Tråden for dumme spørsmål.

Europrisbøttene er tette. Jeg har aldri opplevd at jeg ikke har kunnet stole på ploppinga i dem. Men andre bøtter har jeg hatt dårlige erfaringer med.
Ja, jeg har de som er lavere og laget av litt mykere plast fra Bryggselv. Bruker dem både på grunn av størrelse på batch og størrelse på gjæringsskapet mitt (som nok er litt lavere enn normalen).

Har en amber stående som jeg slang 30g eikekuber i for 2 uker siden. Har smakt på det jevnlig i påvente av passe med preg fra kubene. Syns ølet har blitt mer bittert. Er det pga eika?
Eika har ligget i Bacardi Oakheart i 2 uker før det ble tilsatt
Jeg vet at jeg svarer ekstremt sent, men jeg har lest meg opp litt på eikekuber, siden jeg skal bruke det selv snart, og kom over dette sitatet. Kanskje interessant for flere?

"Sampling early and frequently is deceptive. It gets harsh early. Then, it smooths out and develops better flavors with age."

Plopping i gjærlås er ikke eneste tegn; du kan ha en liten lekkasje som gjør at det ikke plopper. Skumdannelse er et sikkert tegn.

Når jeg lyser gjennom dunken ser jeg det ligger ca 1 liter skum.

Får ikke håpe jeg får 9 liter, det er det ikke plass til!

Dunken er tett. Gjærlåsen reagerer på den minste berøring av lokket.

Når jeg lyser gjennom dunken ser jeg det ligger ca 1 liter skum.

Får ikke håpe jeg får 9 liter, det er det ikke plass til!

Dunken er tett. Gjærlåsen reagerer på den minste berøring av lokket.

Hvis det er skum som har bygget seg opp siden du satte brygget, er gjæringa i gang. (Rister du godt for å få inn oksygen, danner det seg jo skum. Men det bør vel ha lagt seg?)

Tror ikke du skal legge så mye vekt på at gjærlåsen reagerer når du rører lokket.

Ja, jeg har jo ikke sett etter skum før nå, så jeg vet jo ikke om det har vært der fra ristingen, men det er jo over 8 timer siden det ble ristet...

Ja, jeg har de som er lavere og laget av litt mykere plast fra Bryggselv. Bruker dem både på grunn av størrelse på batch og størrelse på gjæringsskapet mitt (som nok er litt lavere enn normalen).
Vet ikke med de fra Bryggselv, men de mindre bøttene (i hvert fall 5 og 10 liter, usikker på 15) fra Young's som Vestbrygg selger sier de at det er en form for enveis luftlås innebygd i lokket. Som denne Gjæringskar 10L m/Lokk

Vet ikke med de fra Bryggselv, men de mindre bøttene (i hvert fall 5 og 10 liter, usikker på 15) fra Young's som Vestbrygg selger sier de at det er en form for enveis luftlås innebygd i lokket. Som denne Gjæringskar 10L m/Lokk
Det er akkurat de jeg bruker. Har to på 10L og to på 15L. Ja, jeg splitbatcher en del... ;)
Det plopper ihvertfall utrolig sjelden i gjærlåsen på disse. Bryggselv leverer dem med hull og gummiforing i lokket for gjærlås, men det forundrer meg ikke om lokket er designet utett. Kunne være artig å teste det med enveis-påstanden. Burde bare være å fylle 1/2 med ganske varm væske og sette til kjøling. I så fall burde man se kraftig buling innover.
Jeg har for øvrig opplevd plopping i gjærlåsen på disse. Unntaksvis.

Sist redigert:
Bruker de samme bøttene til 13 liters batcher, de er virkelig gode, som du sier er de helt tette og plastikken er myk nok til at den ikke strekker seg uansett hvor mange ganger de lokkene tas av og på, i motsetning til bryggselv bøttene som blir strekt i plasten første gang man tar det av, ikke at det har vært et problem, men de virker skjøre i forhold til Jula bøttene.

