Tråden for dumme spørsmål.

Det er ikke så optimalt å brygge halve batcher på kompaktmaskiner. Både av denne grunnen med vann, og på grunn av at spiralkjøleren som ofte følger med henger på kanten av kjelen og ikke ligger på bunn. Nå veit jeg ikke hvordan din kjøler er da, men jeg var stuck med 50 40-50 liters batcher på min BB60. Skal man regne samme deadspace på min B80 så har jeg vel snart 20 liter utenfor maltkurven. Men det funker jo da, med 60 liter meskevann og 20 kilo malt.
 
Det er ikke så optimalt å brygge halve batcher på kompaktmaskiner. Både av denne grunnen med vann, og på grunn av at spiralkjøleren som ofte følger med henger på kanten av kjelen og ikke ligger på bunn. Nå veit jeg ikke hvordan din kjøler er da, men jeg var stuck med 50 40-50 liters batcher på min BB60. Skal man regne samme deadspace på min B80 så har jeg vel snart 20 liter utenfor maltkurven. Men det funker jo da, med 60 liter meskevann og 20 kilo malt.
Det kommer vel litt an på maskinen? På GF30 og GF70 er det helt uproblematisk. Begge disse takler 2 kg malt helt fint. GF70 har 17 kg kapasitet, så det er mye mindre enn halv batch. Mulig de har mindre deadspace enn endel andre, og kjølingen med motstrøm påvirkes ikke av batchstørrelsen.
 
Det kommer vel litt an på maskinen? På GF30 og GF70 er det helt uproblematisk. Begge disse takler 2 kg malt helt fint. GF70 har 17 kg kapasitet, så det er mye mindre enn halv batch. Mulig de har mindre deadspace enn endel andre, og kjølingen med motstrøm påvirkes ikke av batchstørrelsen.
Du har mye rett i det ja. Jeg tenkte på typiske netthandel og bb30 maskiner. For så vidt Brewtools også som har mye rom rundt maltrøret på grunn av varmeelementa langs sidene.
 
Har du 40 eller 80? Hva er du det minste du kan brygge føler du?
80 literen. Har brygget en eneste 25 liter batch, da kjørte jeg no-sparge med drøye 70% utbytte. Men har jo ikke kjøpt den store bryggeren for å lage småbatcher... Har to brygg siste fjorten dager. 29/12 ble det 65 liter med 1.060 råøl ut av 15 kilo norsk pale malt. Og nå 5/1 ble det 70 liter Saison med OG 1.048 ut av 12.7 kilo Best Pilsner og Wheat malt.
 
Det er ikke så optimalt å brygge halve batcher på kompaktmaskiner. Både av denne grunnen med vann, og på grunn av at spiralkjøleren som ofte følger med henger på kanten av kjelen og ikke ligger på bunn. Nå veit jeg ikke hvordan din kjøler er da, men jeg var stuck med 50 40-50 liters batcher på min BB60. Skal man regne samme deadspace på min B80 så har jeg vel snart 20 liter utenfor maltkurven. Men det funker jo da, med 60 liter meskevann og 20 kilo malt.
Brygget Just et brygg på 25 liter (i gjæringskaret) 5.3 kg malt, mesket med 30 liter og skyllte med 12, det var ingen problem. Men ja halve kjøleren lå jo over vørteren, så jeg angret på at jeg ikke koblet opp motsrømskjøleren.


Sent fra min MAR-LX1A via Tapatalk
 
Hei. Eg skulle gjerne hatt en flott og forklarende artikkel om forskjellen på estere og fenoler. Har prøvd mange ganger å forklare og skille smaker med min bedre halvdel, men, eg vet forskjellen, men klarer ikkje å forklare det.
Estere er fruktige, fenoler er... mørke?
Har lett igjennom alle bøkene eg har, men ingen av de mange bøkene gir mange eksempler på smaker som er estere/fenoler.
Sånn fenoler i belgiske og estere i kveik osv.
Er litt på jakt etter smakeksempler, pære er, lakris er osv.
Så, sitter noen av dere på en fin artikkel som kan forklare henne forskjellen?
 
Hei. Eg skulle gjerne hatt en flott og forklarende artikkel om forskjellen på estere og fenoler. Har prøvd mange ganger å forklare og skille smaker med min bedre halvdel, men, eg vet forskjellen, men klarer ikkje å forklare det.
Estere er fruktige, fenoler er... mørke?
Har lett igjennom alle bøkene eg har, men ingen av de mange bøkene gir mange eksempler på smaker som er estere/fenoler.
Sånn fenoler i belgiske og estere i kveik osv.
Er litt på jakt etter smakeksempler, pære er, lakris er osv.
Så, sitter noen av dere på en fin artikkel som kan forklare henne forskjellen?

Mest typiske fenolske smaker er krydder, som nellik og hvit pepper. Det er særlig i weissbier og i belgisk øl du finner det, pga. gjæren. Der er det ønskelig, mens det ellers vil oppfattes som usmak. "Plaster", "medisinsk" og brent gummi er andre fenolske usmaker. Estere er typisk fruktige smaker og aromaer - pære og eple er vel de vanligste - som noen ganger er ønskelige, andre ganger er usmaker - og ofte er det mengden som avgjør hvordan vi opplever dem.

Om fenoler: Off-Flavor: Phenolic
Om estere og fenoler: Esters versus Phenols
 
Here goes:

Vis vedlegget

Det hadde blitt alt for lite med 17liter vann ja. Jeg kunne kanskje redusert med et par liter, men ikke noe særlig mer.

nå står den å sirkulerer og vannspeilet står 2-3cm over toppristen som bare såvidt hviler på mesket og pumpeventilen er såvidt åpen.

Hva gjør dere med maltet etter brygging?
 
Here goes:

Vis vedlegget 43006

Det hadde blitt alt for lite med 17liter vann ja. Jeg kunne kanskje redusert med et par liter, men ikke noe særlig mer.

nå står den å sirkulerer og vannspeilet står 2-3cm over toppristen som bare såvidt hviler på mesket og pumpeventilen er såvidt åpen.

Hva gjør dere med maltet etter brygging?

Dersom du har en gård i nærheten kan det godt være de vil ha det som snop til dyrene. Du kan bruke littegrann til å lage knekkebrød eller ha i brød dersom du baker selv. Kompostering er også mulig. Legger du det ut i hagekomposten må du være obs på mus/rotter. Ellers er det avfall.
 
Da var første tabbe unnagjort, jeg skylte med 9liter vann siden det så ut som det var for lite kokevann, men det viste seg å bli ca 2.5liter for mye. Kokte 45minutter før jeg tok første humle i, så kokevolumet kom ned på litt over 34 liter og SG på 1.048 mot target 1.049. Innafor skulle jeg tro?
 
Da var første tabbe unnagjort, jeg skylte med 9liter vann siden det så ut som det var for lite kokevann, men det viste seg å bli ca 2.5liter for mye. Kokte 45minutter før jeg tok første humle i, så kokevolumet kom ned på litt over 34 liter og SG på 1.048 mot target 1.049. Innafor skulle jeg tro?
Perfekt. Avvik på 0.001 er treff. Jeg måler med både hydrometer og refraktometer, og det er heller regelen enn unntaket at det skiller 0.002 mellom dem.
 
Jeg fortsetter den gode trenden med dumme spørsmål:

Hvor lang tid tar det før det blir fart i gjæringen vanligvis? Etter 6 timer er det tilsynelatende helt dødt i gjærlåsen, og det har det vært fra starten av...
 
Tilbake
Topp