Finn Berger
Moderator
Er det da noen man kan gjøre? Bare akseptere den som en søt stout? Hvordan blir det med eventuelle flaskebomber?
Jeg tror du må gjøre det jeg sa
Er det da noen man kan gjøre? Bare akseptere den som en søt stout? Hvordan blir det med eventuelle flaskebomber?
Hvis det er ølsettet tørr stout frå Ølbrygging så endte mitt og på 1.020. 4.2% eller noe sånt. Ikke særlig tørt. Og rart valg av gjær på et øl de selger som Dry Stout...Er det da noen man kan gjøre? Bare akseptere den som en søt stout? Hvordan blir det med eventuelle flaskebomber?
Nå installerte jeg Brewfather appen og fant frem oppskriften fra Ølbrygging.no samt la inn Brewzilla 65.
Det som er litt spesielt er at anbefalte volum da avviker forholdsvis mye fra papiroppskriften som fulgte settet.
Papiret sier kg malt (6,7) x 2,8liter vann til innmesking, det blir 18.76l, mens Brewfather sier dette:
Vis vedlegget 42989
Hva skal jeg bruke?
I profilen på Brewfather ligger det 11.5 liter deadspace. Det er vann utenfor maltrøret og det kommer da i tillegg på beregningen som Brewfather bruker.Hva skal jeg bruke?
I profilen på Brewfather ligger det 11.5 liter deadspace. Det er vann utenfor maltrøret og det kommer da i tillegg på beregningen som Brewfather bruker.
Det som står på papiret til settet er bere ei generell veiledning.
Du bør absolutt tilpasse det til ditt utstyr, slik du har gjort med brewfather.
Last gjerne opp bilde av utstyrsprofilen, og oppskrifta du har lagt inn i brewfather, so kan ein sjå om det ser fornuftig ut.
Ja, om den stemmer so har du 11,5L med plass under maltrøret. Det må plussast på vannmengda. (Det har allereie brewfather gjort når det står 33,34l) Det blir det ein veldig tynn mesk og lite skyllevann. Bruk det som står i brewfather, det gir nok meir meininga når du brygger
Ja, kanskje, det er ikkje så veldig effektivt å skylle med so lite. Men du har ikkje so mykje valg når maskina er mest egna til større brygg.Men sluttresultatet blir korrekt vørter?
Du kan kanskje ende opp med ei kompakt og delvis tett maltseng dersom du brukar lite vatn og kompanserar for det med å sirkulere for full pupp.Men så lenge jeg sirkulerer med pumpa betyr det vel mindre hvor mye vann som står under maltrøret?
Dette går helt fint.Men så lenge jeg sirkulerer med pumpa betyr det vel mindre hvor mye vann som står under maltrøret?
Ja, du sirkulerer hele tiden, så den siste 30 minutteren på 78 grader kan du skippe.Eg tog anDa blir det mye meskevann og lite skyllevann.
En annen ting; i brewfather står det i denne oppskriften (ref bildet lenger oppe): meshout 78° 15min og meshout, circulating 78° 30min.
Hva er forskjellen på dento i praksis? Det står klart og tydelig i bruksanvisningen til Brewzillaen at så lenge det er malt i kjelen SKAL pumpen gå hvis varmen er på. Med andre ord blir jo all utmesking sirkulerende?
Nå installerte jeg Brewfather appen og fant frem oppskriften fra Ølbrygging.no samt la inn Brewzilla 65.
Det som er litt spesielt er at anbefalte volum da avviker forholdsvis mye fra papiroppskriften som fulgte settet.
Papiret sier kg malt (6,7) x 2,8liter vann til innmesking, det blir 18.76l, mens Brewfather sier dette:
Vis vedlegget 42989
Hva skal jeg bruke?
Er det 15 cm med vann over bunnen av maltrøret, uten malt i?Jeg måtte ned i garasjen en tur å sjekke. Med 33liter vann i kjelen står vannet 15cm over risten i maltrøret, og diameteren på røret er 34,5cm. Høres det ut som et fornuftig volum?
Det må jo være nok vann til at all malten kommer under vannspeilet.Ja, 15cm vann over bunn av maltrøret, uten malt.
Hvis profilen i BF har 0,7l mer bør det vel gå greit å iallefall gå ned til 30l vann da?
Jeg er redd det blir for lite skyllevann, men har jo null erfaringsgrunnlag...
Edit: tok ikke bilde, men kan jo gjøre det om ønskelig.