Tråden for dumme spørsmål.

Holder på å bygge en magnetrører, men tror jeg fikk altfor små Neodym magneter til å lime på PC viften fra DX. Ser at Clas har en med 10mm diameter. Er disse OK til formålet?

Er like greit å kjøpe en ferdigbygd hvis man ikke har alt av deler liggende i skrotehaugen.

Magnetrører, Med magnet. Ølbrygging, Råvarer og Bryggeutstyr

Den f.eks, 250kr inkl frakt via ebay etc. Er kanskje mulig å finne en med varmeelement under 350kr også. Fant en til 353kr inkl frakt.
 
"Sliter" av og til med mye gjær ut av blow-off ved store øl, kan antiskummiddel i gjæringstanken hjelpe, vil det ødelegge skumfastheten til det ferdige ølet?

Brewers clarex o.l.: Vil bruk av dette være negativt for skumfastheten? Leser at det binder polypeptider som vel er skumpositive...?
 
"Sliter" av og til med mye gjær ut av blow-off ved store øl, kan antiskummiddel i gjæringstanken hjelpe, vil det ødelegge skumfastheten til det ferdige ølet?

Brewers clarex o.l.: Vil bruk av dette være negativt for skumfastheten? Leser at det binder polypeptider som vel er skumpositive...?

Jeg brukte defoamer ei stund - i startere - men har slutta med det, fordi jeg ikke opplevde at det gjorde noe særlig for meg. Men jeg tror ikke det egentlig er farlig eller negativt for ølet. Støtte for et sånt syn finner du her: https://draymans.com/brewing-with-antifoam-is-it-good-or-bad/

Siden jeg ikke veit noe særlig, er jeg likevel småskeptisk. Og erfaringa mi er at visse gjærtyper vil lage helvete uansett hva du gjør (weissbier-gjær!!!), og at jeg ellers kan oppnå ganske rolige gjæringsforløp gjennom å bruke nok frisk gjær, og gjennom å starte gjæringa litt kjølig (16-17 grader med alegjær som skal få gjøre jobben på 18-19). Jeg har sjelden trøbbel nå, sjøl om jeg fyller plastdunken opp til 26 liter.

Jeg bruker Clarex i så å si alle ølene mine, og har ingen opplevelse av at det går ut over skummet.
 
Jeg brukte defoamer ei stund - i startere - men har slutta med det, fordi jeg ikke opplevde at det gjorde noe særlig for meg. Men jeg tror ikke det egentlig er farlig eller negativt for ølet. Støtte for et sånt syn finner du her: https://draymans.com/brewing-with-antifoam-is-it-good-or-bad/

Siden jeg ikke veit noe særlig, er jeg likevel småskeptisk. Og erfaringa mi er at visse gjærtyper vil lage helvete uansett hva du gjør (weissbier-gjær!!!), og at jeg ellers kan oppnå ganske rolige gjæringsforløp gjennom å bruke nok frisk gjær, og gjennom å starte gjæringa litt kjølig (16-17 grader med alegjær som skal få gjøre jobben på 18-19). Jeg har sjelden trøbbel nå, sjøl om jeg fyller plastdunken opp til 26 liter.

Jeg bruker Clarex i så å si alle ølene mine, og har ingen opplevelse av at det går ut over skummet.
Takk for tips, skal prøve med en grad eller to lavere gjennom stormgjæringen neste gang :)
 
Og i dag er SG 1.014, altså FG :)
Ikke gå i fella og tro at oppskriftens forventede FG stemmer bestandig. Om du er utålmodig, så mål igjen om 3 dager. Har du samme verdi da, så er gjæringen av sukker unnagjort.
Likevel snakkes det mye om at gjæren "rydder opp etter seg". Uten å gå inn på det tekniske, så har vel ikke noe øl hatt vondt av å stå i to uker. Grums og slikt bunnfaller skikkelig, og det er mindre sjanse for enkelte usmaker.
 
Dersom du har en stor gammel harddisk liggende, kan du slakte magneten på lese-armen. De duger.
Brekk også av vifte-bladene. De skaper motstand og gjør motoren varm

Trenger vel å dekantere fire harddisker for to rørere, tror jeg henfaller til å kjøpe 10 magneter for 70 kr. på Clas Ohlson. Men takk for tips uansett og spes. det med vifte bladene.
 
