Muligheter for helt fersk ølbrygger, ølsett, maskiner

Hei.

Jeg er interessert i å brygge eget øl. Jeg har ingenting, så jeg lurer på forslag til ølsett, flasker/tønner osv. for å komme i gang, og som ikke koster for mye.

Samtidig ser jeg det er ølmaskiner som koster en del mer, som tar prosessen fra a til å. Er disse OK, forslag til hvilke og hvorfor.
 
Hei.

Jeg er interessert i å brygge eget øl. Jeg har ingenting, så jeg lurer på forslag til ølsett, flasker/tønner osv. for å komme i gang, og som ikke koster for mye.

Samtidig ser jeg det er ølmaskiner som koster en del mer, som tar prosessen fra a til å. Er disse OK, forslag til hvilke og hvorfor.
Kult, du står på kanten av kaninhullet. Det er mange veier til rom og det spiller egentlig ingen rolle hvilken vei du velger, vel i forhold til enderesultatet, som bør være godt øl.

Noen vil sverge til kjeler, andre til kompaktbryggere.. Begge deler kan gi gode øl, og begge deler kan gi dårlig øl. Spørsmålet man kanskje bør stille seg er bosituasjon og tid.

Hvordan ser de ut? Har du god plass og god tid? Da velger du det som gir mest mening for deg. Har du lite plass og lite tid, vel da vil jeg tro en kompaktbrygger med CIP(clean in place) er veien å gå.

Med det sagt, har du andre rundt deg som brygger? Kanskje kan du få muligheten til å prøve de forskjellige mulighetene uten å åpne lommeboken blind? Jeg hadde ikke det, og har derfor vært igjennom prosessen av å starte smått og rolig, til oppgraderinger, til å skifte ut hele oppsettet. En moro reise, men lite kostnadseffektivt.

Selv når de tingene er på plass er det noen valg man må gjøre, billig er billig og lager like godt øl som dyrt, men dyrt sparer tid og tid kan være penger, for noen.

Du kan få en krabbekoker på biltema og en meskepose for en hundrings, men da må du ha en varmekilde, og ting baller på seg. Kjedelig å røre eller følge med på temperatur til enhver tid? Ja da vil en pumpe og tempkontroll kanskje være aktuelt?

Også er det jo det faktumet at bryggeren lager vørter og gjær lager øl, kanskje pengene heller burde legges i temperaturkontroll og gjæringskar med mulighet for lukket overføring? Har man i det hele tatt plass til et gjæringsskap?

Som sagt, det er mange ting som spiller inn, ikke for å kunne brygge et godt øl, men for å gjøre prosessen så smooth som mulig i den situasjonen man befinner seg i.. For å kunne gi et mer konkret svar ville det vært veldig til hjelp om du ga litt mer informasjon rundt nettopp din situasjon :)

Tross alt, det er mulig å kjøpe ferdig vørter hvor alt du trenger å gjøre er å kjøpe et gjæringskar og flasker, noen korker og en korkemaskin. Også er det de som gjerne vil brygge med malt, kverne selv og sette startere for å spare penger på gjær.
 
Kult, du står på kanten av kaninhullet. Det er mange veier til rom og det spiller egentlig ingen rolle hvilken vei du velger, vel i forhold til enderesultatet, som bør være godt øl.

Noen vil sverge til kjeler, andre til kompaktbryggere.. Begge deler kan gi gode øl, og begge deler kan gi dårlig øl. Spørsmålet man kanskje bør stille seg er bosituasjon og tid.

Hvordan ser de ut? Har du god plass og god tid? Da velger du det som gir mest mening for deg. Har du lite plass og lite tid, vel da vil jeg tro en kompaktbrygger med CIP(clean in place) er veien å gå.

Med det sagt, har du andre rundt deg som brygger? Ka skje kan du få muligheten til å prøve de forskjellige mulighetene uten å åpne lommeboken blind? Jeg hadde ikke det, og hsr derfor vært igjennom prosessen av å starte smått og rolig, til oppgraderinger, til å skifte ut hele oppsettet. En moro reise, men lite kostnadseffektivt.

