Hvorfor kjøpe first price biff om man har tilgang på gratis wagyuJeg bruker billigste oppvaskmaskinoulver fra Xtra, First Price eller tilsvarende Rema. Det fungerer godt nok![]()
Hvorfor kjøpe first price biff om man har tilgang på gratis wagyuJeg bruker billigste oppvaskmaskinoulver fra Xtra, First Price eller tilsvarende Rema. Det fungerer godt nok![]()
Takk for svar.
Jeg har et nytt spørsmål angående rengjøring av utstyret etter endt brygging:
Jeg regner med det må gjøres grundig rengjøring av alt utstyr etter hvert brygg - og ser folk nevner PBW, som inneholder natriumkarbonat. Jeg har tilgang til et litt mer heavy duty rengjøringsmiddel via jobben som heter Climax Cipton som inneholder natriumhydroksid. Slik jeg skjønner det skal det være innafor å bruke dette til i stedet for PBW, men er det noen som har erfaring med det? Ser Gemini anbefaler rundt 4-33ml per liter vann alt ettersom hvor skittent utstyret er. Høres det riktig ut eller er jeg helt på bærtur?
Jeg bruker billigste oppvaskmaskinoulver fra Xtra, First Price eller tilsvarende Rema. Det fungerer godt nok![]()
Er det gratis, bruk dette. Jeg hadde nok startet med en tynn blanding. Husk gode hansker og helst også briller.Hvorfor kjøpe first price biff om man har tilgang på gratis wagyu![]()
Selvfølgelig. HMS førstEr det gratis, bruk dette. Jeg hadde nok startet med en tynn blanding. Husk gode hansker og helst også briller.
Ja såpass har jeg fått med meg! Men skal jeg først begynne å brygge så vil jeg helst gi meg selv de beste forutsetninger for å lykkes, så gjør heller litt for mye enn litt for lite!Husk også at det er mye viktigere å være nøye på kald side, alt som uansett skal koke ikke trenger være skinnende rent til en vær tid
Selvom det også er tilfredstillende ;-)
Da vet jeg detPersonlig bruker jeg ikke kaustisk soda med mindre jeg må. Ingen vits i å skyte med kanon når rifle holder. Ubekvemt å jobbe med alt verneutstyr hansker, briller, gassmaske. Bare for å spare 5,- kr i oppvaskpulver.![]()
Kaustisk soda er kjekt å benytte på utstyr man mistenker er infisert av Brett/villgjær, men særlig mot LAB, (melkesyreproduserende bakterier: lactobacillus, pediococcus). Disse produserer beskyttende biofilm, som kaustisk soda fjerner, og høy pH dreper bakteriene.Da vet jeg det
Da blir jeg nok å satse på PBW eller opp vaskepulver i førsten, så kan jeg heller ha kaustisk soda i bakhånd dersom ting blir ekstra møkkete![]()
Når vi først er inne på vaskemidler, vil PBW fjerne/drepe enzymrester etter en hop creep? Jeg kan ikke ha varmt vann i PET gjæringskaret.Kaustisk soda er kjekt å benytte på utstyr man mistenker er infisert av Brett/villgjær, men særlig mot LAB, (melkesyreproduserende bakterier: lactobacillus, pediococcus). Disse produserer beskyttende biofilm, som kaustisk soda fjerner, og høy pH dreper bakteriene.
Oksygen og brusestein. Ingenting annet kommer i nærheten, men mørtelvisp på drill er i det minste litt morsomt.Beste metode for oksyginering av vørter før gjæring? Ser noen setter gjæringskar på ei pute og vugger, og så på YouTube/brewshop at man også kan bruke en Grainfather Whirlpool Aeration Brewing Paddle. Noen som har erfaring med denne?
Og bruker du tørrgjær trenger du ikke å oksygenere.Beste metode for oksyginering av vørter før gjæring? Ser noen setter gjæringskar på ei pute og vugger, og så på YouTube/brewshop at man også kan bruke en Grainfather Whirlpool Aeration Brewing Paddle. Noen som har erfaring med denne?
Oksygen og brusestein. Ingenting annet kommer i nærheten, men mørtelvisp på drill er i det minste litt morsomt.
Ja ikkesant. Det var jeg ikke klar over. Har kjøpt allgrain-sett fra brewshop, regner med det er tørrgjær som følger med?Og bruker du tørrgjær trenger du ikke å oksygenere.
Ja, det er tørrgjær som følger med. Det er bare å strø det over avkjølt vørter i gjæringskaret. Jeg har omtrent sluttet med flytende gjær, nå er det så godt utvalg i tørrgjær, og det kommer stadig nye typer.Ja ikkesant. Det var jeg ikke klar over. Har kjøpt allgrain-sett fra brewshop, regner med det er tørrgjær som følger med?
Så da trenger vi strengt tatt ikke den vispen?
Nei, så lenge du bruker tørrgjær er det helt overflødig.Ja ikkesant. Det var jeg ikke klar over. Har kjøpt allgrain-sett fra brewshop, regner med det er tørrgjær som følger med?
Så da trenger vi strengt tatt ikke den vispen?
Amyloglucosidase er mest aktiv ved 55–65°C, men er fortsatt aktiv ved romtemperatur (20–25°C), bare tregere. Alpha- og betaamylase er bare aktive ved mesketemp.Når vi først er inne på vaskemidler, vil PBW fjerne/drepe enzymrester etter en hop creep? Jeg kan ikke ha varmt vann i PET gjæringskaret.
Takk for tipset. Da vet jeg hvorfor porselensvasken på badet har blitt matt.Ps: husk at kaustisk soda kan etse glass.
Helt til du treffer gjæringskaret og lager noen nydelige riper som vil blir et flott tilholdssted for uhumskhetermørtelvisp på drill er i det minste litt morsomt.