Er like greit å kjøpe en ferdigbygd hvis man ikke har alt av deler liggende i skrotehaugen.

Magnetrører, Med magnet. Ølbrygging, Råvarer og Bryggeutstyr

Den f.eks, 250kr inkl frakt via ebay etc. Er kanskje mulig å finne en med varmeelement under 350kr også. Fant en til 353kr inkl frakt.

Jeg har en sånn (kjøpt på e-bay eller lgn.). Jeg kan ikke bruke den til å dra mer enn maks 2 liter dersom jeg vil oppnå noe mer enn bare å holde gjæren i suspensjon, dvs. få sørget for ordentlig innblanding av luft. Den kan sikkert lage litt bevegelse i 5 liter, men du vil ikke få samme effekten av starteren da. (Braukaiser - Kai Troester - har gjort grundige forsøk med dette.)
 
Fem dager ja :)

Edit: Gjæring er 5-14 dager etter oppskriften.

BRY-97 er litt kjappere enn US-05, men gjærer like godt ut vanligvis. Tidligste jeg har tappa øl fra den gjæra er 8-10 dager. Den kryper noen poeng ned de siste dagene når aktiviteten har avtatt. Bare vær tålmodig med den og la den få fred. Ølet blir ganske klart for gjæra flokkulerer (bunnfeller) godt.
 
Brygga for første gang en lager som skal gjæres i gjæringsskap, og da dukker naturligvis noen dumme spørsmål opp. Beklager hvis jeg blusser opp i eldgamle, ihjeldiskuterte, tema:

1. Det skal gjære ved 10 grader, men jeg fikk bare kjølt vørter ned til 23-24 grader. Jeg pitcha med en gang, men burde jeg putta gjæringskaret i kjøleskapet, deretter venta til vørter nådde 10 grader og så pitcha?
2. Jeg rehydrerte gjæren i kjøleskapet ved 10 grader. Burde jeg kanskje ha rehydrert ved romtemperatur dersom jeg pitcher på den måten jeg gjorde?
3. Jeg har temperaturproben til STC1000 teipa inntil utsiden av gjæringskaret, og jeg slet med at kjøleskapets termostat kutta ut kjølinga lenge før STC1000 kutta ut, siden vørteren fortsatt var "mye" varmere enn omgivelsestemperaturen. Tok kanskje 1 døgn før STC1000 viste at temperaturen var i nærheten av 10 grader. I går, etter 2 døgn, fikk jeg putta inn en vifte, og da ble alt definitivt mer stabilt.

Blir vel noe drikkende uansett, men greit å gjøre det riktig.
 
Brygga for første gang en lager som skal gjæres i gjæringsskap, og da dukker naturligvis noen dumme spørsmål opp. Beklager hvis jeg blusser opp i eldgamle, ihjeldiskuterte, tema:

1. Det skal gjære ved 10 grader, men jeg fikk bare kjølt vørter ned til 23-24 grader. Jeg pitcha med en gang, men burde jeg putta gjæringskaret i kjøleskapet, deretter venta til vørter nådde 10 grader og så pitcha?
2. Jeg rehydrerte gjæren i kjøleskapet ved 10 grader. Burde jeg kanskje ha rehydrert ved romtemperatur dersom jeg pitcher på den måten jeg gjorde?
3. Jeg har temperaturproben til STC1000 teipa inntil utsiden av gjæringskaret, og jeg slet med at kjøleskapets termostat kutta ut kjølinga lenge før STC1000 kutta ut, siden vørteren fortsatt var "mye" varmere enn omgivelsestemperaturen. Tok kanskje 1 døgn før STC1000 viste at temperaturen var i nærheten av 10 grader. I går, etter 2 døgn, fikk jeg putta inn en vifte, og da ble alt definitivt mer stabilt.

Blir vel noe drikkende uansett, men greit å gjøre det riktig.
1. Det kan går bra å pitche litt varmere enn gjæringstemperaturen. Men 23-24 grader er høyt. Vørteren bør rekke å nå 10 grader i løpet av lag-fasen, altså tiden før selve gjæringen begynner.
2. Lagergjær skal som regel rehydreres rundt 25 grader. Slike ting står på dataarket til gjæren. Tørrgjær som rehydreres for kaldt kan ta skade.
3. OK, en vifte er lurt.

