Tråden for dumme spørsmål.

Holder på å bygge en magnetrører, men tror jeg fikk altfor små Neodym magneter til å lime på PC viften fra DX. Ser at Clas har en med 10mm diameter. Er disse OK til formålet?
Dersom du har en stor gammel harddisk liggende, kan du slakte magneten på lese-armen. De duger.
Brekk også av vifte-bladene. De skaper motstand og gjør motoren varm
 
Topsflo TD5 og rengjøring, noen erfaringer? Pumpa mi stoppa her forrige brygg. Impelleren satt fast. Plukka fra hverandre og børsta og tørka, men spinner ikke lett på akslingen. Ligger i et pbw bad nå, ser om det hjelper om der er noe faste avleiringer som børsten ikke tok.
 
Jeg har prøvd meg på å vaske gjær for første gang i dag, tatt fra en cream ale gjæret med US-05 som blei fatet rett før jeg startet. Jeg har sett en enkel video hvor det vaskes gjær i 3 steg. Jeg, i min uvitenhet, syns gjæra så veldig rein ut, kun brukt humle på 60 min kok, og skippa et steg, jeg er på siste steget nå før de skal på siste flaske, men etter 2 av de 3 timene jeg skal vente ser jeg at jeg nok har tatt feil av hvor ren den egentlig var:oops:

Så nå ser jeg 3 muligheter.
1: Bare dekantere det jeg klarer av øverste lag, og fyller lag 2 og 3 på labflaskene.
2: Dekantere øverste lag, prøver å samle lag 2 i labflaskene og tømmer ut lag 3.
3: Innser at dette var mitt første forsøk, ta med meg erfaringen til neste gang og tømme det hele i dass.

Hva mener dere?
Vis vedlegget 43076
Bare bruk det som det er. Vasking (eller skylling, som det egentlig er) er ikke verdt tiden det tar. Og det er kronisk vanskelig å skille disse lagene.

Skal du bruke dette til en starter? Da trenger du bare 20-30 ml slurry, og det blir minimalt med trub.
 
Bare bruk det som det er. Vasking (eller skylling, som det egentlig er) er ikke verdt tiden det tar. Og det er kronisk vanskelig å skille disse lagene.

Skal du bruke dette til en starter? Da trenger du bare 20-30 ml slurry, og det blir minimalt med trub.
Mange takk for svar, i utgangspunktet ville jeg i første omgang bare teste ut bunnhøsting, skylling og starter av en gjær jeg kjenner så US-05 var et naturlig valg for meg. Jeg skulle ikke skippet det siste steget, men gjort er gjort og jeg endte opp med å teste mulighet 2.

Det var enkelt å dekantere det øverste laget uten å virvle opp de to nederste lagene, men som du sier å bare få med det midterste laget var rimelig håpløst, men tror det blei litt bedre enn om jeg hadde tatt med hele suppa.

Jeg skal brygge pils på Onsdagen med W-34/70 og det er den gjæra jeg vil få høstet, skylt og lagd starter av, men tenkte som sagt at en testrunde av prosessen kunne være greit :) Og selv om det ikke gikk helt som planlagt ser den veldig ren ut nå etter et par timer i kjøleskapet, men kanskje noen med mer erfaring kan fortelle meg mer.

Nå syns ikke jeg at det tok så lang tid, vel arbeidet vel å merke, ventetiden er jo noe annet, men hvis infeksjonsfaren er større en gevinsten ved skylling så ser jeg poenget ditt, men om jeg ikke skal skylle gjæra, vil det kanskje være hensiktsmessig å bruke mindre vann når jeg skal høste?

Legger ved et bilde om du, eller noen andre har noen innspill til åssen det blei :)
Vis vedlegget
 
Mange takk for svar, i utgangspunktet ville jeg i første omgang bare teste ut bunnhøsting, skylling og starter av en gjær jeg kjenner så US-05 var et naturlig valg for meg. Jeg skulle ikke skippet det siste steget, men gjort er gjort og jeg endte opp med å teste mulighet 2.

Det var enkelt å dekantere det øverste laget uten å virvle opp de to nederste lagene, men som du sier å bare få med det midterste laget var rimelig håpløst, men tror det blei litt bedre enn om jeg hadde tatt med hele suppa.

