Tråden for dumme spørsmål.

Selvfølgelig kan du gi Pilsmalt til høns, selv om den vanligvis brukes til å lage Pils.
Hvis du mener mask (malt som er mesket) så kan den selvfølgelig også gis til høns og andre dyr.
Mente malt. Vi (som i det kollektive vi) har pensjonisthøns som lever herrens glade dager på selvplukkede bringebær, mais og potensielt reservelageret av malt. I retur får vi gjødsel og innimellom noen egg.

Jeg (som i det individuelle jeg) bare nikker og smiler :)

Mente malt. Vi (som i det kollektive vi) har pensjonisthøns som lever herrens glade dager på selvplukkede bringebær, mais og potensielt reservelageret av malt. I retur får vi gjødsel og innimellom noen egg.

Det må da være billigere korn å få kjøpt enn Malta bygg?

Jøss, jeg blei mponert av pensjonisthønene som plukker bringebær. Som jeg pleier å si: Undervurder aldri en pensjonist:).

Jeg har sjekket forskjellige kalkulatorer for beregning av meskevann og skyllevann, og de aller fleste gir meg forskjellig svar. Brewfather sin app sier 13.91L meskevann og 21.31L skyllevann for 5.15kg malt, mens Grainfather sin kalkulator sier 17.41L meskevann og 16.71L skyllevann. En annen app (Mibrew) sier 13.44L meskevann og 19.65L skyllevann.

Hva er riktig? Hva ville dere valgt?

Jeg har sjekket forskjellige kalkulatorer for beregning av meskevann og skyllevann, og de aller fleste gir meg forskjellig svar. Brewfather sin app sier 13.91L meskevann og 21.31L skyllevann for 5.15kg malt, mens Grainfather sin kalkulator sier 17.41L meskevann og 16.71L skyllevann. En annen app (Mibrew) sier 13.44L meskevann og 19.65L skyllevann.

Hva er riktig? Hva ville dere valgt?
Hva brygger du på?

Det er flere variabler her. Mål hvor mye vann det går før du når bunn av maltrøret. Legg til 15 liter vann så har du en passe tykk mesk.
Deretter skyller du langsomt til du når du når ca 34 liter. Så koker du i 60 min som det står på settet.

Lykke til, dette kommer til å bli noe dere blir fornøyd med!

Tilbake
Topp