Når jeg lager startere koker jeg opp vann i en gryte med lokk sammen med en dråpe defoamer Defoamer (foam control) 100ml - BryggSelv. Når det koker opp tilsetter jeg litt gjærnæring og DME, og så lar jeg det koke i 15-20 minutter før jeg kjøler hele gryta ned i kaldtvannbad i vaskekummen. Som det fremgår av beskrivelsen på BS, er den vel primært for å hindre at vørt koker over under kok?Koker opp vann, og tilsetter deretter DME. Skruer ned varmen slik at det ikke koker i 15 min
BS har denne også Slik lager du en gjærstarter - Bryggselv Blogg![]()
Jeg følger opp med et dumt spørsmål: Hva i den artikkelen er det som ikke anbefales?Den der trenger sårt en oppdatering. Jeg vil ikke anbefale den.
Jeg følger opp med et dumt spørsmål: Hva i den artikkelen er det som ikke anbefales?
Jeg spør ikke fordi jeg mener artikkelen er helt korrekt, jeg spør fordi jeg ikke vet noe som helst om fersk gjær og gjærstartere.
Jeg lagde en visualisering på fremgangsmåten. Husker ikke om den ligger her på forumet fra før:Den metoden var ny for meg. Men, virker veldig smart. Jeg kan jo sette en bunnrist i grainfatheren, sette kolben oppå, sette på 80 grader og la den stå der. Takk for tips!
Wlp530 er alkoholtolerant, så 10 % er neppe noe problem. Kjør på med litt varme om den ikke gjærer helt ut. Dette er den mest nøytrale av de klassiske belgiske, så den tåler å utfordres på temperatur.Jeg har en Quad nå, målte SG til 1.026 (er det litt høyt?), dag 5, wlp530
og tilsatte sukkerlake
Kommer nok til å havne rundt 10% den her
Bør jeg bruke ettergjæringsgjær, cbc-1?
Det står at den skal være smaksnøytral, men den forrige batchen jeg rekarbonerte med denne
fikk en litt syrlig smak som ikke var der i utgangspunktet
Jeg lagde en visualisering på fremgangsmåten. Husker ikke om den ligger her på forumet fra før:
Vis vedlegget 43066
Wlp530 er alkoholtolerant, så 10 % er neppe noe problem. Kjør på med litt varme om den ikke gjærer helt ut. Dette er den mest nøytrale av de klassiske belgiske, så den tåler å utfordres på temperatur.
Wlp530 er alkoholtolerant, så 10 % er neppe noe problem. Kjør på med litt varme om den ikke gjærer helt ut. Dette er den mest nøytrale av de klassiske belgiske, så den tåler å utfordres på temperatur.
Ja, jeg har ikke hatt behov for det på mine quader. Har dog slitt med skummet. Det har en tendens til å forsvinne på et øyeblikk.Så du mener jeg ikke trenger ekstra gjær ved flasking?
Jeg lærer stadig noe nytt her inneJeg lagde en visualisering på fremgangsmåten. Husker ikke om den ligger her på forumet fra før:
Vis vedlegget 43066
Ja, det kunne kanskje vært formulert litt annerledesDet du skriver under "anaerob fase" er vel " a slip of the pen"? Jeg går ut fra at du mener at gjæren er ferdig med formeringa etter 12 timer, og ikke klare for å gå i gang med det?
Startervørter trenger ikke kokes. Om man er for hard på varmen er det en viss fare for at den kan svi seg. (Det har skjedd her et par ganger før jeg la om praksisen.) Surt å måtte tømme ut flere liter med vørter og du kan banne på at det alltid er tomt for DME når det skjerJeg lærer stadig noe nytt her inne! Jeg ser mange har DME i kaldt vann. Jeg er klar over at det er fare for at den kan klumpe seg dersom den tilsettes i kokende, selv om jeg ikke har opplevd det på mine ca.30 startere til nå. Jeg undersøkte litt på nettet, og ser at Breiss anbefaler å røre inn DME ved ca 100-120F, altså ca 40-50 grader. Men jeg finner ingen informasjon om at den ikke trenger å kokes