Mange takk for svar, i utgangspunktet ville jeg i første omgang bare teste ut bunnhøsting, skylling og starter av en gjær jeg kjenner så US-05 var et naturlig valg for meg. Jeg skulle ikke skippet det siste steget, men gjort er gjort og jeg endte opp med å teste mulighet 2.
Det var enkelt å dekantere det øverste laget uten å virvle opp de to nederste lagene, men som du sier å bare få med det midterste laget var rimelig håpløst, men tror det blei litt bedre enn om jeg hadde tatt med hele suppa.
Jeg skal brygge pils på Onsdagen med W-34/70 og det er den gjæra jeg vil få høstet, skylt og lagd starter av, men tenkte som sagt at en testrunde av prosessen kunne være greit

Og selv om det ikke gikk helt som planlagt ser den veldig ren ut nå etter et par timer i kjøleskapet, men kanskje noen med mer erfaring kan fortelle meg mer.
Nå syns ikke jeg at det tok så lang tid, vel arbeidet vel å merke, ventetiden er jo noe annet, men hvis infeksjonsfaren er større en gevinsten ved skylling så ser jeg poenget ditt, men om jeg ikke skal skylle gjæra, vil det kanskje være hensiktsmessig å bruke mindre vann når jeg skal høste?
Legger ved et bilde om du, eller noen andre har noen innspill til åssen det blei
Vis vedlegget 43078