Kva slags gjær?
Jeg har ikke brygget med denne gjæren selv. Kan ikke si annet en at jeg hadde nok blitt bekymret som du tydeligvis allerede erLallemand BRY-97 2 poser på 25l
Når jeg merker det blir for rask gjennomstrømning i maltsengen (kjører alltid vorlauf), går jeg over til en annen skyllemetode. Jeg tapper ut vørt og fyller med skyllevann i maltrøret før jeg hever det. Fyller på sånn cirka det jeg tapper. Lar det stå litt. Hever maltrøret når jeg ikke mer plass til å tappe av og tar resten av skyllingen som vanlig.Sliter med å forbedre skylleprosessen i bryggemaskinen min (Netthandelen 30L auto). Jeg sliter ikke nevneverdig med effektiviteten, men basert på hvordan skyllingen foregår, så føler jeg dette er et sentralt element jeg kan forbedre. Jeg skyller på samme måte som er anbefalt for en Grainfather (annen maskin, samme prinsipp).
I ni av ti tilfeller, når jeg hever maltrøret fra kjelen, så renner vannet fryktelig fort ut. Hvis jeg skal tilsette vann for å alltid holde nivået et par centimeter over kornet, så må jeg tilsette skyllevannet rimelig fort (dvs. ca. 6-8 liter i minuttet). Dette vannet renner også fort gjennom maltrøret.
Resultatet er at hoveddelen av skyllingen ofte tar mindre enn 10 minutter(!). Jeg lar alltid maltrøret stå i 20-30 minutter etter dette, slik at alle dråper kommer med, men jeg vil estimere den totale mengden vann som renner gjennom den siste halvtimen er maks en liter.
Min bryggemaskin har kun hanker nederst på maltrøret, så jeg er tvunget til å heve hele røret i én omgang (i motsetning til f.eks. Brewster Beacon, som min maskin er en kinakopi av, som har ett sett hanker midt på maltrøret og ett sett nederst).
Tips?
Det er nok lurtBetryggende
Kan det være en ide å skru opp tempen litt?
Takk for svar!Når jeg merker det blir for rask gjennomstrømning i maltsengen (kjører alltid vorlauf), går jeg over til en annen skyllemetode. Jeg tapper ut vørt og fyller med skyllevann i maltrøret før jeg hever det. Fyller på sånn cirka det jeg tapper. Lar det stå litt. Hever maltrøret når jeg ikke mer plass til å tappe av og tar resten av skyllingen som vanlig.
Sliter du med for rask gjennomstrømning, kan det komme av for grov kverning. Eller at fine partikler som skal tette mesken og lage en fin maltseng, har lagt seg i bunnen av kjelen.
Ja, ikke hev maltrøret, men tapp saaaakte ut i et midlertidig kar, mens du hele tiden sørger for at det er 1cm skyllevann på toppen. Tapp ikke raskere enn 0,5-1 liter i minuttet. Når du oppnår kokevolum, eller SG er 1,010 på det du tapper av, så avbryter du. Skyll bryggeren, og hell vørteren tilbake for kok.Sliter med å forbedre skylleprosessen i bryggemaskinen min (Netthandelen 30L auto). Jeg sliter ikke nevneverdig med effektiviteten, men basert på hvordan skyllingen foregår, så føler jeg dette er et sentralt element jeg kan forbedre. Jeg skyller på samme måte som er anbefalt for en Grainfather (annen maskin, samme prinsipp).
I ni av ti tilfeller, når jeg hever maltrøret fra kjelen, så renner vannet fryktelig fort ut. Hvis jeg skal tilsette vann for å alltid holde nivået et par centimeter over kornet, så må jeg tilsette skyllevannet rimelig fort (dvs. ca. 6-8 liter i minuttet). Dette vannet renner også fort gjennom maltrøret.
Resultatet er at hoveddelen av skyllingen ofte tar mindre enn 10 minutter(!). Jeg lar alltid maltrøret stå i 20-30 minutter etter dette, slik at alle dråper kommer med, men jeg vil estimere den totale mengden vann som renner gjennom den siste halvtimen er maks en liter.
Min bryggemaskin har kun hanker nederst på maltrøret, så jeg er tvunget til å heve hele røret i én omgang (i motsetning til f.eks. Brewster Beacon, som min maskin er en kinakopi av, som har ett sett hanker midt på maltrøret og ett sett nederst).
Tips?
Du målte med hydrometer, ikke sant?Tok nettopp første SG måling etter gjæringen startet; 1.027 og plopping i gjærlåsen ca hvert 75 sekund, normal utvikling?
Målt OG 1.055 (target 1.060) og FG 1.014
Lallemand BRY-97 2 poser på 25l
Du målte med hydrometer, ikke sant?
Det er i alle fall ikke slik den gjæren skal oppføre seg. Kan du ha gjort noe galt under rehydrering - hvis du rehydrerte?
I alle fall: Sett opp temperaturen, vent til du har nådd den høyere temperaturen, og sett ølet i bevegelse, slik at du får gjæren opp i suspensjon igjen. (Den har ganske sikkert lagt seg godt til rette på bunnen nå. Denne gjæren skal flokkulere ganske godt.)
Du må måle FG med hydrometer. Refraktometeret viser feil når det er alkohol i væsken du måler, og det er det jo når ølet er gjæret.Nei, refraktometer.
Ser ingen grunn til detMåling med hydrometer var 1.016, da er det vel vesentlig bedre, og ikke vits i å gjøre tiltak?
Da er du helt på skjema.Måling med hydrometer var 1.016, da er det vel vesentlig bedre, og ikke vits i å gjøre tiltak?