Tråden for dumme spørsmål.

Da var første tabbe unnagjort, jeg skylte med 9liter vann siden det så ut som det var for lite kokevann, men det viste seg å bli ca 2.5liter for mye. Kokte 45minutter før jeg tok første humle i, så kokevolumet kom ned på litt over 34 liter og SG på 1.048 mot target 1.049. Innafor skulle jeg tro?

Da var første tabbe unnagjort, jeg skylte med 9liter vann siden det så ut som det var for lite kokevann, men det viste seg å bli ca 2.5liter for mye. Kokte 45minutter før jeg tok første humle i, så kokevolumet kom ned på litt over 34 liter og SG på 1.048 mot target 1.049. Innafor skulle jeg tro?
Perfekt. Avvik på 0.001 er treff. Jeg måler med både hydrometer og refraktometer, og det er heller regelen enn unntaket at det skiller 0.002 mellom dem.

Jeg fortsetter den gode trenden med dumme spørsmål:

Hvor lang tid tar det før det blir fart i gjæringen vanligvis? Etter 6 timer er det tilsynelatende helt dødt i gjærlåsen, og det har det vært fra starten av...

Ah, så jeg kan drøye litt med å erklære den død :D

Var redd jeg hadde drept gjæren når jeg rehydrerte den siden jeg begynte å få det travelt under kjølingen. Vørteren jeg brukte var litt i varmeste laget, rundt 38° når jeg tok gjæren i.

Rehydrerte du i vørter? Du burde vel ha rehydrert i vann og helst nærmere 30 grader
men det går nok bra

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det er beste praksis. Hvis du skulle rehydrere I vørter, kunne du jo like gjerne drysse det rett i karet.

Edit: Men det går nok helt fint uansett. :)

Hvor lang tid tar det før det blir fart i gjæringen vanligvis? Etter 6 timer er det tilsynelatende helt dødt i gjærlåsen, og det har det vært fra starten av...
Kommer an på mye forskjellig. Hvilken type gjær? Er det tørrgjær eller slurry? Var gjæra kaldere eller varmere (mye) enn vørteren din? Hvilken temperatur gjærer du på ift trivselsområdet til gjæra? BE-134 hos meg gav trykk i gjærlåsen bare en times tid etter pitch på søndag. Andre gjær kan fort finne på å vente over natta før det er livstegn.

Kommer an på mye forskjellig. Hvilken type gjær? Er det tørrgjær eller slurry? Var gjæra kaldere eller varmere (mye) enn vørteren din? Hvilken temperatur gjærer du på ift trivselsområdet til gjæra? BE-134 hos meg gav trykk i gjærlåsen bare en times tid etter pitch på søndag. Andre gjær kan fort finne på å vente over natta før det er livstegn.

Det er to poser tørr Lallemand BRY-97 som ble tatt fra romtemp og ned i garasjen med 6-7° rundt 4-5 timer før rehydrering, så det er nok rimelig å anta at den var rundt 8° og vørteren ca 30° varmere en det.

Gjæringstemp i oppskriften er 20° og ifølge Mangrove temp controlleren er jeg innenfor 0.5°

Kjenner ikke den gjæren. Jeg tenker at enten så går det bra, eller så gjør det ikke det. Vi snakkes om 40 timer. Er det ikke plopping eller synlig gjær på toppen av gjæren da, så kan det lønne seg å begynne å vurdere tiltak.

Mitt tips: Jeg tipper det er i gang på denne tiden i morgen.

Jeg ble anbefalt å bruke vørter av butikken jeg handlet utstyret i. Er vann bedre?

Du kan drysse den gjæra rett i dunken. Strø den pent utover, la det stå ei stund i ro (et kvarter til en halvtime), og så rister du litt for å få fordelt den. Det er antakelig en liten gevinst ved å rehydrere - men produsentene påstår i alle fall at forsøkene deres viser at den er veldig liten.

Dette er en evig diskusjon, og det er ingen grunn til å ta den her en gang til. Noen vil fortelle deg at det produsentene forteller deg, bare er et sleipt salgstriks - de gjør det mer fristende å bruke gjæren deres når det framstilles som så enkelt - og at du dreper halvparten av gjæren om du gjør det. Jeg tror det er en grei praksis.

Gjæringa bør være i gang innen 24 timer, om du ikke har tøyd noen grenser, dvs, bruker sunn gjær på en noral temperatur for gjærtypen. Plopping i gjærlås er ikke eneste tegn; du kan ha en liten lekkasje som gjør at det ikke plopper. Skumdannelse er et sikkert tegn.

Sist redigert:
Sant. Jeg har nesten aldri plopping i de bøttene jeg gjærer i. Sitter nok ikke så tett, de lokkene.

Europrisbøttene er tette. Jeg har aldri opplevd at jeg ikke har kunnet stole på ploppinga i dem. Men andre bøtter har jeg hatt dårlige erfaringer med.

Sist redigert:
Tilbake
Topp