Varmtvannsbereder som mestekar

Ser ut som om du legger silplata motsatt vei i forhold til bunnen () FrankD. Hvorfor ikkje legge den samme vei som bunn )) og heller løfte den 1cm? Vil vel gi veldigt lite dødplass. Eller er det ett problem at malten vil samle seg i midten?
Er på stadiet sjøl til og lage meskekar med herms av vvb.
 
Den har samme form som bunnen. Løfter du en cm får du en cm klaring rundt. Den rette plata jeg bruker har lite dødvolum. Tror du må prøve med noen pappmaler. Ofte lettere å gjøre det i praksis enn å diskutere det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvordan lage hull i bunnen hvis man ikke har tilgang til laserskjærer e.l.? Er det bare å borre et par tusen 2mm hull eller deromkring? Det høres jo ut som en god sommerferies kveldsaktivitet...
 
@Forvirret: Hm. Er det noen forskjell i kvalitet, effektivitet etc. på det og hull? Høres jo unektelig litt enklere ut...

@Frode Granli: Jeg tenkte å bruke bunnen på berederen (snur den opp ned fordi den har rør ut på toppen), kuttet til slik at den passer på innsiden der hvor det smalner inn. I teorien bør det sitte veldig tight.
 
Har gjordt det på den måten men er ikke kommet så langt at det er tatt i bruk.
Har lest i andre tråder at det skal fungere.
 
Heisann godtfolk!
Har laget et lite terassebryggeri sjøl, opptil 150 liter med en avsagd varmtvannsbereder som jeg fyrer opp (1 gang) med en 15kw propanbluss under. Testa for 2 uker siden, og ble 52 liter vørter til slutt. Brukte vel 19 kilo malt.. noe gikk galt og trodde jeg fyllte på 77 liter, var bare 57!!:eek: Note to self: fyll 25 og 25 liter og noter! Meskinga prøvde jeg å gjøre ved å bruke en xxl meskeduk fra bryggselv og meskeduk til en 30-liters kjele jeg tidligere har brukt. Det blei ikke helt som planlagt for å si det sånn, og stå der å prøve å løfte opp 15 kilo våt mesk for hånd, heisesystemet jeg hadde laget måtte jeg bare glemme å bruke. Ble en del kaos der, og så ble litt dårlig uttelling på malten og måtte faktisk fylle på 1,3 liter sukker da OG bare ble rundt 1060 og jeg ville ha mer!!! :) En erfaring rikere;)

Men nok om det, her er det jeg tenkte på nå: http://www.fjellforum.no/forums/topic/27347-giftige-kokekar/
har en også en kollega i kulde/varme-bransjen og han mener at rustfritt stål kan inneholde molybden, om det ikke er spesielt for matvarer/konsum feks. fra melkeindustrien. Han hadde bla. en platekjøler han ikke ville brukt til ølkjøling pga. det. Nå lurer jeg på om kanskje den "rustfri" vv-berederen inneholder det.. Vet noen av dere noe om dette? Jeg har også ofte laget vørter i aluminiumskjele, koker jo det i 90 min, hvor surt (PH) er vørtern? Man skal jo passe på visse sure saker i aluminium... hvis de har rett i noe av det som sies i tråden om giftige kokekar på turbruk, hvordan blir det da for oss som driver storstilt drikking av hjemmebrygg fra slike metaller?!? Grøss og gru? :-o
 
Den har samme form som bunnen. Løfter du en cm får du en cm klaring rundt. Den rette plata jeg bruker har lite dødvolum. Tror du må prøve med noen pappmaler. Ofte lettere å gjøre det i praksis enn å diskutere det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ahhh.. pappmal! Såklart.. lett å glemme små detaljer;)
 
En ting er sikkert,ingen overlever...
Er vel helst i syrefaste stål du finner molybden,vv tanker er ikke syrefast..304 stål
 
Nå er det vel helst aluminium som diskuteres i det forumet. At kollegaen fra varme/kuldebransjen ikke tør bruke syrefast stål er greit nok. At slikt stål ikke brukes i vvb TROR nå jeg har mye mer med pris enn egnethet å gjøre.
Ingen overlever i et marked hvis det brukes unødvendig gode og dyre materialer. Det blir vel også hevdet at hvis stålet blir oppvarmet til over flytegrensen så vil ting kunne skje. Kanskje man skal redusere trykket på gassen før berederen blir rød. Og brukes elektriske elementer så vil aldri slikt kunne skje.
-Molybden tror jeg blir brukt endel i verktøystål. Men sikkert i mange andre stålprodukter også.
 
Tilbake
Topp