Tråden for dumme spørsmål.

Ellers så ville jeg dobbeltsjekket gravity med hydrometer, ikke alltid at FLOAT o.l rapporterer helt korrekt ( har jeg hørt, bruker ikke slik selv).
En sånn float kan påvirkes til å måle feil om det er mye gjærskum, humle eller andre ting som flyter på toppen av ølet som gjør at den ligger å flyter "skjevt"
 
Hva er det rare her for no
Hvorfor så missfarga etter en gangs bruk?
 

Vedlegg

  • IMG_4655.jpeg
    IMG_4655.jpeg
    413,5 KB · Sett: 67
Noen som vet hvordan man får en sånn vekt ut av kalibreringsmodus? Har prøvd alt jeg kan komme på, tatt ut batteriene, holdt en knapp inne, holdt to... osv.

20240702_133110.jpg
 
Ellers så ville jeg dobbeltsjekket gravity med hydrometer, ikke alltid at FLOAT o.l rapporterer helt korrekt ( har jeg hørt, bruker ikke slik selv).
En sånn float kan påvirkes til å måle feil om det er mye gjærskum, humle eller andre ting som flyter på toppen av ølet som gjør at den ligger å flyter "skjevt"
Målingen fra "Float" spratt opp fra 1,015 til 1,020 når jeg ristet på gjæringskaret i går, så det viser feil nå. Hydrometeret viser ca 1,015 nå, så det blir nok mellanøl og ca 70 % utgjæring. Jeg rehydrerte ikke tørrgjæren, men gjæringen kom fort i gang etter pitching...
 
Målingen fra "Float" spratt opp fra 1,015 til 1,020 når jeg ristet på gjæringskaret i går, så det viser feil nå. Hydrometeret viser ca 1,015 nå, så det blir nok mellanøl og ca 70 % utgjæring. Jeg rehydrerte ikke tørrgjæren, men gjæringen kom fort i gang etter pitching...
Ikke lett å bli klok på FG-målimger når hydrometeret fra Europris viser 1,015 og det fra Finest viser 1,008. 82 % utgjæring er bra.
Da er jeg fornøyd!
 
Ikke lett å bli klok på FG-målimger når hydrometeret fra Europris viser 1,015 og det fra Finest viser 1,008. 82 % utgjæring er bra.
Da er jeg fornøyd!
Jeg trur du rolig kan glemme det fra Europris. Jeg hadde et en gang, og det var helt håpløst. Men du kan jo sjekke dem. De skal vise 0,000 i vann ved 20 grader.

Vær obs på at de fleste er kalibrert sånn at Punktet for avlesning er der væskeoverflaten er, ikke der væsken går opp nær glassveggen. 1719948326883.jpeg

(https://ndla.no/nb/subject:1:6951e0...-4ac7-99b2-6fb272b2d90c/resource:1:149007/266)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp