Finn Berger
Moderator
"Sliter" av og til med mye gjær ut av blow-off ved store øl, kan antiskummiddel i gjæringstanken hjelpe, vil det ødelegge skumfastheten til det ferdige ølet?
Brewers clarex o.l.: Vil bruk av dette være negativt for skumfastheten? Leser at det binder polypeptider som vel er skumpositive...?
Jeg brukte defoamer ei stund - i startere - men har slutta med det, fordi jeg ikke opplevde at det gjorde noe særlig for meg. Men jeg tror ikke det egentlig er farlig eller negativt for ølet. Støtte for et sånt syn finner du her: https://draymans.com/brewing-with-antifoam-is-it-good-or-bad/
Siden jeg ikke veit noe særlig, er jeg likevel småskeptisk. Og erfaringa mi er at visse gjærtyper vil lage helvete uansett hva du gjør (weissbier-gjær!!!), og at jeg ellers kan oppnå ganske rolige gjæringsforløp gjennom å bruke nok frisk gjær, og gjennom å starte gjæringa litt kjølig (16-17 grader med alegjær som skal få gjøre jobben på 18-19). Jeg har sjelden trøbbel nå, sjøl om jeg fyller plastdunken opp til 26 liter.
Jeg bruker Clarex i så å si alle ølene mine, og har ingen opplevelse av at det går ut over skummet.