Gjærstarter med ekstra gjær til senere

Jeg prøver. I morgen.

Satte første steg tirsdag og andre steg i dag, så med bryggedag alt i morgen rekker jeg ikke annet enn å ta den rett fra snurring og opp i gjæringskaret. Ja, med mindre noen kan fortelle meg noe lurt :)
Ellers blir det å dumpe 1,5 liter i et pilsbrygg på 21 liter
Det ble litt kræsj i dag, så ingen brygging. Dermed får starteren en tid i kjøleskap og kan pitches som vanlig.
Men nå må jeg i gang før fuglene synger i morgen for å være i mål før 2-årsfeiring

God lørdag godtfolk! Jeg skal sette gjærstarter nå, på en Wyeast 1318 London. Denne kommer med en slags activator, skal denne blandes med gjæren før jeg pitcher i starteren? Eller skal bare gjæren oppi starteren?

Vedlegg

• IMG_4963.jpeg
    4,4 MB · Sett: 5
God lørdag godtfolk! Jeg skal sette gjærstarter nå, på en Wyeast 1318 London. Denne kommer med en slags activator, skal denne blandes med gjæren før jeg pitcher i starteren? Eller skal bare gjæren oppi starteren?
Begge deler funker. Skal du bruke gjæren direkte i et brygg, kan det kanskje være en fordel å kjøre aktivering.

Det som tilsettes (aktivatoren) er ei næringsblanding. Det kan jo ikke skade å få den med.

Begge deler funker. Skal du bruke gjæren direkte i et brygg, kan det kanskje være en fordel å kjøre aktivering.

Det som tilsettes (aktivatoren) er ei næringsblanding. Det kan jo ikke skade å få den med.
Jeg hadde gjærnæring i spraymalten da jeg kokte, må bare være sikker på at jeg ikke har for mye godsaker til gjæren. Wyeast sier ingenting om hvordan man skal forholde seg til aktivatoren ifm gjærstarter noe sted, så mulig det bare er å kjøre på

Tok noe fryst lidakveik fra et par år siden, og sjekka vitalitet, bra liv etter en halvtime, så dette blei miksa og satt i to bøtter med "Einherjer".
PXL_20260418_180006503.jpg

• Like
Reaksjoner: Ove
Tilbake
Topp