Kommer an på mye forskjellig. Hvilken type gjær? Er det tørrgjær eller slurry? Var gjæra kaldere eller varmere (mye) enn vørteren din? Hvilken temperatur gjærer du på ift trivselsområdet til gjæra? BE-134 hos meg gav trykk i gjærlåsen bare en times tid etter pitch på søndag. Andre gjær kan fort finne på å vente over natta før det er livstegn.Hvor lang tid tar det før det blir fart i gjæringen vanligvis? Etter 6 timer er det tilsynelatende helt dødt i gjærlåsen, og det har det vært fra starten av...
Kommer an på mye forskjellig. Hvilken type gjær? Er det tørrgjær eller slurry? Var gjæra kaldere eller varmere (mye) enn vørteren din? Hvilken temperatur gjærer du på ift trivselsområdet til gjæra? BE-134 hos meg gav trykk i gjærlåsen bare en times tid etter pitch på søndag. Andre gjær kan fort finne på å vente over natta før det er livstegn.
Jeg ble anbefalt å bruke vørter av butikken jeg handlet utstyret i. Er vann bedre?
Skumdannelse er et sikkert tegn.
Sant. Jeg har nesten aldri plopping i de bøttene jeg gjærer i. Sitter nok ikke så tett, de lokkene.Plopping i gjærlås er ikke eneste tegn; du kan ha en liten lekkasje som gjør at det ikke plopper. Skumdannelse er et sikkert tegn.
Sant. Jeg har nesten aldri plopping i de bøttene jeg gjærer i. Sitter nok ikke så tett, de lokkene.
Ja, jeg har de som er lavere og laget av litt mykere plast fra Bryggselv. Bruker dem både på grunn av størrelse på batch og størrelse på gjæringsskapet mitt (som nok er litt lavere enn normalen).Europrisbøttene er tette. Jeg har aldri opplevd at jeg ikke har kunnet stole på ploppinga i dem. Men andre bøtter har jeg hatt dårlige erfaringer med.
Jeg vet at jeg svarer ekstremt sent, men jeg har lest meg opp litt på eikekuber, siden jeg skal bruke det selv snart, og kom over dette sitatet. Kanskje interessant for flere?Har en amber stående som jeg slang 30g eikekuber i for 2 uker siden. Har smakt på det jevnlig i påvente av passe med preg fra kubene. Syns ølet har blitt mer bittert. Er det pga eika?
Eika har ligget i Bacardi Oakheart i 2 uker før det ble tilsatt
Plopping i gjærlås er ikke eneste tegn; du kan ha en liten lekkasje som gjør at det ikke plopper. Skumdannelse er et sikkert tegn.
Når jeg lyser gjennom dunken ser jeg det ligger ca 1 liter skum.
Får ikke håpe jeg får 9 liter, det er det ikke plass til!
Dunken er tett. Gjærlåsen reagerer på den minste berøring av lokket.
Ja, jeg har jo ikke sett etter skum før nå, så jeg vet jo ikke om det har vært der fra ristingen, men det er jo over 8 timer siden det ble ristet...
Vet ikke med de fra Bryggselv, men de mindre bøttene (i hvert fall 5 og 10 liter, usikker på 15) fra Young's som Vestbrygg selger sier de at det er en form for enveis luftlås innebygd i lokket. Som denne Gjæringskar 10L m/LokkJa, jeg har de som er lavere og laget av litt mykere plast fra Bryggselv. Bruker dem både på grunn av størrelse på batch og størrelse på gjæringsskapet mitt (som nok er litt lavere enn normalen).
Det er akkurat de jeg bruker. Har to på 10L og to på 15L. Ja, jeg splitbatcher en del...Vet ikke med de fra Bryggselv, men de mindre bøttene (i hvert fall 5 og 10 liter, usikker på 15) fra Young's som Vestbrygg selger sier de at det er en form for enveis luftlås innebygd i lokket. Som denne Gjæringskar 10L m/Lokk