Tja, jeg er vel på den gylne middelvei, men heller mer mot billig, og tenkte i utgangspunktet at komplette sett for brygging var noe, og så må jeg ha noe å tappe det på.

Jeg har god tid, men trenger ikke å lage noe spesialøl som tar veldig lang tid å ferdigstille.

Når det gjelder maskiner som går gjennom hele prosessen selv, er jeg åpen for forslag. Jeg vet ikke hva som er tilgjengelig i Norge.
 
Jeg foreslår at du begynner med et ekstrakt sett. Jeg har ikke spesielt mye greie på dem, men mitt første var en kaptein et-eller-annet fra Europris. Det ble helt fint for min gane dengang. Det et er ikke sikkert jeg ville vært like fornøyd idag 10 år senere. Men det viktigste er prosessen og få godt øl.

Grunnen til at jeg foreslår det, er at det er enklere. Det er nok ting å passe på i starten. Særlig mht. hygiene.

En full byggeprosess består av 3-4 step.
1. Meske. Dvs. Trekke malt i vann rundt 65 grader i en time. Med ekstrakt sett slipper du dette.
2. Koke vørten en time mens du "krydrer" med humle.
3. Sett det til gjæring i 2-3 uker. Her er hygiene ekstremt viktig. Alt som kommer i kontakt med nedkjølt vørt må være rent og desinfisert.
4. Tappe på flasker med tilsatt sukker.

Du får alt du trenger til dette på Europris med unntak av PBW såpe og starsan til desinfisering. To stk 30L bøtte, røreskje, gjærlås, hevert og øksimeter. I tillegg en kjele til å koke i. Jeg tror Biltema har noen.

Bryggemaskiner er kjekke. Jeg har en Grainfather 30L. Når du skal meske og koke, må du ha noe å gjøre det i. Noen bruker kjele og en stor netting pose til å ha maltet i. Jeg gjorde det i begynnelsen, men syntes det var vanskelig å få til. Resultatet blir nok like godt, men det er vanskeligere å holde styr på tempratur.

Det er bare å kaste seg ut i det. Det verste som kan skje er at du sitter med 20L øl som ikke er godt. Det skjer en gang i blant med alle. Da er det bare å kaste det, finne ut hva du gjorde feil, og prøve igjen.
 
Tja, jeg er vel på den gylne middelvei, men heller mer mot billig, og tenkte i utgangspunktet at komplette sett for brygging var noe, og så må jeg ha noe å tappe det på.

Jeg har god tid, men trenger ikke å lage noe spesialøl som tar veldig lang tid å ferdigstille.

Når det gjelder maskiner som går gjennom hele prosessen selv, er jeg åpen for forslag. Jeg vet ikke hva som er tilgjengelig i Norge.
Om penger er en faktor, som jeg syns det bør være, uavhengig av lommeboka, så er jo brewzilla 3.1.1 og grainfather S40 rimelige maskiner som gir deg "full pakke" med tanke på at du får alt du trenger og da med pumpe og resirkuleringsarm.

Men vil du enda litt ned i pris så får du en Digiboil og meskepose til 1/3 av prisen på en maskin, da uten pumpe og arm.

Med komplette sett så antar jeg her du snakker om sett basert på ferdig kvernet malt og instruksjoner, det er jo gull i starten, du får fordelene med å brygge fra bunn, uten å ha mølle, et lager av malt, og en fryser full av humle. Til en marginal høyere kostnad.

