Råd til å bedre effektivitet med BIAB

Siden en kilo malt koster litt over 20 kroner er det ikke et veldig stort mål i seg selv å gjøre prosessen mer omfattende for å få opp effektiviteten. Det er viktigere at den er stabil fra gang til gang. Dere ligger ganske lavt og burde få den opp med noen av triksene som er nevnt her uten at det medfører særlig økt tidsbruk eller gjør ting mer komplisert, men eventuell ekstra tidsbruk må også ses i forhold til den lave prisen på ekstra malt om det er det som skal til.

Er alltid greit å ha noe tørr malekstrakt i bakhånd for å kunne justere opp OG om dere havner altfor lavt. Tørket er enklest siden dere da kan bruke den mengden som trengs og enkelt lukke posen. Generelt er det mer sentralt å treffe OG enn å treffe antall liter ferdig øl. Juster evt humlemengdene om dere ser at dere ender opp med mindre enn oppskriften sier.
 
Jeg har skylt i separat kar. Da med dørslag under og så helt vann på ca 80 grader gjennom posen. Ikke målt SG på vørter etter skylling, eller preboil. Ender med ca 65% effektivitet, men vært oppi litt over 70% og nede i 60%. For utmesk på ca 80 så tapper jeg av vørter, varmer og heller tilbake. Litt på slump, men her finnes kanskje kalkulator?
Grunnen til at jeg tapper av og varmer separat er at jeg bruker gass. Varming av biab gryta har jeg testet og det ble nesten umulig å måle.
Er det bedre å "skylle" ved å legge posen i vann på litt over 80 grader (så "ettermesk" blir ca 80) eller skylle med vann på 80 grader?
 
Må først si at jeg aldri har brygget noe som helst. Jeg har derimot lest en del, og vurdert BIAB som metode. I den forbindelse ble jeg litt fasinert over denne metoden (som jeg ikke har har funnet noe om på norske fora): Brew in a Bag and Traditional Mash Hybrid (Mash in a bag) -> http://barleypopmaker.info/tag/brew-in-a-bag-alternative/ . Artikkelen hinter mot bedre utbytte (fra 70+ til 80+). (Selv synes jeg metoden virket interessant uavhengig... man trenger heller ikke like stort kokekar som ved "vanlig" BIAB).
 
Jeg har lenge hatt en effektivitet på ca. 60-65 % med BIAB. Ikke spesielt bra, men jeg har vært fornøyd med det. Men i de to siste bryggene har jeg falt ned i 50-52%. Dette gir jo en del hodebry. Dette er med samme maltsekk, samme knusingsgrad og stort sett samme maltprofil (IPA/pale ale).

Slik gjør jeg:

Varmer opp 2,5 liter vann pr. kg malt.
Mesker i 60-75 minutter.
Skyller med ca. 15 liter vann på 79-80 grader.

Eneste jeg har byttet er meskepose da den forrige ble hullete. Men dette bør vel ikke ha så mye å si? Noen tips til hvordan hva som kan være galt?
 
Her ser du et bilde av skylle metoden jeg brukte idag
Endte opp med 65% effektivitet
ImageUploadedByTapatalk1437403688.156419.jpg
ImageUploadedByTapatalk1437403704.355722.jpg
Skyller også med 80 grader vann fra vannkokern


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvor store volum snakker vi om her? Syntes bare den silen så litt liten ut? Hvordan gjør du det ellers mtp. meskevann osv?
 
OK. Brygger 25 liter hver gang her. Kanskje en ide er å gå ned på volumet hver gang jeg brygger? Verdt et forsøk.
 
