Tråden for dumme spørsmål.

Er det da noen man kan gjøre? Bare akseptere den som en søt stout? Hvordan blir det med eventuelle flaskebomber?
Det kan være vanskelig å få til noe. Temperaturøkning, risting og ny gjær er omtrent alt du kan gjøre. Flaskebomber er en potensiell fare, men om du karbonerer litt forsiktig og oppbevarer dem kjølig etter karbonering er det mye som går bra.

Et par spørsmål til (håper første bryggedag blir torsdag, om posten vil):

1. Utmesking: det står litt forskjellig rundtom, mitt øl skal meskes på 67° i en time, og så skylling og koking etter oppskriften.
Tar jeg bare maltrøret opp og skyller med 75°etter en time med 67° og så setter på kok?

2. OG/SG, det står OG ca 1.058. Er det da 1.058 som er målet når den kommer opp til kok?

3. Det står også at en kan justere SG før humling, men hvis den er i nærheten er det best å la være. Hva vil i nærheten si?

1. Utmesking: det står litt forskjellig rundtom, mitt øl skal meskes på 67° i en time, og så skylling og koking etter oppskriften.
Tar jeg bare maltrøret opp og skyller med 75°etter en time med 67° og så setter på kok?

2. OG/SG, det står OG ca 1.058. Er det da 1.058 som er målet når den kommer opp til kok?

3. Det står også at en kan justere SG før humling, men hvis den er i nærheten er det best å la være. Hva vil i nærheten si?
1. Ja, det går fint.
2. OG måles etter ferdig kok, det er er altså sukkertettheten ved gjæringsstart.
3. Det betyr at man kan tilsette vann eller forlenge koking for å treffe riktig OG. Bitterhume skal ofte koke 60 minutter, og det er greit å vite før humletilsetningen hvor det bærer. Men om du har bestllt nytt utstyr, vet du kanskje ikke avdampingen per time? Ta den første batchen som læring, og ignorer dette momentet denne gangen.

Nei, jeg ver ikke avdampingen. Det er en Brewzilla 65L.

Men hva kan regnes som i nærheten på gravitet? Hvor store avvik kan en ha før en ikke er i nærheten? Fryktelig dårlig begrep, samme som et passelig skrujern...

Nei, jeg ver ikke avdampingen. Det er en Brewzilla 65L.

Men hva kan regnes som i nærheten på gravitet? Hvor store avvik kan en ha før en ikke er i nærheten? Fryktelig dårlig begrep, samme som et passelig skrujern...
Det blir nok veldig individuelt, for noen er et par poeng ekstra eller mindre helt uproblematisk, for andre kan det være avgjørende, jeg personlig er ikke så nøye på om ølene mine, de fleste i alle fall, havner en plass mellom 4 og 5%, det som ikke er like morro, for meg, er om jeg får 16 liter til et 19 liters fat eller om en lett humlet lys øl smaker for mye alkohol.

Når jeg ikke vet avdamping, kan jeg da bruke litt mindre skyllevann og heller spe på med vann på slutten, eller blir det feil?

Når jeg ikke vet avdamping, kan jeg da bruke litt mindre skyllevann og heller spe på med vann på slutten, eller blir det feil?
Min mening er at du kan være sparsom med skyllevann og tilsette vann 15 min før endt kok. Jeg bruker vannkokeren så det ikke forlenger koketiden :)

Her er hva som står om denne maskinen på Brewfather

Boil-off will vary on this system depending on which heating elements are active, two elements (500W + 1kW): 4.5 L/hour, all elements: 6.5 L/hour.

Bare et tips, anbefaler deg å kjøre en runde med full rengjøring på nytt utstyr før du brygger. Det kan være restoljer igjen i maskinen fra fabrikken som du helst ikke vil ha med deg i ølet.

Bare et tips, anbefaler deg å kjøre en runde med full rengjøring på nytt utstyr før du brygger. Det kan være restoljer igjen i maskinen fra fabrikken som du helst ikke vil ha med deg i ølet.

Det er planen, har allerede kokt ti liter og sirkulert siden jeg byttet stigerøret med slange for å lese nivået fra utsiden.

Takk. Er det med eller uten lokk?
Hovedregelen er uten lokk.
Koker du med lokk vil du ha veldig liten avdamping, så det normale er å koke uten lokk.
Så er det noen som koker med lokket halvveis på eller lignende, men regner med at dette er uten lokk ja.

Koker du med lokk vil du ikke dampe av stoffer som du ønsker å bli kvitt, som DMS og annet.

Tilbake
Topp