Når jeg snakker om tid, så snakker jeg ikke om veldig krevende øl stiler, jeg snakker om hvor enkel oppryddingsjobben blir, tross alt, ølbrygging er 70% vasking 10% desinfisering og 20% prosess. Du sier du har greit med tid, så da er det jo ikke så nøye hvor mye manuelt arbeid du må gjøre :)

Det meste av maskiner er tilgjengelig i Norge, heldigvis, så spørsmålet du kanskje vil stille deg selv er hva du ønsker å oppnå. Som jeg skrev, du får en digiboil og en meskepose til 3 laken. Så bør du ha en falskbunn, kanskje noe til å varme skyllevann osv, men det er valgfritt. Dette må vedlikeholdes og vaskes som alt annet. Også har du maskiner med konkav bunn og sirkulering, hvor alt du trenger å gjøre er å skylle maskinen, fylle med rent vann, sette temperaturen til 60 og tilsette vaskemiddel før du lar den sirkulere en 20-60 minutter og skylle.

Igjen da, har du ingen rundt deg som kanskje brygger fra før hvor du kan være flua på veggen å se hvordan det hele foregår før du legger kronene på bordet?
 
Jeg foreslår at du begynner med et ekstrakt sett. Jeg har ikke spesielt mye greie på dem, men mitt første var en kaptein et-eller-annet fra Europris. Det ble helt fint for min gane dengang. Det et er ikke sikkert jeg ville vært like fornøyd idag 10 år senere. Men det viktigste er prosessen og få godt øl.

Grunnen til at jeg foreslår det, er at det er enklere. Det er nok ting å passe på i starten. Særlig mht. hygiene.

En full byggeprosess består av 3-4 step.
1. Meske. Dvs. Trekke malt i vann rundt 65 grader i en time. Med ekstrakt sett slipper du dette.
2. Koke vørten en time mens du "krydrer" med humle.
3. Sett det til gjæring i 2-3 uker. Her er hygiene ekstremt viktig. Alt som kommer i kontakt med nedkjølt vørt må være rent og desinfisert.
4. Tappe på flasker med tilsatt sukker.

Du får alt du trenger til dette på Europris med unntak av PBW såpe og starsan til desinfisering. To stk 30L bøtte, røreskje, gjærlås, hevert og øksimeter. I tillegg en kjele til å koke i. Jeg tror Biltema har noen.

Bryggemaskiner er kjekke. Jeg har en Grainfather 30L. Når du skal meske og koke, må du ha noe å gjøre det i. Noen bruker kjele og en stor netting pose til å ha maltet i. Jeg gjorde det i begynnelsen, men syntes det var vanskelig å få til. Resultatet blir nok like godt, men det er vanskeligere å holde styr på tempratur.

Det er bare å kaste seg ut i det. Det verste som kan skje er at du sitter med 20L øl som ikke er godt. Det skjer en gang i blant med alle. Da er det bare å kaste det, finne ut hva du gjorde feil, og prøve igjen.
Enig i mye her men ikke ekstraktsettene... Vi er i 2024, det kan være greit å starte rolig og forsiktig for å ikke kaste penger ut vinduet, men da er FWK et mye bedre alternativ enn ekstraksett. Da får man opplevelsen av å gjære, flaske/fate og hva det smaker og ikke minst, faren for at noe går galt er rimelig redusert i forhold til ekstraksett som ofte har stått så lenge på hylla at det er dømt til å feile :)
 
Enig i mye her men ikke ekstraktsettene... Vi er i 2024, det kan være greit å starte rolig og forsiktig for å ikke kaste penger ut vinduet, men da er FWK et mye bedre alternativ enn ekstraksett. Da får man opplevelsen av å gjære, flaske/fate og hva det smaker og ikke minst, faren for at noe går galt er rimelig redusert i forhold til ekstraksett som ofte har stått så lenge på hylla at det er dømt til å feile :)
Hva?? 2024? Er du sikker? Er vi allerede i fremtiden??

Godt poeng å starte med Fresh Wort Kit. Jeg har ikke prøvd det selv, men det blir sikkert bra. Da kan du starte uten for store investeringer. Skulle du, mot alle odds, ikke like å brygge, er det en overkommelig sak å avskrive.
 
Her er en startpakke med alt du trenger og mer til. Du kan bestille dette uten ekstrakt settet for cider.

