall: Hvordan ble resultatet?

Kunne tenke meg å sette et fyr-og-flamme-aktig brygg selv.
 
Ingen andre som har noen idéer på denne? Denne øla syntes jeg er fantastisk god! kunne også godt tenke meg å klone denne...

Noen innspill?
 
Huub skrev:
BDKnutsen skrev:
Noen som vet hvordan man bør gå frem for å be om oppskriften?

Bare si at du har lyst å brygge den selv. De fleste bryggerier har ikke noe imot med å dele. Hemmeligheter finnes nesten ikke.
Jeg har også forsøkt å få noen detaljer ut av De Molen, men de er ikke spesielt villige til å dele informasjon ut over det om står på flaskene.
 
Gjorde et forsøk på denne etter informasjon samlet her og der. Hvor bra det treffer vet jeg ikke før om noen uker dog :)

Ikke all malt som stemmer med Beersmith, jeg brukte Weyermann Munich 25EBC og Weyermann CaraHell 25EBC.

Recipe Specifications

--------------------------

Boil Size: 26.33 l

Post Boil Volume: 24.44 l

Batch Size (fermenter): 20.00 l

Bottling Volume: 20.00 l

Estimated OG: 1.070 SG

Estimated Color: 16.4 EBC

Estimated IBU: 67.3 IBUs

Brewhouse Efficiency: 70.00 %

Est Mash Efficiency: 82.3 %

Boil Time: 60 Minutes


Ingredients:

------------

Amt Name Type # %/IBU

4.75 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC) Grain 1 73.6 %

1.20 kg Munich Dark (BestMälz) (25.0 EBC) Grain 2 18.6 %

0.50 kg Cara Blond 20 (Castle Malting) (20.0 EBC Grain 3 7.8 %

50.00 g Citra [12.00 %] - Boil 30.0 min Hop 4 44.4 IBUs

0.50 Items Whirlfloc Tablet (Boil 15.0 mins) Fining 5 -

40.00 g Centennial [10.00 %] - Boil 15.0 min Hop 6 19.1 IBUs

20.00 g Cascade [5.50 %] - Boil 10.0 min Hop 7 3.8 IBUs

0.50 tsp Yeast Nutrient (Boil 10.0 mins) Other 8 -

2.0 pkg Dry English Ale (White Labs #WLP007) [35 Yeast 9 -

25.00 g Cascade [5.50 %] - Dry Hop 5.0 Days Hop 10 0.0 IBUs

25.00 g Citra [12.00 %] - Dry Hop 5.0 Days Hop 11 0.0 IBUs
 
Flasket denne i går og jeg har trua - denne kommer til å bli god.

Når det er sagt så ville jeg vurdert å endre bittelitt på meskeskjema for å sikre litt mer fermenterbare sukkerarter og lavere FG. Jeg endte akkurat der jeg skulle på 60 min mesk på 68C - FG1020. Ville kanskje vurdert stegmesk på 65 og 68 evt lagt det ene steget på 66 for å komme på sånn ca 1015.

...men jeg skal ikke si noe for sikkert før jeg har smakt :)
 
2 uker karbonering og 2 uker til lagring senere og denne er helt knall. Veldig balansert og fin

Tror uansett jeg vil prøve meg med noe á la følgende meskeskjema neste gang:
- 65C 20min
- 68C 20min
- 76C 10min
 
Hvordan synes du smaken ble ift originalen?

Jeg er veldig fersk som brygger, men jeg ser at du ikke har noe 60min humle, hva er grunne til det?
 
Hvordan synes du smaken ble ift originalen?

Jeg er veldig fersk som brygger, men jeg ser at du ikke har noe 60min humle, hva er grunne til det?
Ut ifra det noen har klart å lure ut av Haandbryggeriet så har de ikke noe 60min humle :)

Må handle en flaske og smake i parallell men utifra husken så er det ikke langt unna.
 
Hei Superdigg - ble resultatet slik du håpet?
Jeg er også nyfrelst på "Fyr og flamme" og kunne tenke meg å prøve!
Ja jeg synes det ble veldig bra :)

Men som sagt jeg foretrekker at den er litt tørrere så velg et meskeskjema som tar deg ned på 1.014-16. Mulig jeg justerer ned cara til 5% og legger til en 2min Citra neste gang jeg lager.
 
Ja jeg synes det ble veldig bra :)

Men som sagt jeg foretrekker at den er litt tørrere så velg et meskeskjema som tar deg ned på 1.014-16. Mulig jeg justerer ned cara til 5% og legger til en 2min Citra neste gang jeg lager.

Hei og hopp!
Synes "Fyr og flamme"-IPAen er knakende god, og har lyst til å få til noe lignende. Satte sammen en oppskrift basert på den over:
http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/327497/kleppa-ipa-fyrogflamme-

Hvilken gjær anbefales brukt, og hvor mye? Eventuelt andre anbefalinger til hvordan denne herlige ølen kan klones best mulig?
 
Tilbake
Topp