Tråden for dumme spørsmål.

Kult, nå tenkte jeg å sette starter og ikke gjenbruke gjær, men måtte jo ha no gjær å lage starter av og såvidt jeg har forstått er det foretrukket å høste når det gjelder tørrgjær. Ville det vært like greit å rehydrert en pose og satt den gjæra i kjøleskapet til jeg skulle lage starter?

En annen ting, om jeg nå videre, bare lager en litt større starter som Holmentoppen foreslår, vil da den slumpen jeg sparer videre være en 2.gen? Og når jeg da lager en litt større starter av 2.gen igjen for nye startere være en 3.gen?

Leser også at oksygenenering med tørrgjær ikke er viktig pga metoden tørrgjær produseres, er det helt kritisk med oksygenering om man bruker fersk gjær og/eller starter fra tørrgjær?

Du kan ikke regne generasjoner gjær på samme måten når du går fra starter til starter som du gjør når du gjenbruker gjær fra et "virkelig" brygg. Muligens diskutabelt. Jeg trodde lenge at det var sånn, men så vidt jeg nå forstår, er det avgjørende for å få den kvalitetsutviklinga på gjæren som profesjonelle bryggere snakker om, at gjæren har gått gjennom formering under de forholdene den får når vi bruker den til å lage øl. (Klarer ikke å komme på kilden nå.)

Du må rehydrere umiddelbart før du setter starteren. Rehydrert tørrgjær kan ikke oppbevares. Jeg ville i alle fall ikke tatt sjansen.

Bruker du rikelig med fersk gjær som du veit er i veldig god tilstand, holder det antakelig å riste godt. (Men folka fra Imperial Yeast - som leverer veldig god gjær - sier riktignok at du skal oksygenere/belufte til 8 ppm uansett.)

Denne artikkelen gir mye god info om gjær: Oxygen's Role in the Fermentation of Beer | MoreBeer
 
Du kan ikke regne generasjoner gjær på samme måten når du går fra starter til starter som du gjør når du gjenbruker gjær fra et "virkelig" brygg. Muligens diskutabelt. Jeg trodde lenge at det var sånn, men så vidt jeg nå forstår, er det avgjørende for å få den kvalitetsutviklinga på gjæren som profesjonelle bryggere snakker om, at gjæren har gått gjennom formering under de forholdene den får når vi bruker den til å lage øl. (Klarer ikke å komme på kilden nå.)
Var det jeg antok og litt av grunnen til at jeg vil høste, skylle og lage starter av alle gjær, også der det ikke er penger å spare, nettopp for å se hvordan de vil oppføre seg noen generasjoner ut. Også er det jo morro å ha noe nytt å dille med :)

Du må rehydrere umiddelbart før du setter starteren. Rehydrert tørrgjær kan ikke oppbevares. Jeg ville i alle fall ikke tatt sjansen.

Nei er det jeg også har kommet fram til og derfor ble det høstet rett etter jeg hadde fatet. Jeg tenker det kan være spennende å se hvordan forskjellige tørrgjær blir over tid, men for all del, greit å vite at det er enklere metoder for starter og oppbevaring av gjær om man skulle bli trøtt på metoden jeg tester nå.

Bruker du rikelig med fersk gjær som du veit er i veldig god tilstand, holder det antakelig å riste godt. (Men folka fra Imperial Yeast - som leverer veldig god gjær - sier riktignok at du skal oksygenere/belufte til 8 ppm uansett.)

Denne artikkelen gir mye god info om gjær: Oxygen's Role in the Fermentation of Beer | MoreBeer

Får kjøre en liten test batch å vurdere om det får bli enda en kostnad for å brygge billig øl:D
 
Du kan ikke regne generasjoner gjær på samme måten når du går fra starter til starter som du gjør når du gjenbruker gjær fra et "virkelig" brygg. Muligens diskutabelt. Jeg trodde lenge at det var sånn, men så vidt jeg nå forstår, er det avgjørende for å få den kvalitetsutviklinga på gjæren som profesjonelle bryggere snakker om, at gjæren har gått gjennom formering under de forholdene den får når vi bruker den til å lage øl. (Klarer ikke å komme på kilden nå.)
Så gjær som har gått et fullt forløp har bedre kvalitet enn den som bare har gått i en starter? Ja, den påstanden håper jeg du finner en troverdig kilde på.
 
