Bryggertabber

Jeg gir det et forsøk. Var litt gugge på toppen, så de 10 siste literne gikk til dodraugen. Kokte det i 20 min og tilsatte litt mer humle på 15 og 5 min. Fikk vel en litt for heftig IBU. Tror jeg skal smake på igjen etter et par dager med gjæring for å vurdere om jeg skal pælme oppi noe tørrhumle i tillegg. Blir vel en bikontinental cold ipa tilslutt med mittelfruh og motueka...

IMG_1060.jpg IMG_1059.jpg

Sist redigert:
Jeg gir det et forsøk. Var litt gugge på toppen, så de 10 siste literne gikk til dodraugen. Kokte det i 20 min og tilsatte litt mer humle på 15 og 5 min. I følge Brewfather kom IBU ut på 41. Tror jeg skal smake på igjen etter et par dager med gjæring for å vurdere om jeg skal pælme oppi noe tørrhumle i tillegg. Blir vel en bikontinental cold ipa tilslutt med mittelfruh og motueka...

Vis vedlegget 73977 Vis vedlegget 73978
Det er jo normalt ølet som får en infeksjon, ikke bryggeren, så dette er nybrottsarbeid!

Legger den her jeg siden det er en potensiell tabbe. På søndag var jeg godt i gang med å brygge en pils. Jeg hadde en litt øm legg, så etter jeg startet kjølingen, viste jeg frem leggen til sykepleieren i huset. Kort fortalt; etter en tur på legevakten, ble jeg innlagt på sykehus for en hestekur på antibiotika. Kom hjem igjen nå i kveld.

Siden vørteren fortsatt står i kjelen, blir spørsmålet da; bare å pumpe over i vasken eller burde jeg prøve å koke det et kvarters tid på nytt og gi det en sjanse?
Ble jo øl av dette også, en one of a kind «brewer got infected»…IMG_1116.jpeg

Det skulle bli oatmeal stout, men når maltrøret datt ned i maskinen igjen etter en stuck sparge med litt for ivrig røring ble det søl og brannskade i stedet. Vis vedlegget 74436
Been there... Og hele spruten havner rett i skrævhøyde. Men buksa tok unna mye, husker jeg. Føttene var verst. Ullsokker isolerer godt mot kulde, ikke så godt mot glovarm vørter.

Hvordan gikk det med bryggeren ? Må du løfte ut røret for å røre ?
Det gikk heldigvis greit med maskinen. Jeg løftet ut maltrøret ganske kjapt etter det falt ned, og ser nå at det er håp for at dette brygget kanskje kan reddes også. Det set ikke ut til at det er kommet særlig med malt ut av maltrøret. Vørteren varmes derfor nå til kok.

Been there... Og hele spruten havner rett i skrævhøyde. Men buksa tok unna mye, husker jeg. Føttene var verst. Ullsokker isolerer godt mot kulde, ikke så godt mot glovarm vørter.
Det hørtes hakket værre ut. Buksa tok heldigvis unna mye her også, så det var bare deler av et bein som ble skoldet.

Det gikk heldigvis greit med maskinen. Jeg løftet ut maltrøret ganske kjapt etter det falt ned, og ser nå at det er håp for at dette brygget kanskje kan reddes også. Det set ikke ut til at det er kommet særlig med malt ut av maltrøret. Vørteren varmes derfor nå til kok.

Det hørtes hakket værre ut. Buksa tok heldigvis unna mye her også, så det var bare deler av et bein som ble skoldet.
Jeg tenkte mer på bryggeren, enn bryggemaskina

Kjøpte som tidligere nevnt et butikksett jeg var usikker på oppbevaringen av, men valgte å trå til å sette det som det var for 4 dager siden.
OG på 1.051 skulle gå til FG på 1.013, men har stanset helt opp på 1.021 siden midt på dagen i går.

Målingen er gjort med Rapt Pill, og skal tappe av og sjekke med manometer etter jobb, men hvordan griper jeg dette an om tallene stemmer? Noen nødtiltak som kan gjøres for å dytte den i mål?

Jeg har noe gjær tilgjengelig (London Fog Dry) mens det som virker å ha sovnet er MJs M36 Liberty Bell. Ølet er et New England Pale Ale

Kjøpte som tidligere nevnt et butikksett jeg var usikker på oppbevaringen av, men valgte å trå til å sette det som det var for 4 dager siden.
OG på 1.051 skulle gå til FG på 1.013, men har stanset helt opp på 1.021 siden midt på dagen i går.

Målingen er gjort med Rapt Pill, og skal tappe av og sjekke med manometer etter jobb, men hvordan griper jeg dette an om tallene stemmer? Noen nødtiltak som kan gjøres for å dytte den i mål?