 
Her er en startpakke med alt du trenger og mer til. Du kan bestille dette uten ekstrakt settet for cider.

Hva?? 2024? Er du sikker? Er vi allerede i fremtiden??

Godt poeng å starte med Fresh Wort Kit. Jeg har ikke prøvd det selv, men det blir sikkert bra. Da kan du starte uten for store investeringer. Skulle du, mot alle odds, ikke like å brygge, er det en overkommelig sak å avskrive.
Altså, det er nøgne Ø som brygger de fleste fwk til ølbrygging og de er 30 min unna butikken, jeg har vært på bakrommet på rundtur, produksjonslinje for fwk er bra. Og i motsetning til ekstrakt settene vet man hvor de kommer fra og når, ikke minst hvordan de er blitt oppbevart.

Skulle jeg anbefale en startpakke til noen som bare vil dyppe tåa i ølbrygging så ville det vært denne.

 
Om du starter med å brygge små brygg, dvs. 10-12 liter ferdig øl, trenger du ikke å investere mye. Noen kroner blir det, for det er en del småting du må ha, og så må du ha en kjele på helst noe over 20 liter. (I alle fall hvis du uansett må kjøpe. Du kan greie deg med noe litt mindre om du har noe stående.)

Såpass små brygg kan du brygge på komfyren. Om du må kjøpe en kjele, vil den komme til nytte seinere, når/om du vil oppgradere utstyret, for du vil alltid trenge noe å varme skyllevannet i.

Går du rett på større brygg - 25 liter og oppover - er det straks mye mer du må skaffe deg, og vi begynner å snakke flere tusenlapper. Sjøl er jeg en varm tilhenger av litt mer gammeldags/tradisjonelt utstyr, men jeg trur du faktisk kommer billigere fra det med en av de enklere maskinene, og gjerne en brukt en. Og maskinene har sine klare fordeler. Ikke noe galt med dem.

Ikke overse en viktig innsatsfaktor: Kunnskap. Her har vi et helt gratis tilbud:): https://forum.norbrygg.no/threads/mini-handbok-for-nybegynnere.43133/ - men ellers finnes det bra bøker. Bibelen er John Palmers How to brew. Men han jobber med en ny utgave, og jeg ville vente til den kommer. Ei annnen bok som er særs nyttig, er Palmer og Zainasheffs Brewing Classic Styles, som gir deg grunnlag for å brygge de fleste av de ølstilene vi har. Der er visst også en ny utgave underveis.

Hva slags forhold har du, dvs. hva slags bolig har du? Det har også litt å si. Bl.a. er det en temmelig stor fordel om du har mulighet for god ventilasjon når du koker. Hvis du slipper store mengder damp ut i et rom, kan dette over litt tid bli en veldig dyr hobby.
 
En relativt rimelig og veldig enkel måte å komme i gang på uten å kjøpe for mye utstyr tror jeg er fresh wort kit og fat.

Du trenger
-Corneliusfat på 23 liter
-fresh wort kit etter ønske
-spunding valve (for å slippe ut overtrykk)
-serveringslokk med flyteball
-sodastream regulator
-tappeslange
-vaskeutstyr

Blir ca 4-5k

Gitt at du har mulighet til å kjøle ned et 23 liters fat tror jeg dette kan være knall. Tanken er da å gjære ølet under trykk på fatet for så å kjøle ned. Pga gjærkaka/tørrhumle i bånn av fatet vil du være avhengig av å tappe fra toppen. Etter gjæring vil du da sitte med 20liter ferdig karbonert øl som ikke ser oksygen eller annet utstyr før det er i glasset og klart til å drikkes.

Som nevnt over er det mange muligheter og veier til godt og vondt øl. Blir som å spørre hvordan du skal lage kake uten at du eier noe utstyr. Du kan handle inn alt du trenger for å lage en tre etasjer bryllupskake med figurer og dekor (dyrt, men ikke nødvendigvis godt) eller du kan kjøpe en pakke toro brownies og ei bakebolle (billig).