Tror ikke du skal ha altfor høye forventninger, det kan ha sneket seg inn noen usmaker om gjæringen startet varmt. I mange øl er ikke slikt merkbart, men i en lys lager kjenner man lett gjæringsfeil. Sett det på utdanningskontoen.
 
Satte en lager på søndag (>25 liter OG 1.042), og urutinert lagerbrygger som jeg er, fulgte jeg instruksjonene på pakka og pitchet én pakke S-189 rett i vørteren uten rehydrering, på 10°C.

Innså feilen min idag, påfølgende onsdag. Burde jeg stikke og kjøpe en pakke eller to til og etterpitche (evt med rehydrering), eller skal jeg bare la den stå og tenke at den kommer nok, og håpe at det ikke påvirker smaken negativt i for stor grad? Tok en sample og det har skjedd fint lite med SG-en. Er ganske forkjøla og hadde sånn sett vært greit både å holde seg innendørs og å slippe å åpne tanken. Skal jeg evt tukle med temperaturen for å få den i gang?
 
1. Det kan går bra å pitche litt varmere enn gjæringstemperaturen. Men 23-24 grader er høyt. Vørteren bør rekke å nå 10 grader i løpet av lag-fasen, altså tiden før selve gjæringen begynner.
2. Lagergjær skal som regel rehydreres rundt 25 grader. Slike ting står på dataarket til gjæren. Tørrgjær som rehydreres for kaldt kan ta skade.
3. OK, en vifte er lurt.

Tror ikke du skal ha altfor høye forventninger, det kan ha sneket seg inn noen usmaker om gjæringen startet varmt. I mange øl er ikke slikt merkbart, men i en lys lager kjenner man lett gjæringsfeil. Sett det på utdanningskontoen.
Innså når jeg så svaret ditt at spørsmål nr. 3 ikke var et spørsmål. Det var vel egentlig ikke ment som et spørsmål heller, kun en ettertanke. Eventuelt kunne spørsmålet vært: Har den trege nedkjølingen noe å si for resultatet?

Eneste jeg har trua på er at det blir en øl av det. Om det er så rent og fint som en lys lager skal være er jeg i tvil om. Aromahumla i denne er Sabro, så noe typeriktighetskonkurranse ville den aldri vunnet uansett.

Dette var kun for å komme i gang med lagerbrygginga. Neste batch, eller den etter der igjen, får bli der jeg har forhåpninger om noe "riktig".
 
Innså når jeg så svaret ditt at spørsmål nr. 3 ikke var et spørsmål. Det var vel egentlig ikke ment som et spørsmål heller, kun en ettertanke. Eventuelt kunne spørsmålet vært: Har den trege nedkjølingen noe å si for resultatet?

Eneste jeg har trua på er at det blir en øl av det. Om det er så rent og fint som en lys lager skal være er jeg i tvil om. Aromahumla i denne er Sabro, så noe typeriktighetskonkurranse ville den aldri vunnet uansett.

Dette var kun for å komme i gang med lagerbrygginga. Neste batch, eller den etter der igjen, får bli der jeg har forhåpninger om noe "riktig".
Her er litt lesing :)
Kort og konsist - White Labs lager yeast tips | White Labs
Mere utfyllende om lagerfermentering - Fermenting Lagers - German brewing and more

Fermentis sin Q&A - Answers about yeast and fermentation

Håper dette hjelper!
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Innså når jeg så svaret ditt at spørsmål nr. 3 ikke var et spørsmål. Det var vel egentlig ikke ment som et spørsmål heller, kun en ettertanke. Eventuelt kunne spørsmålet vært: Har den trege nedkjølingen noe å si for resultatet?

Eneste jeg har trua på er at det blir en øl av det. Om det er så rent og fint som en lys lager skal være er jeg i tvil om. Aromahumla i denne er Sabro, så noe typeriktighetskonkurranse ville den aldri vunnet uansett.

Dette var kun for å komme i gang med lagerbrygginga. Neste batch, eller den etter der igjen, får bli der jeg har forhåpninger om noe "riktig".
Det er vanskelig å si noe sikkert om utfallet, men om det er liberale mengder Sabro, vil det uansett kunne kamuflere feil. Det blir sikkert greit drikke. Har selv testet lagergjær på høy temperatur, og den gangen ble ølet ikke udrikkelig før etter flere måneder.
 
Satte en lager på søndag (>25 liter OG 1.042), og urutinert lagerbrygger som jeg er, fulgte jeg instruksjonene på pakka og pitchet én pakke S-189 rett i vørteren uten rehydrering, på 10°C.

Innså feilen min idag, påfølgende onsdag. Burde jeg stikke og kjøpe en pakke eller to til og etterpitche (evt med rehydrering), eller skal jeg bare la den stå og tenke at den kommer nok, og håpe at det ikke påvirker smaken negativt i for stor grad? Tok en sample og det har skjedd fint lite med SG-en. Er ganske forkjøla og hadde sånn sett vært greit både å holde seg innendørs og å slippe å åpne tanken. Skal jeg evt tukle med temperaturen for å få den i gang?
Kulturen har jobbet med å forberede stormgjæring i flere dager, og vil nok starte opp ganske snart. Er litt sent å tilføre mer, etter mitt syn. Finn fram varm te med honning og en bunke Donald-blader – og plei forkjølelsen.
 
Satte en lager på søndag (>25 liter OG 1.042), og urutinert lagerbrygger som jeg er, fulgte jeg instruksjonene på pakka og pitchet én pakke S-189 rett i vørteren uten rehydrering, på 10°C.

Innså feilen min idag, påfølgende onsdag. Burde jeg stikke og kjøpe en pakke eller to til og etterpitche (evt med rehydrering), eller skal jeg bare la den stå og tenke at den kommer nok, og håpe at det ikke påvirker smaken negativt i for stor grad? Tok en sample og det har skjedd fint lite med SG-en. Er ganske forkjøla og hadde sånn sett vært greit både å holde seg innendørs og å slippe å åpne tanken. Skal jeg evt tukle med temperaturen for å få den i gang?

Du har jo brukt for lite gjær, så jeg tror jeg ville spandert et par pakker til, i alle fall. Det øker sjansene dine for å få et godt øl ganske betraktelig.

Du skal kunne strø gjæren rett i vørteren. Da skal du strø den jevnt utover, og la det stå i ro et kvarters tid før du rører /rister for å blande gjæren godt med vørtreren. Men om du skaffer et par poser ekstra nå, ville jeg rehydrert den først. Og dersom gjæringa er kommet i gang, er antakelig det aller beste å gi den litt vørter og la den komme i gang før du tilsetter den.
 
Brygga for første gang en lager som skal gjæres i gjæringsskap, og da dukker naturligvis noen dumme spørsmål opp. Beklager hvis jeg blusser opp i eldgamle, ihjeldiskuterte, tema:

1. Det skal gjære ved 10 grader, men jeg fikk bare kjølt vørter ned til 23-24 grader. Jeg pitcha med en gang, men burde jeg putta gjæringskaret i kjøleskapet, deretter venta til vørter nådde 10 grader og så pitcha?
2. Jeg rehydrerte gjæren i kjøleskapet ved 10 grader. Burde jeg kanskje ha rehydrert ved romtemperatur dersom jeg pitcher på den måten jeg gjorde?
3. Jeg har temperaturproben til STC1000 teipa inntil utsiden av gjæringskaret, og jeg slet med at kjøleskapets termostat kutta ut kjølinga lenge før STC1000 kutta ut, siden vørteren fortsatt var "mye" varmere enn omgivelsestemperaturen. Tok kanskje 1 døgn før STC1000 viste at temperaturen var i nærheten av 10 grader. I går, etter 2 døgn, fikk jeg putta inn en vifte, og da ble alt definitivt mer stabilt.

Blir vel noe drikkende uansett, men greit å gjøre det riktig.
1. Ja
2. Følg rehydreringsframgangsmåten som er anbefalt av gjærprodusenten for den gjæren du har valgt.
3. Er et ikke-problem så lenge du får kjølt ned vørteren til riktig pitchetemperatur før du pitcher.

Som du selv sier: Det blir øl. Når det gjelder drikkbarhet, så blir nesten alt øl betydelig bedre ved lagring (med noen forbehold om enkelte tørrhumlede typer). Er det ikke så godt med en gang, sett det kjellerkaldt i 2-3 mnd og forsøk igjen. Jeg har tro på at dette kan bli et helt fint sommerøl.
 
Tilbake
Topp