Brewzilla 35L gen4 eller grainfather g30 v3?

Ser vel ut for at du har bestemt deg for hva du trenger når du verdsetter CIP og ikke vil ha motstrømskjøler. Selv om jeg lett kan anbefale G40, kan jeg ikke anbefale den til deg :)

Her er kort hva jeg liker med G49
Den er enkel å rengjøre, og har ikke slisser

Bunnen er konet med uttak i senter.
Ikke hull i lokket
Ikke senterrør
Overføring av oppskrifter fra Brewfather
Satt på ventil og hurtigkobling i bunn for bruk av gammelt utstyr (bilde)

Kjøpt ekstra stor (vid) BIAB pose for enkel batchsparge. Løfter posen over i gryten med skyllevann. Åpner opp for bruk av mange forskjellige teknikker.

Har den på rulleplate

Vis vedlegget 65455
Jeg brukte vel nesten 8 måneder før jeg bestemte meg for om jeg skulle kjøpe ny maskin, og ikke minst hvilken maskin jeg evt skulle gå for. G40 var absolutt en av maskinene jeg kikket på, den har alle egenskapene jeg høyt verdsetter med BZ gen 4 og motstrømskjøleren kunne jeg sikkert fått solgt uten et alt for stort tap, den har også muligheten til å brygge 2x 19 liters fat i slengen, noe jeg savner med BZ35.

Det koster å være kar, så det har jeg ikke råd til, desverre :)
 
Snedig:).

Men jeg synes jo det er rart at man skal måtte ty til sånn oppfinnsomhet for å få kontroll med skyllinga i en maskin som skal være enkel i bruk. Igjen: det jeg driver med, med helt enkelt gammaldags utstyr, er vesentlig enklere.
Bare husk at det du har gjort i X antall år og oppleves enkelt for deg ikke nødvendigvis oppleves enkelt for andre i en annen situasjon.
 
Jeg veit ikke om det finnes sett som gir info om hvor mye vann du skal bruke, og eventuelt hvor mye DME du må tilsette - men det var kanskje en ide for dem som lager sett? @Holmentoppen?
Min instruks har alltid bare vært å skylle til du når preboil volum på 28-30 liter. Har inntrykk av at mange overtenker prosessen, og får angstanfall om de ikke på forhånd vet om de skal skylle med 12 eller 15 liter. Har forøvrig lagt ned virksomheten. Den la etterhvert beslag på litt for mye tid.
 
Sist redigert:
Aldri tenkt over at skylling skal ha så mye å si på effektivitet som folk her mener. Mesker stort sett med 20 liter vann og skyller til ønsket kokevolum og dobler det hvis jeg brygger dobbel batch. Pleier ikke å bruke mer enn 15-20 minutter på det.

Jeg mesker alltid med sirkulasjon, stopper og rører etter 30 til 40 minutter, for så å sirkulere til vørteren blir helt klar igjen. Da ender jeg i de fleste tilfeller å treffe ganske greit på OG +- ettpoeng eller to.

Pleier aldri å ha dårlig tid når jeg brygger, så å meske i inntil to timer er noe jeg gjør stort sett hver gang. Det gir meg milighet til å styre med andre ting undrveis. Mulig det har noe å si også, men det er det som funker hos meg. Aldri tenkt så mye på, eller nørdet på viktigheten av å skylle egentlig.

Ta det med ro, ikke stress og kos deg med byggingen. Det er min filosofi :)
 
Min instruks har alltid bare vært å skylle til du når preboil volum på 28-30 liter.
Men hvis du velger å ikke skylle?
Aldri tenkt over at skylling skal ha så mye å si på effektivitet som folk her mener. Mesker stort sett med 20 liter vann og skyller til ønsket kokevolum og dobler det hvis jeg brygger dobbel batch. Pleier ikke å bruke mer enn 15-20 minutter på det.

Jeg mesker alltid med sirkulasjon, stopper og rører etter 30 til 40 minutter, for så å sirkulere til vørteren blir helt klar igjen. Da ender jeg i de fleste tilfeller å treffe ganske greit på OG +- ettpoeng eller to.

Pleier aldri å ha dårlig tid når jeg brygger, så å meske i inntil to timer er noe jeg gjør stort sett hver gang. Det gir meg milighet til å styre med andre ting undrveis. Mulig det har noe å si også, men det er det som funker hos meg. Aldri tenkt så mye på, eller nørdet på viktigheten av å skylle egentlig.

Ta det med ro, ikke stress og kos deg med byggingen. Det er min filosofi :)
Jeg skriver under på den filosofien:).

Det er ingen grunn til å begynne å tenke så mye over effektiviteten så lenge du treffer OG greit. Det er ikke noe problem om den er relativt lav, det viktige er at du har kontroll. Nå aner jeg ikke om din er høy eller lav, heller - hvor ligger du når det gjelder meskeeffektivitetsprosenten?

Temaet i tråden er jo valg av bryggemaskin, og det har vært en god del spørsmål her på forumet fra folk som brygger med maskin og som har slitt med effektiviteten. Den blir et problem hvis den er lavere enn det er rimelig å forutsette, og du ikke har kontroll på den. Så å vite noe om hvor lett eller vanskelig det er å skylle effektivt på den maskinen en tenker å velge, synes jeg må være viktig.

