Tråden for dumme spørsmål.

Koker opp vann, og tilsetter deretter DME. Skruer ned varmen slik at det ikke koker i 15 min
Når jeg lager startere koker jeg opp vann i en gryte med lokk sammen med en dråpe defoamer Defoamer (foam control) 100ml - BryggSelv. Når det koker opp tilsetter jeg litt gjærnæring og DME, og så lar jeg det koke i 15-20 minutter før jeg kjøler hele gryta ned i kaldtvannbad i vaskekummen. Som det fremgår av beskrivelsen på BS, er den vel primært for å hindre at vørt koker over under kok?

@RayOlav - Jeg får ikke noe grått lag på toppen, men kan se et nesten ikke synlig "oljelag" på toppen av vannet/vørten. Du trenger veldig lite. Jeg bruker bokstavelig talt så lite som jeg klarer å helle ut. Det blir vel i praksis en dråpe som er halvparten av er ert i størrelse …

Blander dme og gjærnæring i kaldt vann i en vanlig kjele. Kokes så 15 min. Avkjøles i vannbad. Gjær has i kolben, så vørter over den, så settes den på magnetrøreren. :)

Koker opp kaldt vann og DME i en kjele 1:1, 10 -15 min, overføres til E-kolbe
fortynnes med kaldt vann til ~1.040, nedkjøles med kaldt vann om nødvendig

Jeg heller vørter i kolben. Legger magneten oppi. Strør litt gjær næring i og setter kolben på kokeplaten til oppkok. Har aluminiumsfolie over. Shaker litt før oppkok for å blande inn gjærnæring. Lar det putre en 5-10 minutter før kolben settes i vasken. Tapper så forsiktig vann i vasken for nedkjøling av vørter.
Så helles gjæren i og setter kolben på magnetrøreren i 12 timer ++. Så får den stå ca en dag før den settes i kjøleskapet.

Jeg følger opp med et dumt spørsmål: Hva i den artikkelen er det som ikke anbefales?

Jeg spør ikke fordi jeg mener artikkelen er helt korrekt, jeg spør fordi jeg ikke vet noe som helst om fersk gjær og gjærstartere.

Jeg tror ikke jeg orker å gå gjennom hele nå. Men f.eks. helt til slutt der: "Gjæren blir stresset av plutselige temperaturendringer, noe som skjer hvis du for eksempel pitcher gjær på 4 grader Celsius i vørter på 18 grader Celsius. Sett derfor gjæren i romtemperatur på begynnelsen av bryggedagen."

Det funker helt utmerket å ta gjæren rett fra kjøleskapet.

Når det gjelder tørrgjær, sier han at du skal riste inn oksygen med en gang du har hatt den i vann. Det er ikke bra, den skal stå i ro et kvarter. Og både Fermentis og Lallemande sier at du ikke trenger oksygen. Temperaturangivelsen er også tvilsom.

Artikkelen er noen år gammel, og bygger på ganske gamle kilder. Det har skjedd en del siden den - og særlig kildene - ble skrevet. Palmers råd om ikke å la starteren gå helt ut - fra HtBr fra 2017 - burde vært med. Jeg veit at forfatteren har tenkt å revidere den, også.

Jeg har en Quad nå, målte SG til 1.026 (er det litt høyt?), dag 5, wlp530
og tilsatte sukkerlake
Kommer nok til å havne rundt 10% den her
Bør jeg bruke ettergjæringsgjær, cbc-1?
Det står at den skal være smaksnøytral, men den forrige batchen jeg rekarbonerte med denne
fikk en litt syrlig smak som ikke var der i utgangspunktet

Jeg har en Quad nå, målte SG til 1.026 (er det litt høyt?), dag 5, wlp530
og tilsatte sukkerlake
Kommer nok til å havne rundt 10% den her
Bør jeg bruke ettergjæringsgjær, cbc-1?
Det står at den skal være smaksnøytral, men den forrige batchen jeg rekarbonerte med denne
fikk en litt syrlig smak som ikke var der i utgangspunktet
Wlp530 er alkoholtolerant, så 10 % er neppe noe problem. Kjør på med litt varme om den ikke gjærer helt ut. Dette er den mest nøytrale av de klassiske belgiske, så den tåler å utfordres på temperatur.

Wlp530 er alkoholtolerant, så 10 % er neppe noe problem. Kjør på med litt varme om den ikke gjærer helt ut. Dette er den mest nøytrale av de klassiske belgiske, så den tåler å utfordres på temperatur.
Så du mener jeg ikke trenger ekstra gjær ved flasking?
Ja, jeg har ikke hatt behov for det på mine quader. Har dog slitt med skummet. Det har en tendens til å forsvinne på et øyeblikk.

Jeg lagde en visualisering på fremgangsmåten. Husker ikke om den ligger her på forumet fra før:

Vis vedlegget 43066
Jeg lærer stadig noe nytt her inne :)! Jeg ser mange har DME i kaldt vann. Jeg er klar over at det er fare for at den kan klumpe seg dersom den tilsettes i kokende, selv om jeg ikke har opplevd det på mine ca.30 startere til nå. Jeg undersøkte litt på nettet, og ser at Breiss anbefaler å røre inn DME ved ca 100-120F, altså ca 40-50 grader. Men jeg finner ingen informasjon om at den ikke trenger å kokes …

Jeg lærer stadig noe nytt her inne :)! Jeg ser mange har DME i kaldt vann. Jeg er klar over at det er fare for at den kan klumpe seg dersom den tilsettes i kokende, selv om jeg ikke har opplevd det på mine ca.30 startere til nå. Jeg undersøkte litt på nettet, og ser at Breiss anbefaler å røre inn DME ved ca 100-120F, altså ca 40-50 grader. Men jeg finner ingen informasjon om at den ikke trenger å kokes …
Startervørter trenger ikke kokes. Om man er for hard på varmen er det en viss fare for at den kan svi seg. (Det har skjedd her et par ganger før jeg la om praksisen.) Surt å måtte tømme ut flere liter med vørter – og du kan banne på at det alltid er tomt for DME når det skjer :eek::mad:

Tilbake
Topp