Velkommen til en fin hobby uansett
 
En relativt rimelig og veldig enkel måte å komme i gang på uten å kjøpe for mye utstyr tror jeg er fresh wort kit og fat.

Du trenger
-Corneliusfat på 23 liter
-fresh wort kit etter ønske
-spunding valve (for å slippe ut overtrykk)
-serveringslokk med flyteball
-sodastream regulator
-tappeslange
-vaskeutstyr

Blir ca 4-5k

Gitt at du har mulighet til å kjøle ned et 23 liters fat tror jeg dette kan være knall. Tanken er da å gjære ølet under trykk på fatet for så å kjøle ned. Pga gjærkaka/tørrhumle i bånn av fatet vil du være avhengig av å tappe fra toppen. Etter gjæring vil du da sitte med 20liter ferdig karbonert øl som ikke ser oksygen eller annet utstyr før det er i glasset og klart til å drikkes.

Som nevnt over er det mange muligheter og veier til godt og vondt øl. Blir som å spørre hvordan du skal lage kake uten at du eier noe utstyr. Du kan handle inn alt du trenger for å lage en tre etasjer bryllupskake med figurer og dekor (dyrt, men ikke nødvendigvis godt) eller du kan kjøpe en pakke toro brownies og ei bakebolle (billig).

Velkommen til en fin hobby uansett
Her trur jeg du anbefaler investeringer som også medfører flere momenter i brygginga som i seg selv kompliserer læreprosessen...

FWK...jepp. Gjæringsbøtte, hevert, flasker, starsan og noen småting til så bør en være greit dekka i starten slik at en kan finne ut om dette er noe en har lyst til å fortsette med...

Litt avhengig av hva slags øl trådstarter ønsker å brygge trur jeg heller jeg ville lagt noen kroner i tempkontroll og et brukt kjøleskap dersom pils/lager er det det siktes mot.

Skulle trådstarter bo på sørlandet så donerer jeg gjerne flasker og hva jeg enn måtte ha til overs av utstyr dersom han kan hente..
 
Jeg foreslår at du begynner med et ekstrakt sett. Jeg har ikke spesielt mye greie på dem, men mitt første var en kaptein et-eller-annet fra Europris. Det ble helt fint for min gane dengang. Det et er ikke sikkert jeg ville vært like fornøyd idag 10 år senere. Men det viktigste er prosessen og få godt øl.

Grunnen til at jeg foreslår det, er at det er enklere. Det er nok ting å passe på i starten. Særlig mht. hygiene.

En full byggeprosess består av 3-4 step.
1. Meske. Dvs. Trekke malt i vann rundt 65 grader i en time. Med ekstrakt sett slipper du dette.
2. Koke vørten en time mens du "krydrer" med humle.
3. Sett det til gjæring i 2-3 uker. Her er hygiene ekstremt viktig. Alt som kommer i kontakt med nedkjølt vørt må være rent og desinfisert.
4. Tappe på flasker med tilsatt sukker.

Du får alt du trenger til dette på Europris med unntak av PBW såpe og starsan til desinfisering. To stk 30L bøtte, røreskje, gjærlås, hevert og øksimeter. I tillegg en kjele til å koke i. Jeg tror Biltema har noen.

Bryggemaskiner er kjekke. Jeg har en Grainfather 30L. Når du skal meske og koke, må du ha noe å gjøre det i. Noen bruker kjele og en stor netting pose til å ha maltet i. Jeg gjorde det i begynnelsen, men syntes det var vanskelig å få til. Resultatet blir nok like godt, men det er vanskeligere å holde styr på tempratur.