Siden jeg nå skal i gang med å høste, vaske og gjenbruke gjær dukker det opp et spørsmål jeg finner litt forskjellige svar på rundt omkring, så tenkte å høre hva dere kloke hoder mener om saken.

Når gjær er ferdig vasket og har fått stå i alle fall en uke i kjøleskapet, er det rimelig å anta ca 1 milliard celler pr. milliliter?

Nei, vil anta det er mer... Når den blir så kompakt, er det mye mer per ml. Tipper 5-6 mrd. Har resultatet av en 3l starter på 0,5l lab flaske. Satte den i kjøleskapet i går. I dag er det 1,5dl slurry. Skal ihht. Brewersfriend ha ca. 550mrd.

Nei, vil anta det er mer... Når den blir så kompakt, er det mye mer per ml. Tipper 5-6 mrd. Har resultatet av en 3l starter på 0,5l lab flaske. Satte den i kjøleskapet i går. I dag er det 1,5dl slurry. Skal ihht. Brewersfriend ha ca. 550mrd.
Kan dette høres rett ut? Hvor lenge må dette stå før man kan si at det er tynn, medium eller tykk? Altså antall dager for de forskjellige?

"A very thick, compacted slurry would be about 4.5 Billion cells per milliliter. An 'average' density thickness might be 2.4 Billion cells per milliliter. A thin slurry might be 1 Billion cells per Milliliter."

Kan dette høres rett ut? Hvor lenge må dette stå før man kan si at det er tynn, medium eller tykk? Altså antall dager for de forskjellige?

"A very thick, compacted slurry would be about 4.5 Billion cells per milliliter. An 'average' density thickness might be 2.4 Billion cells per milliliter. A thin slurry might be 1 Billion cells per Milliliter."
Var vel ikke sååå langt unna da, 5-6 mrd mot 4,5 som en eller annen annen har skrevet :)

Tynn vil jeg si er litt gjær og mye vann.
Medium etter en dag eller 3, tykk(ere) etter det.

Var vel ikke sååå langt unna da, 5-6 mrd mot 4,5 som en eller annen annen har skrevet :)

Tynn vil jeg si er litt gjær og mye vann.
Medium etter en dag eller 3, tykk(ere) etter det.
Nei du var jo så og si spått ånn, og det var sånn jeg fant sitatet, mange takk :)

Har nylig startet og lage startere med fersk gjær.

Den første jeg lagde var uten "anti foam", og selv om det nesten kokte over flere ganger, så gjæren som bunnfalt veldig fin ut.

De to siste har vært med "anti foam", og merker det danner seg et grått lag på toppen under oppkok. Når gjæren har bunnfalt, er det et mørkere brunt lag nederst. Er dette normalt? Er det "anti foam"en som gjør at noe av vørteren blir brent? Koker direkte i kolbe.

Har nylig startet og lage startere med fersk gjær.

Den første jeg lagde var uten "anti foam", og selv om det nesten kokte over flere ganger, så gjæren som bunnfalt veldig fin ut.

De to siste har vært med "anti foam", og merker det danner seg et grått lag på toppen under oppkok. Når gjæren har bunnfalt, er det et mørkere brunt lag nederst. Er dette normalt? Er det "anti foam"en som gjør at noe av vørteren blir brent? Koker direkte i kolbe.
Har du i antifoam allerede under oppkok? Jeg trodde den var for at gjæren ikke skal skumme over i kolben? Jeg synes det er best å varme vørteren i et vannbad med rist under kolben. Koker ikke opp selve vørteren, lar den bare stå på 80-ish grader i et kvarter.

Har du i antifoam allerede under oppkok? Jeg trodde den var for at gjæren ikke skal skumme over i kolben? Jeg synes det er best å varme vørteren i et vannbad med rist under kolben. Koker ikke opp selve vørteren, lar den bare stå på 80-ish grader i et kvarter.

Den metoden var ny for meg. Men, virker veldig smart. Jeg kan jo sette en bunnrist i grainfatheren, sette kolben oppå, sette på 80 grader og la den stå der. Takk for tips!

Tilbake
Topp