Men så lenge jeg sirkulerer med pumpa betyr det vel mindre hvor mye vann som står under maltrøret?
Dette går helt fint.
Når jeg mesker i min meskegryte har jeg en buet falskbunn i bunnen og denne gir meg et dødrom på 1 liter (Mash tun deadspace).
En slik en:
Falsk bunn 30 cm - BryggSelv
Når jeg skal meske pleier jeg å bruke 2,5 liter pr kg malt. Altså en mesketykkelse på 2,5 liter/kg vann/malt.
For 5 kg malt blir det da 12,5 liter vann, men for å oppnå mesketykkelsen jeg ønsker må jeg legge til 1 liter vann for å kompensere for dødrommet under falskbunnen. Så jeg bruker totalt 13,5 liter vann til meskingen.
På din maskin har du mye større dødrom, både fordi det går flere liter under maltrøret ditt enn falskbunnen min og fordi du har dødrom oppover i kjelen på utsiden av meskerøret.
Du må derfor kompensere for det større dødrommet med å bruke mer av total vannmengde til meskingen.
La oss ta et søkt eksempel med at du mesker 1 kg malt. Med kun 2,5 liter vann i kjelen din hadde malten lagt "på tørt land" inni maltrøret.
Når jeg har kompensert for dødrommet med 1 liter og du med 11,5 liter, så har vi samme mesketjukkelse i den delen av gryten der det faktisk er malt.
Forskjellen på ditt brygge utstyr og mitt er at jeg må bruke mer av den totale vannmengden når jeg skyller, mens du har brukt mye av vannet i meskingen og har dermed mindre igjen når du skal skylle.
Denne forskjellen er ikke sikkert at er så stor i praksis.
Det kan være at jeg kanskje for litt høyere effektivitet enn du kan klare fordi jeg skyller større andel av vannet, men det er ikke sikkert.
Uansett så må du tilpasse oppskriftene og måten du brygger på til det bryggeutstyret du har.
Og de første gangene du brygger vil du lære mye om oppsettet ditt og hvilke tilpasninger du må gjøre.