Tråden for dumme spørsmål.

Hei,

Slike har jeg. Dette er jo en PET brusflaske hunn adapter til 6.35 mm ball lock.

Det jeg søker er en PET flaske hunn til en PET flaske hunn muffe.

Sagt på en annen måte: Har en 1.5 liter brusflaske som er kappet i to, ønsker å bruke denne som en trakt på Fermzillaen når jeg tørrhumler eller tilsetter sukker. Har prøvd å kappe av toppen av en brusflaske kork, men denne blir akkurat litt for kort.

En slik en:

men i plast og med PET flaske gjenger.
Med en loddebolt, kan du lett lage en slik av to bruskorker. Tett blir den også. Topp mot topp. Ikke fjern toppen helt inn til gjengene.

Vedlegg

• 20250710_171858.jpg
    20250710_171858.jpg
    127,1 KB · Sett: 10
Sist redigert:
Hei, godt mulig dette har blitt spurt om før, men jeg fant ingenting ved å søke.

Når man skal måle gravity underveis i gjæringsprosessen, så lenge hydrometeret og prøverøret er desinfisert, er det bare å helle prøven tilbake i gjæringsbøtta etterpå?

Hei, godt mulig dette har blitt spurt om før, men jeg fant ingenting ved å søke.

Når man skal måle gravity underveis i gjæringsprosessen, så lenge hydrometeret og prøverøret er desinfisert, er det bare å helle prøven tilbake i gjæringsbøtta etterpå?
Jeg heller ikke tilbake, men tar en smaksprøve. Både ved måling av OG, underveis og ved måling av FG.
Da får du et inntrykk av hvordan ølet blir.

I teorien skal det gå bra så lenge ølet ikke er utgjæret, men hvorfor ta sjansen for 1 dl øl? Heller smak og bli kjent med hvordan øl utvikler seg i løpet av gjæringsprosessen.

Takk for svar.

Jeg har et nytt spørsmål angående rengjøring av utstyret etter endt brygging:

Jeg regner med det må gjøres grundig rengjøring av alt utstyr etter hvert brygg - og ser folk nevner PBW, som inneholder natriumkarbonat. Jeg har tilgang til et litt mer heavy duty rengjøringsmiddel via jobben som heter Climax Cipton som inneholder natriumhydroksid. Slik jeg skjønner det skal det være innafor å bruke dette til i stedet for PBW, men er det noen som har erfaring med det? Ser Gemini anbefaler rundt 4-33ml per liter vann alt ettersom hvor skittent utstyret er. Høres det riktig ut eller er jeg helt på bærtur?

Takk for svar.

Jeg regner med det må gjøres grundig rengjøring av alt utstyr etter hvert brygg - og ser folk nevner PBW, som inneholder natriumkarbonat. Jeg har tilgang til et litt mer heavy duty rengjøringsmiddel via jobben som heter Climax Cipton som inneholder natriumhydroksid. Slik jeg skjønner det skal det være innafor å bruke dette til i stedet for PBW, men er det noen som har erfaring med det? Ser Gemini anbefaler rundt 4-33ml per liter vann alt ettersom hvor skittent utstyret er. Høres det riktig ut eller er jeg helt på bærtur?
Jeg bruker billigste oppvaskmaskinoulver fra Xtra, First Price eller tilsvarende Rema. Det fungerer godt nok :p

Takk for svar.

Jeg bruker billigste oppvaskmaskinoulver fra Xtra, First Price eller tilsvarende Rema. Det fungerer godt nok :p

Kommer vel ann på hvor godt skiten sitter. Vær nøye med å få vekk alt av såperester
Jeg bruker vanligvis bare varmt vann og innimellom pbw

Husk også at det er mye viktigere å være nøye på kald side, alt som uansett skal koke ikke trenger være skinnende rent til en vær tid
Selvom det også er tilfredstillende ;-)
Ja såpass har jeg fått med meg! Men skal jeg først begynne å brygge så vil jeg helst gi meg selv de beste forutsetninger for å lykkes, så gjør heller litt for mye enn litt for lite! :D:D

Personlig bruker jeg ikke kaustisk soda med mindre jeg må. Ingen vits i å skyte med kanon når rifle holder. Ubekvemt å jobbe med alt verneutstyr hansker, briller, gassmaske. Bare for å spare 5,- kr i oppvaskpulver. :cool:
Da vet jeg det :)
Da blir jeg nok å satse på PBW eller oppvaskpulver i førsten, så kan jeg heller ha kaustisk soda i bakhånd dersom ting blir ekstra møkkete :)

Sist redigert:
Da vet jeg det :)
Da blir jeg nok å satse på PBW eller opp vaskepulver i førsten, så kan jeg heller ha kaustisk soda i bakhånd dersom ting blir ekstra møkkete :)
Kaustisk soda er kjekt å benytte på utstyr man mistenker er infisert av Brett/villgjær, men særlig mot LAB, (melkesyreproduserende bakterier: lactobacillus, pediococcus). Disse produserer beskyttende biofilm, som kaustisk soda fjerner, og høy pH dreper bakteriene.

Kaustisk soda er kjekt å benytte på utstyr man mistenker er infisert av Brett/villgjær, men særlig mot LAB, (melkesyreproduserende bakterier: lactobacillus, pediococcus). Disse produserer beskyttende biofilm, som kaustisk soda fjerner, og høy pH dreper bakteriene.
Når vi først er inne på vaskemidler, vil PBW fjerne/drepe enzymrester etter en hop creep? Jeg kan ikke ha varmt vann i PET gjæringskaret.

Beste metode for oksyginering av vørter før gjæring? Ser noen setter gjæringskar på ei pute og vugger, og så på YouTube/brewshop at man også kan bruke en Grainfather Whirlpool Aeration Brewing Paddle. Noen som har erfaring med denne?

Tilbake
Topp