Dere får tilgi meg, men jeg unner meg litt nerding i det følgende. (Det er kjent stoff for mange, og det er jo heller ikke nødvendig å lese det:).)

Det er to komponenter i meskeeffektiviteten, og begge kan bidra til problemer. For det første er det konversjonseffektiviteten, som beskriver hvor mye av stivelsen i maltet som blir omdanna til gjærbart sukker og dekstriner. Og så er det det en kunne kalle "skylleeffektivitet", som forteller hvor stor andel av sukker og dekstriner en klarer å få med seg ut av mesken - og hvor mye en taper til masken (meskeavfallet) + eventuell vørter som blir igjen i kjelen etter tapping. Det siste er ikke aktuelt hvis en bruker en maskin, siden en ikke tapper ut.

Det skulle egentlig ikke være noen grunn til å få dårlig konversjonseffektivitet. Så lenge alt maltet er ordentlig knust og du får blanda malt og vann ordentlig, og du bare står lenge nok på riktig temperatur, skulle all stivelse bli konvertert. Det er ikke vanskeligere enn å trekke te.

Problemer med konverteringa trur jeg stort sett har kommet av at maltet ikke har vært kverna fint nok. En må også ha en viss bevegelse i mesken underveis, og sirkuleringa, som maskinen sørger for, flytter jo hele tida væske gjennom maltet og sørger på den måten for det. Men dersom væsken (vørteren) føres tilbake til mesken på en sånn måte at det kan danne seg kanaler ned gjennom maltet i mesken, skjer ikke det. Derfor er dette en egenskap ved maskinen som er viktig.

Konversjonseffekitivteten kan du finne ved hjelp av en tabell som den nedenstående, som er henta fra en artikkel av Kai Troester ("Braukaiser"). Med utgangspunkt i mesketjukkelsen kan du lese av hvilken SG (eller Plato) du vil får før skylling dersom du har konvertert all stivelsen (=100% effektivtet). Du bør komme ganske nær. Ligger du på under 90%, har du definitivt et problem.

1702057670162.gif
Table 1 - Extract content or gravity of the first wort based on the mash thickness. 100% mash efficiency, 80% fine grind extract and 4% moisture content of the malt were assumed for the grist

Når du fjerner maltrøret med masken i etter endt skylling, tar du med deg en del av sukkeret. Hvor mye avhenger dels av hvor mye væske det er i masken, og dels av hvor høyt sukkerinnholdet i den væska er. I en maskin er tapet av væske så lite som det kan bli, så det avgjørende blir da om du skyller på en sånn måte at du får vaska ut sukkeret av maltet effektivt nok.

Det er dette siste punktet som for meg ser ut til å være problematisk ved bryggemaskiner når det gjelder effektivitet. Særlig tatt i betraktning at du ikke mister noe væske annet enn den som nødvendigvis må bli igjen i masken, er det merkelig at effektiviteten ofte ser ut til å bli dårlig.

Og igjen lurer jeg altså på om det er forskjeller mellom maskinene her.

Det finnes flere effektivitetskalkulatorer tilgjengelig på nettet, og det varierer en del hvilken prosent de gir deg. Jeg bruker Brewersfriend: https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/ Den er grei i bruk, og den er gratis. Jeg veit at den gir et par prosentpoeng høyere enn Brewfather, som vel er den kalkulatoren de fleste nå bruker til å beregne og lagre oppskrifter, og antakelig er Brewfather riktigst (??). Men det spiller egentlig ingen rolle, så lenge man bare veit det. (Jeg har ikke bruk for hele den pakka, så jeg gidder ikke betale for den:).)

Jeg testa forresten den enkle versjonen av Grainfathers kalkulator, der du ikke spesifiserer oppskrift, og den ga 4 poeng høyere enn Brewersfriend, så den er definitivt ikke til å stole på. Men jeg går ut fra at den er bedre om den får jobbe med ei hel oppskrift.
 
Sist redigert:
Har aldri ikke skylt, så skal være forsiktig med å mene noe om det.
Det er pussig med dere superpilsbryggere: Jørgen skyller aldri, og du skyller alltid:).

Men seriøst; jeg har tenkt på det der noen ganger - på at noen settbryggere kanskje hadde hatt nytte av å vite hvor mye det må justeres når en senker effektiviteten såpass kraftig som en gjør når en kutter ut skyllinga. Forskjellen er kanskje ikke like stor når en brygger på en maskin som når en brygger på et gammaldags kjeleoppsett, men den må jo være ganske merkbar da også.

Merker at jeg tenker at alle som brygger med sett, brygger på maskin:). Det er så klart ikke helt riktig.
 
Ja, det koster litt å ha handelsplattformen i gang, så jeg tok den ned ved nyttår. Har tatt vare på blogginnleggene, så de kan kanskje dukke opp igjen et annet sted senere. Øl og brygging har hatt litt mindre oppmerksomhet her en stund...;)
Skjønner, håper du finner en plass å publisere innleggene. Jeg har hatt glede av de og hyppig lenket til andre.

Antar du vil undersøke om det er mulig å få et samarbeid med en kommersiell aktør. Dersom det ikke lykkes, har vi jo alltid Norbrygg sin side ;).
 
Tilbake
Topp