Finn Berger
Moderator
Jeg følger opp med et dumt spørsmål: Hva i den artikkelen er det som ikke anbefales?
Jeg spør ikke fordi jeg mener artikkelen er helt korrekt, jeg spør fordi jeg ikke vet noe som helst om fersk gjær og gjærstartere.
Jeg tror ikke jeg orker å gå gjennom hele nå. Men f.eks. helt til slutt der: "Gjæren blir stresset av plutselige temperaturendringer, noe som skjer hvis du for eksempel pitcher gjær på 4 grader Celsius i vørter på 18 grader Celsius. Sett derfor gjæren i romtemperatur på begynnelsen av bryggedagen."
Det funker helt utmerket å ta gjæren rett fra kjøleskapet.
Når det gjelder tørrgjær, sier han at du skal riste inn oksygen med en gang du har hatt den i vann. Det er ikke bra, den skal stå i ro et kvarter. Og både Fermentis og Lallemande sier at du ikke trenger oksygen. Temperaturangivelsen er også tvilsom.
Artikkelen er noen år gammel, og bygger på ganske gamle kilder. Det har skjedd en del siden den - og særlig kildene - ble skrevet. Palmers råd om ikke å la starteren gå helt ut - fra HtBr fra 2017 - burde vært med. Jeg veit at forfatteren har tenkt å revidere den, også.