Det er bare å kaste seg ut i det. Det verste som kan skje er at du sitter med 20L øl som ikke er godt. Det skjer en gang i blant med alle. Da er det bare å kaste det, finne ut hva du gjorde feil, og prøve igjen.
Det Børre sa! Med ektraktsett (eller FWK) får du prøvd prosessen med gjæring og flasking / fating. Det du trenger der koster ikke så mye (ca 1000) og du trenger alt sammen videre om du fortsetter med full grain. - Jeg begynte også den veien med Mangrove Jacks ekstraktsett og som Børre synes jeg og omgivelsene at det var et helt fantastisk øl, men vet ikke hva jeg ville tenkt om det i dag

Hvis du røper hvor i landet du bor, er det heller ikke umulig at noen i nærheten kan låne deg utstyret du trenger for det. (men hydrometeret mitt får du aldri!)
 
Høres lurt ut med startpakke og petflasker.
Minibrew derimot ville jeg holdt meg langt unna. Maskina koster mye i seg selv, og det blir sabla dyrt i lengden også. Ca 30euro pluss frakt for de få øltypene de har som gir 6 liter ferdig øl. Det er omtrent samme pris som du betaler for et sett i Norge - men da et sett som gir 20-25 liter.
Kjøper du brukt "litt-mindre-alt-i ett-maskin" på Finn kommer du deg unna med bedre utstyr for en billigere penge som deg et ferdig produkt du kommer til å bli langt mer stolt av, og der hver øl du produserer koster mindre enn 25% av en slik alt-i-ett-løsning.
Eksempel fra Finn.no: GF30 , BeerBrew, Brewmonk
Det var et lite utvalg som jeg tror du vil bli langt mer fornøyd med - om du etter prøvebrygging finner ut at det er noe for deg.
 
OK, da går jeg nok for en sånn startpakke og PET-flasker.

Når jeg tenkte maskin, så tenkte jeg noe ala dette:

Åja - nei, det de fleste vel vil tenke på som "maskiner ", er av den typen denne er et godt eksempel på: https://brewshop.no/produkt/utstyr/.../grainfather-g30v3-helautomatisk-bryggemaskin

Den du linker til, gjør hele jobben for deg - og har vel egentlig ikke noe som helst med hjemmebrygging å gjøre. Greit nok, hvis det er det man er ute etter, men ... . Jeg ville heller kjøpt øl:).

Startpakka er grei. Men tenk gjennom hva slags muligheter du har til å holde riktig og stabil temperatur for den øltypen du velger.
 
Sist redigert:
Viktigste ved å få lage godt øl er gjæring. Kontroll på temperaturen ved stormgjæring, og rett gjær i rett mengde, kontroll på O2 ved ferdig gjæring. Ellers skal man gjøre mye rart for at brygget blir ødelagt. Kjøleskap med frostvakt og inkbird.

Velg utstyret som passer til ditt behov, det enkleste er å gå for 25 liters batcher så tapper man til 19/20 liters fat. Flasker er et helsike både med plass og reinhold. Boksing er kostbart å komme i gang med.
 
En del av hensikten er å spare seg noen kroner, og fortsatt kunne kose seg med øl noen kvelder i uken.
Brygger du kun for ditt eget konsum så holder det med 25-liter kompaktmaskin. En brukt Grainfather vil jeg tenke meg at er det beste med mest for pengene. Spare penger gjør du, så lenge du har ledig tid å bruke. Hvis man regner tid som kostnad så kommer nok så og si alle ølbryggere til kort om målet er å spare på ølbrygginga. Kanskje FWK og fat kommer positivt ut med tidsbruk opp mot å ha kjøpt ølet, men all-grain tar tid altså slik at man er klar over det. Som fersking så sitter man å passer på og følger med hele bryggedagen som fort kan ta 5-7 timer. Reinhold, gjæring, vasking, tapping, vasking. Hobby - helt supert. Får zen av å se blank bryggekjele og ryddige benkeplater. Humler fra A->Z i fryseren og malten sortert i hyllene etter EBC.

Eksempelvis fra Finn, her er nesten full pakke og du mangler bare ingredienser, litt slanger, ballocks, gass og regulator, tappekran.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp