Hei.
Jeg er interessert i å brygge eget øl. Jeg har ingenting, så jeg lurer på forslag til ølsett, flasker/tønner osv. for å komme i gang, og som ikke koster for mye.
Samtidig ser jeg det er ølmaskiner som koster en del mer, som tar prosessen fra a til å. Er disse OK, forslag til hvilke og hvorfor.
Kult, du står på kanten av kaninhullet. Det er mange veier til rom og det spiller egentlig ingen rolle hvilken vei du velger, vel i forhold til enderesultatet, som bør være godt øl.
Noen vil sverge til kjeler, andre til kompaktbryggere.. Begge deler kan gi gode øl, og begge deler kan gi dårlig øl. Spørsmålet man kanskje bør stille seg er bosituasjon og tid.
Hvordan ser de ut? Har du god plass og god tid? Da velger du det som gir mest mening for deg. Har du lite plass og lite tid, vel da vil jeg tro en kompaktbrygger med CIP(clean in place) er veien å gå.
Med det sagt, har du andre rundt deg som brygger? Kanskje kan du få muligheten til å prøve de forskjellige mulighetene uten å åpne lommeboken blind? Jeg hadde ikke det, og har derfor vært igjennom prosessen av å starte smått og rolig, til oppgraderinger, til å skifte ut hele oppsettet. En moro reise, men lite kostnadseffektivt.
Selv når de tingene er på plass er det noen valg man må gjøre, billig er billig og lager like godt øl som dyrt, men dyrt sparer tid og tid kan være penger, for noen.
Du kan få en krabbekoker på biltema og en meskepose for en hundrings, men da må du ha en varmekilde, og ting baller på seg. Kjedelig å røre eller følge med på temperatur til enhver tid? Ja da vil en pumpe og tempkontroll kanskje være aktuelt?
Også er det jo det faktumet at bryggeren lager vørter og gjær lager øl, kanskje pengene heller burde legges i temperaturkontroll og gjæringskar med mulighet for lukket overføring? Har man i det hele tatt plass til et gjæringsskap?
Som sagt, det er mange ting som spiller inn, ikke for å kunne brygge et godt øl, men for å gjøre prosessen så smooth som mulig i den situasjonen man befinner seg i.. For å kunne gi et mer konkret svar ville det vært veldig til hjelp om du ga litt mer informasjon rundt nettopp din situasjon
Tross alt, det er mulig å kjøpe ferdig vørter hvor alt du trenger å gjøre er å kjøpe et gjæringskar og flasker, noen korker og en korkemaskin. Også er det de som gjerne vil brygge med malt, kverne selv og sette startere for å spare penger på gjær.