Tråden for dumme spørsmål.

Noen som vet hvor mye øl en 16g co2 patron kan trykke ut? Jeg tenker ferdigkarbonert øl, altså hvor mange liter den kan tømme fra et fat.

Noen som vet hvor mye øl en 16g co2 patron kan trykke ut? Jeg tenker ferdigkarbonert øl, altså hvor mange liter den kan tømme fra et fat.

kommer ann på trykket du bruker
16 g kan karbonere ca. 4 liter øl til 2 vol
Du trenger like mye får å "trykke" ølet ut hvis du også vil bevare kullsyra i ølet ;-)

kommer ann på trykket du bruker
16 g kan karbonere ca. 4 liter øl til 2 vol
Du trenger like mye får å "trykke" ølet ut hvis du også vil bevare kullsyra i ølet ;-)
Det kan vel ikke stemme…
Karbonering er likevekt mellom gass og veske, mens Amarillo spør om displacement.

Tror det er ca 8 liter i en 16 grams patron.
Hadde ikke beregnet mindre enn fem patroner på en 19 liter

8 liter ved standard trykk ja, men skal du ha 2 vol rekk det ikke til mer en 4 liter
Finner at det er 8 liter ved 0 ℃
2 vol vil redusere antall liter, men CO2 går ikke ut av ølet hurtig, så du kan presse ut øl på en lavere vol.
Skyter litt fra hofta her, men tror det vil være mer enn 4 liter, men under 8.
Møtes et sted imellom å gjette på 6 liter ? :)
(Redigert)

Sist redigert:
Finner at det er 8 liter ved 0 ℃
2 vol vil redusere antall liter, men CO2 går ikke ut av ølet hurtig, så du kan presse ut øl på en lavere vol.
Skyter litt fra hofta her, men tror det vil være mer enn 4 liter, men kanskje under 8.
Møtes et sted imellom å gjette på 6 - 7 liter ? :)

Det er jeg enig i. Hvis han vil bevare karboneringa over tid rekker det ikke til mer enn 4 liter(hvis ølet f.eks er karbonert til 2 vol), men hvis alt skal drikkes samme kveld trenger han strengt tatt ikke ekstra gass i det hele tatt :) (selvom det vil renne litt tregt mot slutten)

Sist redigert:
Satte en 16 g på fult 9 liters fat nå i dag. Får se hvor lenge det rekker. Tipper jeg må bytte et par ganger. Pleier å måtte det selvom det er litt karbonert fra før

Noen som vet om man kan gi pilsmalt til høns?
Selvfølgelig kan du gi Pilsmalt til høns, selv om den vanligvis brukes til å lage Pils.
Hvis du mener mask (malt som er mesket) så kan den selvfølgelig også gis til høns og andre dyr.

• Like
Reaksjoner: Jo
Selvfølgelig kan du gi Pilsmalt til høns, selv om den vanligvis brukes til å lage Pils.
Hvis du mener mask (malt som er mesket) så kan den selvfølgelig også gis til høns og andre dyr.
Mente malt. Vi (som i det kollektive vi) har pensjonisthøns som lever herrens glade dager på selvplukkede bringebær, mais og potensielt reservelageret av malt. I retur får vi gjødsel og innimellom noen egg.

Jeg (som i det individuelle jeg) bare nikker og smiler :)

Mente malt. Vi (som i det kollektive vi) har pensjonisthøns som lever herrens glade dager på selvplukkede bringebær, mais og potensielt reservelageret av malt. I retur får vi gjødsel og innimellom noen egg.

Det må da være billigere korn å få kjøpt enn Malta bygg?

Jøss, jeg blei mponert av pensjonisthønene som plukker bringebær. Som jeg pleier å si: Undervurder aldri en pensjonist:).

Tilbake
Topp