erikraude
Norbrygg-medlem
Det ville jeg ikke gjort. Sånn det er nå er det øl. Med oksygen blir det ødelagt.Er det noe lurt å tilsette mer oksygen? Vil det ikke være sjans for oksidering da?
Det ville jeg ikke gjort. Sånn det er nå er det øl. Med oksygen blir det ødelagt.Er det noe lurt å tilsette mer oksygen? Vil det ikke være sjans for oksidering da?
Er det da noen man kan gjøre? Bare akseptere den som en søt stout? Hvordan blir det med eventuelle flaskebomber?Det ville jeg ikke gjort. Sånn det er nå er det øl. Med oksygen blir det ødelagt.
Det kan være vanskelig å få til noe. Temperaturøkning, risting og ny gjær er omtrent alt du kan gjøre. Flaskebomber er en potensiell fare, men om du karbonerer litt forsiktig og oppbevarer dem kjølig etter karbonering er det mye som går bra.Er det da noen man kan gjøre? Bare akseptere den som en søt stout? Hvordan blir det med eventuelle flaskebomber?
Tja, det er lovlig gammelt. Sett iallefall en starter på den for å vekke den til liv og få frisk gjær.Så gjæren de solgte kun hadde produksjonsdato i juli. Blir denne gjæren for gammel?
Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
1. Ja, det går fint.Et par spørsmål til (håper første bryggedag blir torsdag, om posten vil):
1. Utmesking: det står litt forskjellig rundtom, mitt øl skal meskes på 67° i en time, og så skylling og koking etter oppskriften.
Tar jeg bare maltrøret opp og skyller med 75°etter en time med 67° og så setter på kok?
2. OG/SG, det står OG ca 1.058. Er det da 1.058 som er målet når den kommer opp til kok?
3. Det står også at en kan justere SG før humling, men hvis den er i nærheten er det best å la være. Hva vil i nærheten si?
Det blir nok veldig individuelt, for noen er et par poeng ekstra eller mindre helt uproblematisk, for andre kan det være avgjørende, jeg personlig er ikke så nøye på om ølene mine, de fleste i alle fall, havner en plass mellom 4 og 5%, det som ikke er like morro, for meg, er om jeg får 16 liter til et 19 liters fat eller om en lett humlet lys øl smaker for mye alkohol.Nei, jeg ver ikke avdampingen. Det er en Brewzilla 65L.
Men hva kan regnes som i nærheten på gravitet? Hvor store avvik kan en ha før en ikke er i nærheten? Fryktelig dårlig begrep, samme som et passelig skrujern...
Min mening er at du kan være sparsom med skyllevann og tilsette vann 15 min før endt kok. Jeg bruker vannkokeren så det ikke forlenger koketidenNår jeg ikke vet avdamping, kan jeg da bruke litt mindre skyllevann og heller spe på med vann på slutten, eller blir det feil?
Her er hva som står om denne maskinen på BrewfatherNår jeg ikke vet avdamping, kan jeg da bruke litt mindre skyllevann og heller spe på med vann på slutten, eller blir det feil?
Bare et tips, anbefaler deg å kjøre en runde med full rengjøring på nytt utstyr før du brygger. Det kan være restoljer igjen i maskinen fra fabrikken som du helst ikke vil ha med deg i ølet.Et par spørsmål til (håper første bryggedag blir torsdag, om posten vil):
1. Utmesking: det står litt forskjellig rundtom, mitt øl skal meskes på 67° i en time, og så skylling og koking etter oppskriften.
Tar jeg bare maltrøret opp og skyller med 75°etter en time med 67° og så setter på kok?
2. OG/SG, det står OG ca 1.058. Er det da 1.058 som er målet når den kommer opp til kok?
3. Det står også at en kan justere SG før humling, men hvis den er i nærheten er det best å la være. Hva vil i nærheten si?
Her er hva som står om denne maskinen på Brewfather
Boil-off will vary on this system depending on which heating elements are active, two elements (500W + 1kW): 4.5 L/hour, all elements: 6.5 L/hour.
Antar uten lokk. Man koker vel alltid uten lokk...? Trøster meg med at dette er tråden for dumme spørsmål...Takk. Er det med eller uten lokk?
Bare et tips, anbefaler deg å kjøre en runde med full rengjøring på nytt utstyr før du brygger. Det kan være restoljer igjen i maskinen fra fabrikken som du helst ikke vil ha med deg i ølet.
Hovedregelen er uten lokk.Takk. Er det med eller uten lokk?
Er det da noen man kan gjøre? Bare akseptere den som en søt stout? Hvordan blir det med eventuelle flaskebomber?
Hvis det er ølsettet tørr stout frå Ølbrygging så endte mitt og på 1.020. 4.2% eller noe sånt. Ikke særlig tørt. Og rart valg av gjær på et øl de selger som Dry Stout...Er det da noen man kan gjøre? Bare akseptere den som en søt stout? Hvordan blir det med eventuelle flaskebomber?