Og i dag er SG 1.014, altså FG :)

Skjer det mye med smak og klarhet videre herfra? Det er ganske uklart, og, vel, ikke spesielt godt. Veldig beisk smak, men da selvsagt ved 20° og helt flatt, ganske sjelden jeg drikker øl sånn :D

Vis vedlegget 43087
FG er vel den gravityen ølet stanser på, så om gravity er det samme om 3 dager er det FG. Og selv etter at FG er oppnådd vil det være hensiktsmessig å la de små krabatene få rydde opp etter sukkerfesten, om jeg husker riktig satt du ølet på Onsdag og startet opp Torsdags morgen, så jeg mener den bare har godt av å stå lengre :)

Den vil nok ikke klarne med det første, en cold crash og klarning med gelatin er jo vanlig, men noen opplever at det vil ta lengre tid å karbonere naturlig, så det er jo et valg du må føle på, uansett så vil ølet klarne på flaskene eller fatet når det bare får stått kjølig lenge nok.

At den ikke smaker så godt nå kan jo være flere grunner og som du nevner, 20 grader og flatt er jo et dårlig utgangspunkt i seg selv, og om du tapper prøven fra kran kan du regne med at en liten klump med gjær er det første som kommer oppi røret. Videre er det den opprydningen jeg snakket om, la den stå, la gjæra få rydde og flokkulerer :)
 
^ jeg startet faktisk enda en dag senere, satte det torsdag og gjæringen startet natt til fredag. Ja, det bør nok stå en stund til, bare så utålmodig vet du :D
 
^ jeg startet faktisk enda en dag senere, satte det torsdag og gjæringen startet natt til fredag. Ja, det bør nok stå en stund til, bare så utålmodig vet du :D
Det vet jeg alt om og er nettopp derfor jeg deler informasjonen med deg, denne forferdelige byrden vi hjemmebryggere må overkomme er hard og brutal, så det minste vi kan gjøre er å gjøre det sammen:D:D
 
Var en god artikkelen, det som for meg var det viktigste, var som du sa, at riktig størrelse av fersk og sterk gjær kan være nok, og jeg kjenner at det vil være et bedre alternativ for meg enn mer utstyr, nå ble nettopp søknaden for startere og alt involvert rundt det innvilget, så burde nok ikke sende ny søknad på komplett oksygenerings sett med det første, kone institusjonen er en viktig medspiller og tenker at for mye mas kan få katastrofale følger om ikke samarbeidet blir ivaretatt og respektert:D
 
Holder på å bygge en magnetrører, men tror jeg fikk altfor små Neodym magneter til å lime på PC viften fra DX. Ser at Clas har en med 10mm diameter. Er disse OK til formålet?

Er like greit å kjøpe en ferdigbygd hvis man ikke har alt av deler liggende i skrotehaugen.

Magnetrører, Med magnet. Ølbrygging, Råvarer og Bryggeutstyr

Den f.eks, 250kr inkl frakt via ebay etc. Er kanskje mulig å finne en med varmeelement under 350kr også. Fant en til 353kr inkl frakt.
 
"Sliter" av og til med mye gjær ut av blow-off ved store øl, kan antiskummiddel i gjæringstanken hjelpe, vil det ødelegge skumfastheten til det ferdige ølet?

Brewers clarex o.l.: Vil bruk av dette være negativt for skumfastheten? Leser at det binder polypeptider som vel er skumpositive...?
 
"Sliter" av og til med mye gjær ut av blow-off ved store øl, kan antiskummiddel i gjæringstanken hjelpe, vil det ødelegge skumfastheten til det ferdige ølet?

Brewers clarex o.l.: Vil bruk av dette være negativt for skumfastheten? Leser at det binder polypeptider som vel er skumpositive...?

