HJELP - Hadde sukker rett på gjæringskaret - Vil gjerne ha tips til videre prosess asap

Jeg fulgte oppskrifta. Usikker på om jeg skal bruke tørrhumle etter 3 dager, eller la vær. Hva tenker andre om tørrhumling på en IPA, blir forskjellen stor?

Jeg fulgte oppskrifta. Usikker på om jeg skal bruke tørrhumle etter 3 dager, eller la vær. Hva tenker andre om tørrhumling på en IPA, blir forskjellen stor?
Ja; det er tørrhumlinga som gjør en IPA til en IPA.

Vær oppmerksom på fenomenet hop creep. Humla inneholder enzymer som spalter ugjærbart sukker til gjærbart sukker. Dermed vil gjæringa trekke lenger ut i tid, og du vil få et tørrere og mer alkoholsterkt øl enn om du hadde droppa tørrhumlinga.

Jeg testa dette nå med en oppskrift jeg er godt kjent med, komprimerte humleskjemaet til å fylle på i WP. Ølet står til karbonering enda så har ikke testa hvordan det ble.

Jeg har en Vestkyst der jeg har droppa tørrhumlinga, og erstatta flameout-tilsetninga (som for oss hjemmebryggere blir ei WP-tilsetning) med dip hopping der jeg tilsetter dp'en under nedkjølinga. Det funker faktisk - ølet blei rimelig likt originalen. Men dette er ikke noe jeg uten videre vil råde folk som er nye i gamet til å prøve på.

Jeg har prøvd med bare wp, også, og det har ikke funka.

Tørrhumlinga gir hop creep, som er forbannet irriterende. Jeg prøvde meg nå med å tørrhumle en NEIPA ved gjæringsstart. Det kan være ei løsning, trur jeg. Du får hop creep, men den jobber seg ferdig tidligere. Og det virker ikke som om det gjør noe at humla blir liggende lenge i karet. (Skjønt det visstnok øker hop creep-effekten, så det beste er kanskje å tørrhumle ved starten, men å plukke ut humla etter et par dager. Men da må du jo ha humla i en pose eller noe annet. Skeptisk til det.)

Har satt ny nå, prøvde sukker direkte på flaske. Men rister dere alle flaskene for å være sikker på at kullsyre produksjonen kommer i gang? Jeg ristet ikke, men vurderer det (gir å slippe å måtte vente 2 uker før å finne ut at den evt på ristet, så vente 2 nye uker). Eller er det noen måte å se på flaskene at prosessen er i gang?

Har satt ny nå, prøvde sukker direkte på flaske. Men rister dere alle flaskene for å være sikker på at kullsyre produksjonen kommer i gang? Jeg ristet ikke, men vurderer det (gir å slippe å måtte vente 2 uker før å finne ut at den evt på ristet, så vente 2 nye uker). Eller er det noen måte å se på flaskene at prosessen er i gang?
Ingen grunn til å riste. Gjæra finner maten sin sjøl.

Tilbake
Topp