Tråden for dumme spørsmål.

Ah, så jeg kan drøye litt med å erklære den død :D

Var redd jeg hadde drept gjæren når jeg rehydrerte den siden jeg begynte å få det travelt under kjølingen. Vørteren jeg brukte var litt i varmeste laget, rundt 38° når jeg tok gjæren i.
 
Rehydrerte du i vørter? Du burde vel ha rehydrert i vann og helst nærmere 30 grader
men det går nok bra


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, det er beste praksis. Hvis du skulle rehydrere I vørter, kunne du jo like gjerne drysse det rett i karet.

Edit: Men det går nok helt fint uansett. :)
 
Hvor lang tid tar det før det blir fart i gjæringen vanligvis? Etter 6 timer er det tilsynelatende helt dødt i gjærlåsen, og det har det vært fra starten av...
Kommer an på mye forskjellig. Hvilken type gjær? Er det tørrgjær eller slurry? Var gjæra kaldere eller varmere (mye) enn vørteren din? Hvilken temperatur gjærer du på ift trivselsområdet til gjæra? BE-134 hos meg gav trykk i gjærlåsen bare en times tid etter pitch på søndag. Andre gjær kan fort finne på å vente over natta før det er livstegn.
 
Kommer an på mye forskjellig. Hvilken type gjær? Er det tørrgjær eller slurry? Var gjæra kaldere eller varmere (mye) enn vørteren din? Hvilken temperatur gjærer du på ift trivselsområdet til gjæra? BE-134 hos meg gav trykk i gjærlåsen bare en times tid etter pitch på søndag. Andre gjær kan fort finne på å vente over natta før det er livstegn.

Det er to poser tørr Lallemand BRY-97 som ble tatt fra romtemp og ned i garasjen med 6-7° rundt 4-5 timer før rehydrering, så det er nok rimelig å anta at den var rundt 8° og vørteren ca 30° varmere en det.

Gjæringstemp i oppskriften er 20° og ifølge Mangrove temp controlleren er jeg innenfor 0.5°
 
Kjenner ikke den gjæren. Jeg tenker at enten så går det bra, eller så gjør det ikke det. Vi snakkes om 40 timer. Er det ikke plopping eller synlig gjær på toppen av gjæren da, så kan det lønne seg å begynne å vurdere tiltak.

Mitt tips: Jeg tipper det er i gang på denne tiden i morgen.
 
Jeg ble anbefalt å bruke vørter av butikken jeg handlet utstyret i. Er vann bedre?

Du kan drysse den gjæra rett i dunken. Strø den pent utover, la det stå ei stund i ro (et kvarter til en halvtime), og så rister du litt for å få fordelt den. Det er antakelig en liten gevinst ved å rehydrere - men produsentene påstår i alle fall at forsøkene deres viser at den er veldig liten.

Dette er en evig diskusjon, og det er ingen grunn til å ta den her en gang til. Noen vil fortelle deg at det produsentene forteller deg, bare er et sleipt salgstriks - de gjør det mer fristende å bruke gjæren deres når det framstilles som så enkelt - og at du dreper halvparten av gjæren om du gjør det. Jeg tror det er en grei praksis.

Gjæringa bør være i gang innen 24 timer, om du ikke har tøyd noen grenser, dvs, bruker sunn gjær på en noral temperatur for gjærtypen. Plopping i gjærlås er ikke eneste tegn; du kan ha en liten lekkasje som gjør at det ikke plopper. Skumdannelse er et sikkert tegn.
 
Sist redigert:
Sant. Jeg har nesten aldri plopping i de bøttene jeg gjærer i. Sitter nok ikke så tett, de lokkene.

Europrisbøttene er tette. Jeg har aldri opplevd at jeg ikke har kunnet stole på ploppinga i dem. Men andre bøtter har jeg hatt dårlige erfaringer med.
 
Sist redigert:
Europrisbøttene er tette. Jeg har aldri opplevd at jeg ikke har kunnet stole på ploppinga i dem. Men andre bøtter har jeg hatt dårlige erfaringer med.
Ja, jeg har de som er lavere og laget av litt mykere plast fra Bryggselv. Bruker dem både på grunn av størrelse på batch og størrelse på gjæringsskapet mitt (som nok er litt lavere enn normalen).
 
Har en amber stående som jeg slang 30g eikekuber i for 2 uker siden. Har smakt på det jevnlig i påvente av passe med preg fra kubene. Syns ølet har blitt mer bittert. Er det pga eika?
Eika har ligget i Bacardi Oakheart i 2 uker før det ble tilsatt
Jeg vet at jeg svarer ekstremt sent, men jeg har lest meg opp litt på eikekuber, siden jeg skal bruke det selv snart, og kom over dette sitatet. Kanskje interessant for flere?

"Sampling early and frequently is deceptive. It gets harsh early. Then, it smooths out and develops better flavors with age."
 
Plopping i gjærlås er ikke eneste tegn; du kan ha en liten lekkasje som gjør at det ikke plopper. Skumdannelse er et sikkert tegn.

Når jeg lyser gjennom dunken ser jeg det ligger ca 1 liter skum.

Får ikke håpe jeg får 9 liter, det er det ikke plass til!

Dunken er tett. Gjærlåsen reagerer på den minste berøring av lokket.
 
Når jeg lyser gjennom dunken ser jeg det ligger ca 1 liter skum.

Får ikke håpe jeg får 9 liter, det er det ikke plass til!

Dunken er tett. Gjærlåsen reagerer på den minste berøring av lokket.

Hvis det er skum som har bygget seg opp siden du satte brygget, er gjæringa i gang. (Rister du godt for å få inn oksygen, danner det seg jo skum. Men det bør vel ha lagt seg?)

Tror ikke du skal legge så mye vekt på at gjærlåsen reagerer når du rører lokket.
 
Ja, jeg har jo ikke sett etter skum før nå, så jeg vet jo ikke om det har vært der fra ristingen, men det er jo over 8 timer siden det ble ristet...
 
Ja, jeg har de som er lavere og laget av litt mykere plast fra Bryggselv. Bruker dem både på grunn av størrelse på batch og størrelse på gjæringsskapet mitt (som nok er litt lavere enn normalen).
Vet ikke med de fra Bryggselv, men de mindre bøttene (i hvert fall 5 og 10 liter, usikker på 15) fra Young's som Vestbrygg selger sier de at det er en form for enveis luftlås innebygd i lokket. Som denne Gjæringskar 10L m/Lokk
 
Vet ikke med de fra Bryggselv, men de mindre bøttene (i hvert fall 5 og 10 liter, usikker på 15) fra Young's som Vestbrygg selger sier de at det er en form for enveis luftlås innebygd i lokket. Som denne Gjæringskar 10L m/Lokk
Det er akkurat de jeg bruker. Har to på 10L og to på 15L. Ja, jeg splitbatcher en del... ;)
Det plopper ihvertfall utrolig sjelden i gjærlåsen på disse. Bryggselv leverer dem med hull og gummiforing i lokket for gjærlås, men det forundrer meg ikke om lokket er designet utett. Kunne være artig å teste det med enveis-påstanden. Burde bare være å fylle 1/2 med ganske varm væske og sette til kjøling. I så fall burde man se kraftig buling innover.
Jeg har for øvrig opplevd plopping i gjærlåsen på disse. Unntaksvis.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp