Tråden for dumme spørsmål.

Nå installerte jeg Brewfather appen og fant frem oppskriften fra Ølbrygging.no samt la inn Brewzilla 65.

Det som er litt spesielt er at anbefalte volum da avviker forholdsvis mye fra papiroppskriften som fulgte settet.

Papiret sier kg malt (6,7) x 2,8liter vann til innmesking, det blir 18.76l, mens Brewfather sier dette:

Vis vedlegget

Hva skal jeg bruke?
 
Nå installerte jeg Brewfather appen og fant frem oppskriften fra Ølbrygging.no samt la inn Brewzilla 65.

Det som er litt spesielt er at anbefalte volum da avviker forholdsvis mye fra papiroppskriften som fulgte settet.

Papiret sier kg malt (6,7) x 2,8liter vann til innmesking, det blir 18.76l, mens Brewfather sier dette:

Vis vedlegget 42989

Hva skal jeg bruke?

Det som står på papiret til settet er bere ei generell veiledning.
Du bør absolutt tilpasse det til ditt utstyr, slik du har gjort med brewfather.
Last gjerne opp bilde av utstyrsprofilen, og oppskrifta du har lagt inn i brewfather, so kan ein sjå om det ser fornuftig ut.
 
Ja, om den stemmer so har du 11,5L med plass under maltrøret. Det må plussast på vannmengda. (Det har allereie brewfather gjort når det står 33,34l) Det blir det ein veldig tynn mesk og lite skyllevann. Bruk det som står i brewfather, det gir nok meir meininga når du brygger :) lykke til!

Bruk batch-funksjonen når du brygger å fyll inn alle målte verdier. Då blir det lettare å treffe rett med alt neste gong
 
Men sluttresultatet blir korrekt vørter?
Ja, kanskje, det er ikkje så veldig effektivt å skylle med so lite. Men du har ikkje so mykje valg når maskina er mest egna til større brygg.
Du veit ikkje korleis det blir før du prøver. Men utgangspunktet er i alle fall nokelonde rett. Noter ned alt du gjer og måler, og juster til neste brygg.
 
Men så lenge jeg sirkulerer med pumpa betyr det vel mindre hvor mye vann som står under maltrøret?
Dette går helt fint. :)

Når jeg mesker i min meskegryte har jeg en buet falskbunn i bunnen og denne gir meg et dødrom på 1 liter (Mash tun deadspace).
En slik en: Falsk bunn 30 cm - BryggSelv

Når jeg skal meske pleier jeg å bruke 2,5 liter pr kg malt. Altså en mesketykkelse på 2,5 liter/kg vann/malt.
For 5 kg malt blir det da 12,5 liter vann, men for å oppnå mesketykkelsen jeg ønsker må jeg legge til 1 liter vann for å kompensere for dødrommet under falskbunnen. Så jeg bruker totalt 13,5 liter vann til meskingen.

På din maskin har du mye større dødrom, både fordi det går flere liter under maltrøret ditt enn falskbunnen min og fordi du har dødrom oppover i kjelen på utsiden av meskerøret.
Du må derfor kompensere for det større dødrommet med å bruke mer av total vannmengde til meskingen.
La oss ta et søkt eksempel med at du mesker 1 kg malt. Med kun 2,5 liter vann i kjelen din hadde malten lagt "på tørt land" inni maltrøret.

Når jeg har kompensert for dødrommet med 1 liter og du med 11,5 liter, så har vi samme mesketjukkelse i den delen av gryten der det faktisk er malt.

Forskjellen på ditt brygge utstyr og mitt er at jeg må bruke mer av den totale vannmengden når jeg skyller, mens du har brukt mye av vannet i meskingen og har dermed mindre igjen når du skal skylle.
Denne forskjellen er ikke sikkert at er så stor i praksis.
Det kan være at jeg kanskje for litt høyere effektivitet enn du kan klare fordi jeg skyller større andel av vannet, men det er ikke sikkert.

Uansett så må du tilpasse oppskriftene og måten du brygger på til det bryggeutstyret du har.
Og de første gangene du brygger vil du lære mye om oppsettet ditt og hvilke tilpasninger du må gjøre.
 
Eg tog an :) Da blir det mye meskevann og lite skyllevann.

En annen ting; i brewfather står det i denne oppskriften (ref bildet lenger oppe): meshout 78° 15min og meshout, circulating 78° 30min.

Hva er forskjellen på dento i praksis? Det står klart og tydelig i bruksanvisningen til Brewzillaen at så lenge det er malt i kjelen SKAL pumpen gå hvis varmen er på. Med andre ord blir jo all utmesking sirkulerende?
 
Jeg måtte ned i garasjen en tur å sjekke. Med 33liter vann i kjelen står vannet 15cm over risten i maltrøret, og diameteren på røret er 34,5cm. Høres det ut som et fornuftig volum?
 
Eg tog an :) Da blir det mye meskevann og lite skyllevann.

En annen ting; i brewfather står det i denne oppskriften (ref bildet lenger oppe): meshout 78° 15min og meshout, circulating 78° 30min.

Hva er forskjellen på dento i praksis? Det står klart og tydelig i bruksanvisningen til Brewzillaen at så lenge det er malt i kjelen SKAL pumpen gå hvis varmen er på. Med andre ord blir jo all utmesking sirkulerende?
Ja, du sirkulerer hele tiden, så den siste 30 minutteren på 78 grader kan du skippe.
 
Nå installerte jeg Brewfather appen og fant frem oppskriften fra Ølbrygging.no samt la inn Brewzilla 65.

Det som er litt spesielt er at anbefalte volum da avviker forholdsvis mye fra papiroppskriften som fulgte settet.

Papiret sier kg malt (6,7) x 2,8liter vann til innmesking, det blir 18.76l, mens Brewfather sier dette:

Vis vedlegget 42989

Hva skal jeg bruke?

Papiroppskriften sier 2,8 liter vann pr kg malt. Utstyrsprofilen i Brewfather er satt opp med 3,5 liter vann pr kilo malt.
Du kan justere ned antall liter vann pr kg malt i utstyrsprofilen dersom du ønsker det / dersom det blir for mye.

Jeg måtte ned i garasjen en tur å sjekke. Med 33liter vann i kjelen står vannet 15cm over risten i maltrøret, og diameteren på røret er 34,5cm. Høres det ut som et fornuftig volum?
Er det 15 cm med vann over bunnen av maltrøret, uten malt i?
Bilde?
 
Ja, 15cm vann over bunn av maltrøret, uten malt.

Hvis profilen i BF har 0,7l mer bør det vel gå greit å iallefall gå ned til 30l vann da?
Jeg er redd det blir for lite skyllevann, men har jo null erfaringsgrunnlag...

Edit: tok ikke bilde, men kan jo gjøre det om ønskelig.
 
Ja, 15cm vann over bunn av maltrøret, uten malt.

Hvis profilen i BF har 0,7l mer bør det vel gå greit å iallefall gå ned til 30l vann da?
Jeg er redd det blir for lite skyllevann, men har jo null erfaringsgrunnlag...

Edit: tok ikke bilde, men kan jo gjøre det om ønskelig.
Det må jo være nok vann til at all malten kommer under vannspeilet.

Jeg ville startet med den mengden vann som Brewfather anbefaler, de profilene som ligger inne der er basert på faktisk bruk av de ulike bryggemaskinene.

Dersom du ender opp med ikke noe skyllevann i det hele tatt så er det helt OK.
Da kan det være at du får litt lav OG, siden du ikke skyller. Det beste da er å ha litt DME (Dry Malt Extract) liggende for å eventuelt å justere opp OG med.

Bruk dette brygget til å bli kjent med maskinen og se hvordan tallene faktisk fungerer i praksis.
Du kommer uansett til å brygge ganske snart igjen ;)
Og husk å ta gode notater, det kommer du til å være glad for senere.
 
Ok, da slår jeg til ro med 33liter.
Alt skal noteres, jeg har levd såpass lenge at jeg vet at jeg ikke husker alt til neste gang :p
 
Jeg følger også bare beregningene som står i brewfather, å det fungerer veldig greit, så dette kommer til å gå veldig bra:)

Sent fra min MAR-LX1A via Tapatalk
 
Tilbake
Topp