Jeg skal brygge pils på Onsdagen med W-34/70 og det er den gjæra jeg vil få høstet, skylt og lagd starter av, men tenkte som sagt at en testrunde av prosessen kunne være greit :) Og selv om det ikke gikk helt som planlagt ser den veldig ren ut nå etter et par timer i kjøleskapet, men kanskje noen med mer erfaring kan fortelle meg mer.

Nå syns ikke jeg at det tok så lang tid, vel arbeidet vel å merke, ventetiden er jo noe annet, men hvis infeksjonsfaren er større en gevinsten ved skylling så ser jeg poenget ditt, men om jeg ikke skal skylle gjæra, vil det kanskje være hensiktsmessig å bruke mindre vann når jeg skal høste?

Legger ved et bilde om du, eller noen andre har noen innspill til åssen det blei :)
Vis vedlegget 43078
Den ser veldig ren og fin ut :)

Det er ingenting å veien med å skylle gjær, det eneste er kanskje at forurensningsfaren øker med antallet operasjoner. Poenget mitt er mer at det er mye enklere å høste gjær fra selve starteren enn ølet. Og man får ren, hvit gjær hver gang.

Jeg lager enten litt større starter enn jeg trenger, eller så skyller jeg ut av kolben med litt vørter. Gjæren på bildet er fra gårsdagens brygging av wit. Tømte praktisk talt alt jeg hadde i kolben (etter dekantering, selvsagt) i ølet. Den lille slumpen som ble igjen skylte jeg ut med vørter, tømte over i en labflaske – og satte på kjøkkenbenken. Etter et døgn er det fin krausen. Denne lille flasken produserer akkurat passe mengde til neste starter. Etter to døgn skrur man bare til korken og setter i kjøleskapet.

Det beste av alt: Denne jobben tar absolutt ingen ekstra tid. Har man ikke vørter tilgjengelig, går det akkurat like bra med vørterøl. En boks gir ganske mange milliliter gjær. Om noen tar seg inspirere: Ikke skru til lokket – CO2 må få slippe ut.

Vis vedlegget Vis vedlegget
 
Sist redigert:
Mange takk for svar, i utgangspunktet ville jeg i første omgang bare teste ut bunnhøsting, skylling og starter av en gjær jeg kjenner så US-05 var et naturlig valg for meg. Jeg skulle ikke skippet det siste steget, men gjort er gjort og jeg endte opp med å teste mulighet 2.

Det var enkelt å dekantere det øverste laget uten å virvle opp de to nederste lagene, men som du sier å bare få med det midterste laget var rimelig håpløst, men tror det blei litt bedre enn om jeg hadde tatt med hele suppa.

Jeg skal brygge pils på Onsdagen med W-34/70 og det er den gjæra jeg vil få høstet, skylt og lagd starter av, men tenkte som sagt at en testrunde av prosessen kunne være greit :) Og selv om det ikke gikk helt som planlagt ser den veldig ren ut nå etter et par timer i kjøleskapet, men kanskje noen med mer erfaring kan fortelle meg mer.

Nå syns ikke jeg at det tok så lang tid, vel arbeidet vel å merke, ventetiden er jo noe annet, men hvis infeksjonsfaren er større en gevinsten ved skylling så ser jeg poenget ditt, men om jeg ikke skal skylle gjæra, vil det kanskje være hensiktsmessig å bruke mindre vann når jeg skal høste?

Legger ved et bilde om du, eller noen andre har noen innspill til åssen det blei :)
Vis vedlegget 43078

Hvis du høster gjær fra et brygg som ikke er for sterkt (OG lavere enn 1,060), og som du ikke har tørrhumlet, og der gjæringsprosessen har vært uproblematisk, ville jeg brukt gjæren om igjen - i alle fall hvis du har utstyr for oksygenering.

Du kan også "gjenoppruste" gjæren gjennom å gi den en liter vørter dagen før du skal brygge. Rist så godt du kan (= rist som bare f... .), og la det stå i ro. Gjæren gjør seg ganske kjapt ferdig med sukkeret, så på morgenen kan du sette dette i kjøleskapet, og så dekanterer du like før du bruker den. Gjæren kan brukes kjøleskapkald; det er helt uproblematisk.
 
Tok nettopp første SG måling etter gjæringen startet; 1.027 og plopping i gjærlåsen ca hvert 75 sekund, normal utvikling?

Målt OG 1.055 (target 1.060) og FG 1.014
Hvor lang tid siden pitch av gjær?
Du startet ganske varmt, ikke sant? Hva er temperaturen nå?

Jeg synes ikke det er noen grunn til bekymring. Mine kar lekker nesten alltid. Jeg har nesten aldri plopping i gjærlåsen. Det blir øl likevel.
 
Hvis du høster gjær fra et brygg som ikke er for sterkt (OG lavere enn 1,060), og som du ikke har tørrhumlet, og der gjæringsprosessen har vært uproblematisk, ville jeg brukt gjæren om igjen - i alle fall hvis du har utstyr for oksygenering.

Du kan også "gjenoppruste" gjæren gjennom å gi den en liter vørter dagen før du skal brygge. Rist så godt du kan (= rist som bare f... .), og la det stå i ro. Gjæren gjør seg ganske kjapt ferdig med sukkeret, så på morgenen kan du sette dette i kjøleskapet, og så dekanterer du like før du bruker den. Gjæren kan brukes kjøleskapkald; det er helt uproblematisk.
Kult, nå tenkte jeg å sette starter og ikke gjenbruke gjær, men måtte jo ha no gjær å lage starter av og såvidt jeg har forstått er det foretrukket å høste når det gjelder tørrgjær. Ville det vært like greit å rehydrert en pose og satt den gjæra i kjøleskapet til jeg skulle lage starter?

En annen ting, om jeg nå videre, bare lager en litt større starter som Holmentoppen foreslår, vil da den slumpen jeg sparer videre være en 2.gen? Og når jeg da lager en litt større starter av 2.gen igjen for nye startere være en 3.gen?

Leser også at oksygenenering med tørrgjær ikke er viktig pga metoden tørrgjær produseres, er det helt kritisk med oksygenering om man bruker fersk gjær og/eller starter fra tørrgjær?
 
Kult, nå tenkte jeg å sette starter og ikke gjenbruke gjær, men måtte jo ha no gjær å lage starter av og såvidt jeg har forstått er det foretrukket å høste når det gjelder tørrgjær. Ville det vært like greit å rehydrert en pose og satt den gjæra i kjøleskapet til jeg skulle lage starter?

En annen ting, om jeg nå videre, bare lager en litt større starter som Holmentoppen foreslår, vil da den slumpen jeg sparer videre være en 2.gen? Og når jeg da lager en litt større starter av 2.gen igjen for nye startere være en 3.gen?

Leser også at oksygenenering med tørrgjær ikke er viktig pga metoden tørrgjær produseres, er det helt kritisk med oksygenering om man bruker fersk gjær og/eller starter fra tørrgjær?

Du kan ikke regne generasjoner gjær på samme måten når du går fra starter til starter som du gjør når du gjenbruker gjær fra et "virkelig" brygg. Muligens diskutabelt. Jeg trodde lenge at det var sånn, men så vidt jeg nå forstår, er det avgjørende for å få den kvalitetsutviklinga på gjæren som profesjonelle bryggere snakker om, at gjæren har gått gjennom formering under de forholdene den får når vi bruker den til å lage øl. (Klarer ikke å komme på kilden nå.)

Du må rehydrere umiddelbart før du setter starteren. Rehydrert tørrgjær kan ikke oppbevares. Jeg ville i alle fall ikke tatt sjansen.

Bruker du rikelig med fersk gjær som du veit er i veldig god tilstand, holder det antakelig å riste godt. (Men folka fra Imperial Yeast - som leverer veldig god gjær - sier riktignok at du skal oksygenere/belufte til 8 ppm uansett.)

Denne artikkelen gir mye god info om gjær: Oxygen's Role in the Fermentation of Beer | MoreBeer
 
Du kan ikke regne generasjoner gjær på samme måten når du går fra starter til starter som du gjør når du gjenbruker gjær fra et "virkelig" brygg. Muligens diskutabelt. Jeg trodde lenge at det var sånn, men så vidt jeg nå forstår, er det avgjørende for å få den kvalitetsutviklinga på gjæren som profesjonelle bryggere snakker om, at gjæren har gått gjennom formering under de forholdene den får når vi bruker den til å lage øl. (Klarer ikke å komme på kilden nå.)
Var det jeg antok og litt av grunnen til at jeg vil høste, skylle og lage starter av alle gjær, også der det ikke er penger å spare, nettopp for å se hvordan de vil oppføre seg noen generasjoner ut. Også er det jo morro å ha noe nytt å dille med :)

Du må rehydrere umiddelbart før du setter starteren. Rehydrert tørrgjær kan ikke oppbevares. Jeg ville i alle fall ikke tatt sjansen.