Må først si at jeg aldri har brygget noe som helst. Jeg har derimot lest en del, og vurdert BIAB som metode. I den forbindelse ble jeg litt fasinert over denne metoden (som jeg ikke har har funnet noe om på norske fora): Brew in a Bag and Traditional Mash Hybrid (Mash in a bag) -> http://barleypopmaker.info/tag/brew-in-a-bag-alternative/ . Artikkelen hinter mot bedre utbytte (fra 70+ til 80+). (Selv synes jeg metoden virket interessant uavhengig... man trenger heller ikke like stort kokekar som ved "vanlig" BIAB).
Bruker denne metoden, heter jo batch eller parti skylling. Brygghus effektiviteten ligger på 83 - 86 prosent. Avhengig av at du skyller i eget kar eller som i mitt tilfelle tapper av og mellomlagrer vørter i gjæringskaret. Mere info i denne tråden https://forum.norbrygg.no/threads/forbedring-av-prosess-mesking-skylling-i-igloo.28361/#post-290907
 
https://forum.norbrygg.no/threads/effektivisering-av-mitt-biab.14628/ Tråden er etter hvert gammel og lang, men bildene i begynnelsen er likt dagens, bortsett fra at jeg bruker kraner i stedet for hevert. 80-90% effektivitet. Det aller viktigste er å heve temp til ca 75 før "sirkuleringen", og at siste skylling med vann holder 80 grader og ikke er for mye - like mange liter som kg malt er perfekt, mesker heller med mer vann for å få rett volum til kok.
 
Jeg har prøvd det meste innen skylleteknikker, dvs. Det er vel i prinsippet kun tre, original BIAB med ingen skylling der du mesker med fullt volum, kontinuerlig skylling og partiskylling.
Min erfaring er at partiskylling er det som fungerer best på enkle oppsett (kanskje på mange av de mer avanserte også)
Kontinuerlig skylling tar gjerne en times tid mens partiskylling gjerne gir samme effektivitet på et kvarter.
Sålenge du oppnår effektivitet på 80 tallet med partiskylling uten fare for å ekstrahere tanniner der kontinuerlig skylling ville tatt vesentlig lenger tid for samme resultat, ble valget lett for meg.
Samme framgangsmåte som nevnt her https://forum.norbrygg.no/threads/effektivisering-av-mitt-biab.14628/page-3#post-210538
 
Det er vel sånn nogenlunde forklart i denne tråden https://forum.norbrygg.no/threads/forbedring-av-prosess-mesking-skylling-i-igloo.28361/#post-290907
Kanskje litt stykkevis og delt, tar kortversjonen her
  • Du mesker vanlig med 2.5/3 liter vann pr. kg. malt
  • Etter mesking tapper du av vørter, jeg bruker gjæringskaret til oppbevaring. Ev. kan du flytte BIAB posen til et annet kar for skyllingen.
  • Så heller du skyllevannet over den nå tørre maltsengen, rører godt rundt og venter 5-10 minutter og rører litt til.
  • Heis opp BIAB posen og la den renne av seg, jeg gir den en god klem også på veien.
  • Deretter helles all vørter opp i kokekjelen for koking.
 
Det er vel sånn nogenlunde forklart i denne tråden https://forum.norbrygg.no/threads/forbedring-av-prosess-mesking-skylling-i-igloo.28361/#post-290907
Kanskje litt stykkevis og delt, tar kortversjonen her
  • Du mesker vanlig med 2.5/3 liter vann pr. kg. malt
  • Etter mesking tapper du av vørter, jeg bruker gjæringskaret til oppbevaring. Ev. kan du flytte BIAB posen til et annet kar for skyllingen.
  • Så heller du skyllevannet over den nå tørre maltsengen, rører godt rundt og venter 5-10 minutter og rører litt til.
  • Heis opp BIAB posen og la den renne av seg, jeg gir den en god klem også på veien.
  • Deretter helles all vørter opp i kokekjelen for koking.

Jeg bruker denne metoden, og på forrige brygg (Co3C) fikk jeg 90% effektivitetsgrad ift. Beersmith (!!!???).
Skalerte oppskriften til 26.5L på 75% effektivitet, og endte opp med å måtte etterfylle med vann til riktig OG. -Det ble til 33 liter i gjæringskarene.

Hadde planer om å bare bruke ett gjæringskar, men fant ut at det ble for dumt å kaste 5 liter øl... Blir nytt gjæringskar i morgen, for å kunne brygge neste brygg #Abstinens.
 
Jeg har brent kornet ved bruk av for varmt vann i forsøk på å nå rett mesketemperatur rask. Dette har ført til lav effektivitet hos meg. Jeg kommer aldri mer å la meskevannet gå over 78 grader før kornet tilsettes..
 
Tilbake
Topp