Tråden for dumme spørsmål.

Gasshastigheten i en lang tynn 3/16 slange er langt raskere enn hvor fort ølet tar til seg CO2 så det vil ikke forsinke karbonering
 
Det jeg lurte litt på var om trykket i enden blir det samme, men det gjør vel det
Den hastigheten som gass må strømme for å etterfylle CO2 som forsvinner i ølet så vil garantert trykkfallet være lik null og uansett null når det er «ferdig» å etterfylle ja :)
 
Humlerike øl går helst i Apollo evt flatbottom (er ikke redd for å bruke denne med trykk under 10 psi). Hovedgjæring uten trykk, når denne er over eller går mot slutten setter jeg på lett trykk.

Det skjønner jeg ikke. Hvorfor sette på trykk etter hovedgjæringen?
Det er jo under hovedgjæringen fusel dannes. Mot slutten vil du jo helst ha lavt trykk for å la gjæren gjøre seg ferdig og dampe av H2 og andre volitale usmaker
 
Sist redigert:
Det skjønner jeg ikke. Hvorfor sette på trykk etter hovedgjæringen?
Det er jo under hovedgjæringen fusel dannes. Mot slutten vil du jo helst ha lavt trykk for å la gjæren gjøre seg ferdig og dampe av H2 og andre volitale usmaker
Det er nokså vanlig å sette på trykk mot slutten for å begynne å karbonere ølet, men ellers ønsker å gjære uten trykk. Har aldri hørt at det påvirker mengde svovel i øl (regner med du mener H2S).
 
Var kanskje dårlig valg å brygge en IPA i går med tanke på det været som kom nå. Skulle kanskje valgt Saison istede
Vel, vel da får jeg prøve tykkgjæring jeg og
US-05, fårløpig 24 C og 1 bar

IMG_4843.jpeg
 
Var kanskje dårlig valg å brygge en IPA i går med tanke på det været som kom nå. Skulle kanskje valgt Saison istede
Vel, vel da får jeg prøve tykkgjæring jeg og
US-05, fårløpig 24 C og 1 bar

Vis vedlegget 68589
Tenkte på det samme her. Selv om jeg har belgisk på tanken kan det bli varmt nok når de melder opp mot 25° i helga. Håper det verste er over før søndag, som blir den varmeste dagen. Tok heldigvis med spunding så jeg kan bremse den litt hvis det behøves.

Skjermer du tanken mot dagslys når du gjærer på et vanlig rom?

20240712_160626.jpg
 
Tenkte på det samme her. Selv om jeg har belgisk på tanken kan det bli varmt nok når de melder opp mot 25° i helga. Håper det verste er over før søndag, som blir den varmeste dagen. Tok heldigvis med spunding så jeg kan bremse den litt hvis det behøves.

Skjermer du tanken mot dagslys når du gjærer på et vanlig rom?

Vis vedlegget 68590
Ja prøver jo det, men ikke no mer enn normalt skygge. Dekker ikke til
 
Det er vel direkte sollys som er skadelig så vidt jeg har forstått.
Det er nok helt klart det verste, men også reflektert sollys kan ha mye uv-stråling, ser jeg av kilden nedenfor. Så i prinsippet bør vi skjerme mot alt naturlig lys, dvs. alt som er "dagslys". Jeg setter mine sånn at de står noenlunde skjerma mot direkte lys, og så kler jeg på dem - gamle laken, eller t-trøyer. Det ser ut til å funke.

Lysrør trur jeg gir såpass med uv-stråling at det er ugreit. Men ellers er nok vanlig kunstig belysning nokså ufarlig for ølet vårt. Men skal du være helt sikker, må du blokkere alt lys.

 
Sist redigert:
Lysrør trur jeg gir såpass med uv-stråling at det er ugreit. Men ellers er nok vanlig kunstig belysning nokså ufarlig for ølet vårt. Men skal du være helt sikker, må du blokkere alt lys.
Jeg har jobba med digitale trykkpresser i snart 20 år. I disse står det OPC tromler som er lyssensitivt belegg på. Blir de utsatt for dagslys eller sollys så er det bare å glemme å få jevn trykk-kvalitet. 2-3 minutter under taklys er og nok til å få banding og ujevne halvtoner. Så jeg behandler ølet som en trommel, borte fra alt lys så mye som mulig. Mesker med lokker på og sirkulerer bare når jeg må gjennom slangene. Har vurdert å kjøpe svarte silikon slanger.. kanskje det bikker over til paranoia. :p

På en servicejobb på torsdag måtte jeg bytte en trommel som var gått bare 830000 trykk, spec er 1,2 mill men er run to failure som er prosedyren. Denne har fått lys på seg over tid fra taklyset i rommet som er fire meter takhøyde, gjennom gliset mellom frontdørene slik at belegget mot front av maskinen var deteriorert til den grad at trykksakene ikke var brukendes.
 
Sist redigert:
Alt naturlig lys inneholder mer eller mindre UV. UV er en naturlig fortsettelse i lysspekteret.
Jeg ville aldri ha satt en dunk nær et vindu, og ihvertfall ikke uten tildekking.
For meg er dette en av mange små og enkle regler… Dersom du gjør alt annet riktig, ville trolig brülosofene ikke funnet en forskjell, men blir det mange nok av disse feilene synker kvaliteten.
… men rett skal være rett. @loebrygg lager godt øl :cool:
 
Var kanskje dårlig valg å brygge en IPA i går med tanke på det været som kom nå. Skulle kanskje valgt Saison istede
Vel, vel da får jeg prøve tykkgjæring jeg og
US-05, fårløpig 24 C og 1 bar

Vis vedlegget 68589

Har tenkte litt på det, men det er egentlig et veldig mørkt soverom. Rullgardin + forheng
Det ser kanskje lysere ut på bildet, men måtte bruke lang eksponeringstid
Må faktisk bruke lommelykt for å lese av trykk og temp

IMG_4860.jpeg
 
Sist redigert:
Når i prosessen oppstår problemet tro? Malt tåler sollys (til en viss grad). Øl gjør det ikke. I meskingen? Under kok? Under gjæring?
Jeg har beskytta fra og med gjærstart, men ikke før.
Ølbrygging må da tåle dagens lys i vårt tolerante samfunn. Eller? Her har mine kjemikunnskaper strandet.
:)
 
Når i prosessen oppstår problemet tro? Malt tåler sollys (til en viss grad). Øl gjør det ikke. I meskingen? Under kok? Under gjæring?
Jeg har beskytta fra og med gjærstart, men ikke før.
Ølbrygging må da tåle dagens lys i vårt tolerante samfunn. Eller? Her har mine kjemikunnskaper strandet.
:)
Jeg er såppas gammel at jeg innimellom framkaller bilder hjemme. Jeg kan selvsagt finne frem mørkeromslampa og brygge under de forholdene, men jeg er ganske sikker på at det eneste som vil profittere på det er familiens forråd av banneord.
 
Tilbake
Topp