Finn Berger
Moderator
Kult, nå tenkte jeg å sette starter og ikke gjenbruke gjær, men måtte jo ha no gjær å lage starter av og såvidt jeg har forstått er det foretrukket å høste når det gjelder tørrgjær. Ville det vært like greit å rehydrert en pose og satt den gjæra i kjøleskapet til jeg skulle lage starter?
En annen ting, om jeg nå videre, bare lager en litt større starter som Holmentoppen foreslår, vil da den slumpen jeg sparer videre være en 2.gen? Og når jeg da lager en litt større starter av 2.gen igjen for nye startere være en 3.gen?
Leser også at oksygenenering med tørrgjær ikke er viktig pga metoden tørrgjær produseres, er det helt kritisk med oksygenering om man bruker fersk gjær og/eller starter fra tørrgjær?
Du kan ikke regne generasjoner gjær på samme måten når du går fra starter til starter som du gjør når du gjenbruker gjær fra et "virkelig" brygg. Muligens diskutabelt. Jeg trodde lenge at det var sånn, men så vidt jeg nå forstår, er det avgjørende for å få den kvalitetsutviklinga på gjæren som profesjonelle bryggere snakker om, at gjæren har gått gjennom formering under de forholdene den får når vi bruker den til å lage øl. (Klarer ikke å komme på kilden nå.)
Du må rehydrere umiddelbart før du setter starteren. Rehydrert tørrgjær kan ikke oppbevares. Jeg ville i alle fall ikke tatt sjansen.
Bruker du rikelig med fersk gjær som du veit er i veldig god tilstand, holder det antakelig å riste godt. (Men folka fra Imperial Yeast - som leverer veldig god gjær - sier riktignok at du skal oksygenere/belufte til 8 ppm uansett.)
Denne artikkelen gir mye god info om gjær: Oxygen's Role in the Fermentation of Beer | MoreBeer