Nei er det jeg også har kommet fram til og derfor ble det høstet rett etter jeg hadde fatet. Jeg tenker det kan være spennende å se hvordan forskjellige tørrgjær blir over tid, men for all del, greit å vite at det er enklere metoder for starter og oppbevaring av gjær om man skulle bli trøtt på metoden jeg tester nå.

Bruker du rikelig med fersk gjær som du veit er i veldig god tilstand, holder det antakelig å riste godt. (Men folka fra Imperial Yeast - som leverer veldig god gjær - sier riktignok at du skal oksygenere/belufte til 8 ppm uansett.)

Denne artikkelen gir mye god info om gjær: Oxygen's Role in the Fermentation of Beer | MoreBeer

Får kjøre en liten test batch å vurdere om det får bli enda en kostnad for å brygge billig øl:D
 
Du kan ikke regne generasjoner gjær på samme måten når du går fra starter til starter som du gjør når du gjenbruker gjær fra et "virkelig" brygg. Muligens diskutabelt. Jeg trodde lenge at det var sånn, men så vidt jeg nå forstår, er det avgjørende for å få den kvalitetsutviklinga på gjæren som profesjonelle bryggere snakker om, at gjæren har gått gjennom formering under de forholdene den får når vi bruker den til å lage øl. (Klarer ikke å komme på kilden nå.)
Så gjær som har gått et fullt forløp har bedre kvalitet enn den som bare har gått i en starter? Ja, den påstanden håper jeg du finner en troverdig kilde på.
 
Og i dag er SG 1.014, altså FG :)

Skjer det mye med smak og klarhet videre herfra? Det er ganske uklart, og, vel, ikke spesielt godt. Veldig beisk smak, men da selvsagt ved 20° og helt flatt, ganske sjelden jeg drikker øl sånn :D

Vis vedlegget 43087
FG er vel den gravityen ølet stanser på, så om gravity er det samme om 3 dager er det FG. Og selv etter at FG er oppnådd vil det være hensiktsmessig å la de små krabatene få rydde opp etter sukkerfesten, om jeg husker riktig satt du ølet på Onsdag og startet opp Torsdags morgen, så jeg mener den bare har godt av å stå lengre :)

Den vil nok ikke klarne med det første, en cold crash og klarning med gelatin er jo vanlig, men noen opplever at det vil ta lengre tid å karbonere naturlig, så det er jo et valg du må føle på, uansett så vil ølet klarne på flaskene eller fatet når det bare får stått kjølig lenge nok.

At den ikke smaker så godt nå kan jo være flere grunner og som du nevner, 20 grader og flatt er jo et dårlig utgangspunkt i seg selv, og om du tapper prøven fra kran kan du regne med at en liten klump med gjær er det første som kommer oppi røret. Videre er det den opprydningen jeg snakket om, la den stå, la gjæra få rydde og flokkulerer :)
 
^ jeg startet faktisk enda en dag senere, satte det torsdag og gjæringen startet natt til fredag. Ja, det bør nok stå en stund til, bare så utålmodig vet du :D
 
^ jeg startet faktisk enda en dag senere, satte det torsdag og gjæringen startet natt til fredag. Ja, det bør nok stå en stund til, bare så utålmodig vet du :D
Det vet jeg alt om og er nettopp derfor jeg deler informasjonen med deg, denne forferdelige byrden vi hjemmebryggere må overkomme er hard og brutal, så det minste vi kan gjøre er å gjøre det sammen:D:D
 
Var en god artikkelen, det som for meg var det viktigste, var som du sa, at riktig størrelse av fersk og sterk gjær kan være nok, og jeg kjenner at det vil være et bedre alternativ for meg enn mer utstyr, nå ble nettopp søknaden for startere og alt involvert rundt det innvilget, så burde nok ikke sende ny søknad på komplett oksygenerings sett med det første, kone institusjonen er en viktig medspiller og tenker at for mye mas kan få katastrofale følger om ikke samarbeidet blir ivaretatt og respektert:D
 
Tilbake
Topp