Jeg har noe gjær tilgjengelig (London Fog Dry) mens det som virker å ha sovnet er MJs M36 Liberty Bell. Ølet er et New England Pale Ale
58% utgjæring holder ikke, nei. Men det forutsetter jo at målinga er riktig, så vent med tiltak til du har fått målt med hydrometer. (Manometer er vel til liten hjelp her;).)

Du skal ha bomma ganske stygt med mesketemperaturen for å få så dårlig utgjæring. Så hvis du veit du ikke har gjort det, og målinga er riktig, er det mest nærliggende å tru at gjæren har blitt svekka av å ligge i butikk i romtemperatur lenge. Det virker ikke veldig usannsynlig.

Nå skal en uansett smake på brygget før en gjør noe, også. Det er jo en liten mulighet for at det faktisk er utgjæra. Men som sagt, det er lite sannsynlig. Så hvis hydrometeret bekrefter at målinga er riktig, må du gjøre noe, og om du vil ofre pakka med London Fog, ville jeg gitt den en liten starter for å sette den i gang, sånn at du kan tilsette gjær som er i sving. En halvliter som får stå i ro til du ser at aktiviteten er skikkelig i gang holder. Så hiver du hele greia oppi.

Men du kan jo først prøve å vekke gjæren gjennom å riste litt på dunken for å få den opp i suspensjon, og eventuelt sette opp temperaturen, hvis det gir mening, dvs. hvis den ikke allerede står på hyggelig romtemperatur.

• Like
Reaksjoner: Ove

Bruker Rapt Pill mye, men kun for å se gjæringsforløpet. Har selv opplevd at FG målt med Pill ligger over 10 poeng høyere enn faktisk FG målt med hydrometer.

Finnes det pålitelig sanntidsmåling av SG? Jeg har alltid hatt lyst på en graf over gjæringsforløpet.
Om man kjøper Brewtools FCS kan man legge til en "Density sensor" som er en stemmegaffel-basert tetthetssensor. De er ganske nøyaktige, men må kalibreres for hver gang du monterer den på tanken. Fungerer altså best i kombinasjon med f.eks en Anton Paar Easydens, så vi snakker ganske kostbart utstyr her.
Fordelen er at du vil få en graf som er tilnærmet helt korrekt for ditt gjæringsforløp.

Finnes det pålitelig sanntidsmåling av SG? Jeg har alltid hatt lyst på en graf over gjæringsforløpet.
Billigere løsninger er ikke like gode. Tilt, iSpindel, Rapt bygger alle på samme prinsipp. Et lodd i en beholder skaper en vinkel i væske. Jo tettere væsken er jo flatere ligger beholderen i den. Apparatet måler vinkelen og regner ut tettheten (SG).
Den kan være ganske nær korrekt om den er kalibrert riktig, men den kan også vise feil, f.x om det er gjærrester festet til den, eller om temperatur eller trykk er vesentforskjellig fra når du kalibrerte den.
Jeg bruker min for å følge med på gjæringsforløpet. Den viser temp og utgjæring.
Her er en av gjæringene mine sammen med hydrometermålinger underveis.
Pris mellom 500 og 1000kroner tror jeg.

Vedlegg

• Screenshot_20250917_084709_Brewfather.jpg
    Screenshot_20250917_084709_Brewfather.jpg
    522,3 KB · Sett: 8
58% utgjæring holder ikke, nei. Men det forutsetter jo at målinga er riktig, så vent med tiltak til du har fått målt med hydrometer. (Manometer er vel til liten hjelp her;).)

Du skal ha bomma ganske stygt med mesketemperaturen for å få så dårlig utgjæring. Så hvis du veit du ikke har gjort det, og målinga er riktig, er det mest nærliggende å tru at gjæren har blitt svekka av å ligge i butikk i romtemperatur lenge. Det virker ikke veldig usannsynlig.

Nå skal en uansett smake på brygget før en gjør noe, også. Det er jo en liten mulighet for at det faktisk er utgjæra. Men som sagt, det er lite sannsynlig. Så hvis hydrometeret bekrefter at målinga er riktig, må du gjøre noe, og om du vil ofre pakka med London Fog, ville jeg gitt den en liten starter for å sette den i gang, sånn at du kan tilsette gjær som er i sving. En halvliter som får stå i ro til du ser at aktiviteten er skikkelig i gang holder. Så hiver du hele greia oppi.

Men du kan jo først prøve å vekke gjæren gjennom å riste litt på dunken for å få den opp i suspensjon, og eventuelt sette opp temperaturen, hvis det gir mening, dvs. hvis den ikke allerede står på hyggelig romtemperatur.
En starter, ja (Å, nå kjem det je itte kan) Med utgangspunkt i en halvliter vørter fra gjæringskaret da, eller?

Tilbake
Topp