Å vurdere celletallet er vanskelig, fordi det er så mange faktorer som spiller inn. Fersk kremet slurry med lite avfall ("trub") kan kanskje ha så mye som 200 milliarder celler pr dl, men tallet synker fort, avhengig av flere forhold. Kan du hold temperaturen nær null - i alle fall under 4 grader - er det gunstig.
En starter på 0,9 liter vil gi lite tilvekst med mindre du starter med ganske lite gjær. Hvordan du skal kunne få 251 milliarder celler ut av den, skjønner jeg ikke, med mindre du starter med mye god gjær. En liter starter med en OG på 1.040 inneholder nok næring til å fø opp 140 milliarder ny celler, men det forutsetter et rimelig forhold mellom gjærmengde og startervolum. (Den gjæren du starter med, tar nok en anselig del av en starter på 0,9 liter for å tilfredsstille egne behov. Den rekker da ikke å formere seg noe særlig før det er slutt på sukkeret og det er på tide å ta kvelden.)
Jeg er nok enig med
@erikraude. Regn 140 milliarder nye celler pr liter starter, og ignorer den gjæren du starter med. Er den gammel - eller har du grunn til å tru at den ikke er veldig frisk - ville jeg ikke brukt mye av den. Da får du bare med mye død gjær og/eller mye sliten gjær, og det er aldri gunstig.