Jeg brukte defoamer ei stund - i startere - men har slutta med det, fordi jeg ikke opplevde at det gjorde noe særlig for meg. Men jeg tror ikke det egentlig er farlig eller negativt for ølet. Støtte for et sånt syn finner du her: https://draymans.com/brewing-with-antifoam-is-it-good-or-bad/

Siden jeg ikke veit noe særlig, er jeg likevel småskeptisk. Og erfaringa mi er at visse gjærtyper vil lage helvete uansett hva du gjør (weissbier-gjær!!!), og at jeg ellers kan oppnå ganske rolige gjæringsforløp gjennom å bruke nok frisk gjær, og gjennom å starte gjæringa litt kjølig (16-17 grader med alegjær som skal få gjøre jobben på 18-19). Jeg har sjelden trøbbel nå, sjøl om jeg fyller plastdunken opp til 26 liter.

Jeg bruker Clarex i så å si alle ølene mine, og har ingen opplevelse av at det går ut over skummet.
 
Jeg brukte defoamer ei stund - i startere - men har slutta med det, fordi jeg ikke opplevde at det gjorde noe særlig for meg. Men jeg tror ikke det egentlig er farlig eller negativt for ølet. Støtte for et sånt syn finner du her: https://draymans.com/brewing-with-antifoam-is-it-good-or-bad/

Siden jeg ikke veit noe særlig, er jeg likevel småskeptisk. Og erfaringa mi er at visse gjærtyper vil lage helvete uansett hva du gjør (weissbier-gjær!!!), og at jeg ellers kan oppnå ganske rolige gjæringsforløp gjennom å bruke nok frisk gjær, og gjennom å starte gjæringa litt kjølig (16-17 grader med alegjær som skal få gjøre jobben på 18-19). Jeg har sjelden trøbbel nå, sjøl om jeg fyller plastdunken opp til 26 liter.

Jeg bruker Clarex i så å si alle ølene mine, og har ingen opplevelse av at det går ut over skummet.
Takk for tips, skal prøve med en grad eller to lavere gjennom stormgjæringen neste gang :)
 
Og i dag er SG 1.014, altså FG :)
Ikke gå i fella og tro at oppskriftens forventede FG stemmer bestandig. Om du er utålmodig, så mål igjen om 3 dager. Har du samme verdi da, så er gjæringen av sukker unnagjort.
Likevel snakkes det mye om at gjæren "rydder opp etter seg". Uten å gå inn på det tekniske, så har vel ikke noe øl hatt vondt av å stå i to uker. Grums og slikt bunnfaller skikkelig, og det er mindre sjanse for enkelte usmaker.
 
Dersom du har en stor gammel harddisk liggende, kan du slakte magneten på lese-armen. De duger.
Brekk også av vifte-bladene. De skaper motstand og gjør motoren varm

Trenger vel å dekantere fire harddisker for to rørere, tror jeg henfaller til å kjøpe 10 magneter for 70 kr. på Clas Ohlson. Men takk for tips uansett og spes. det med vifte bladene.
 
Er like greit å kjøpe en ferdigbygd hvis man ikke har alt av deler liggende i skrotehaugen.

Magnetrører, Med magnet. Ølbrygging, Råvarer og Bryggeutstyr

Den f.eks, 250kr inkl frakt via ebay etc. Er kanskje mulig å finne en med varmeelement under 350kr også. Fant en til 353kr inkl frakt.

Jeg har en sånn (kjøpt på e-bay eller lgn.). Jeg kan ikke bruke den til å dra mer enn maks 2 liter dersom jeg vil oppnå noe mer enn bare å holde gjæren i suspensjon, dvs. få sørget for ordentlig innblanding av luft. Den kan sikkert lage litt bevegelse i 5 liter, men du vil ikke få samme effekten av starteren da. (Braukaiser - Kai Troester - har gjort grundige forsøk med dette.)
 
Fem dager ja :)

Edit: Gjæring er 5-14 dager etter oppskriften.

BRY-97 er litt kjappere enn US-05, men gjærer like godt ut vanligvis. Tidligste jeg har tappa øl fra den gjæra er 8-10 dager. Den kryper noen poeng ned de siste dagene når aktiviteten har avtatt. Bare vær tålmodig med den og la den få fred. Ølet blir ganske klart for gjæra flokkulerer (bunnfeller) godt.
 
Tilbake
Topp