Bård Mathisen
Norbrygg-medlem
Problemet er at Fermentasaurusen har for liten åpning til at jeg får inn hånda. Bruker flaskebørste på det seigeste før jeg bruker bucket blasteren. Men det er ett tynt lag lenger nede den ikke får spylt vekk. Da har jeg brukt flaskebørste med forlenger. Nå festet jeg en svamp på rørespaden og det funker fint. Skjønner ikke voffor jeg ikke har gjort det førNoe av det siste jeg ville gjort her i verden, er å komme nærmere flatbottomene mine (PET-plast) enn to meter med en drill, uansett hva som var montert på den.
Noen ganger er ringen av seig guffe etter gjæringa nifst seig, så jeg er ikke sikker på at den greia med de blå "klutene" ville tatt dem, heller. Jeg fyller i litt varmt vann, holder karet på skrå (vel, setter det i vasken) og gnir med gummihansker. Skyller godt, og så vasker jeg med varmt vann og oppvaskmiddel og en mjuk svamp (blå cellulosesvamp fra Biltema). (Desinfiserer med StarSan før bruk. Fyller på 12 liter, sjekker at krana er tett, og legger den på sida på en benk på kjøkkenet. Snur den litt og litt over ei god stund; passer på når jeg går forbi. Sikkert overkill, men så kjenner jeg meg trygg, i alle fall. StarSanen har jeg stående i ei bøtte, og bruker den ellers til å desinfisere flasker etter hvert som vi drikker dem. Så det er lite ekstra bryderi.)