Brygging med rug

hole

 
Hei folkens
Jeg har nå brygget flere øl med hjemme maltet rug og alle har de blitt gode. nå har jeg ikke smakt det siste ennå siden det såvidt har gjæret ferdig, men det blir sikkert godt det også. Jeg tengte jeg kunne dele noen erfaringer og stille noen spørsmål.

Alle har hørt at det ikke er lurt med for mye rug i mesken, og nå har jeg også erfart det. I det siste ølet brukte jeg ca 45 % maltet rug og da ble det bare å smøre seg med tålmodighet. Jeg brygget med BIAB metoden siden jeg hadde en anelse om at dette kunne hende og er glad for at jeg tok det valget. Det tok litt tid å få rent av mesken men problemene startet ikke før jeg skulle ha den avkjølte vørteren over i gjærings karet. Vørteren var nemlig så tykk at "trub'en" ikke sank til bunds. jeg måtte derfor sile hele vørteren og rense sila mange ganger siden den tettet seg hele tiden. Det tok meg omtrent like lang tid å tappe over vørteren som jeg brukte på å koke den.

Men når det er sagt så fikk jeg et bedre utbytte en forventet, jeg forventet ca 22 liter med en OG på ca 1059 , jeg endte opp med ca 22 liter med OG 1070.
Men jeg må stille spørsmålet om viskositeten på vørteren gir en høyere økselvekt?

Gjæringa gikk heller ikke helt etter min plan, jeg brukte dusseldorf alt gjær som jeg laget en liters starter med dagen i forvegen. da den ble satt til gjæring hadde vørteren en temperatur på 18 grader og ble satt i et romm med 15 grader vor den sank til 17*c. etter ca 36 timer var stormgjæringen i gang og da steg temperaturen raskt og selv om jeg satte glassbalongen i et kaldere romm (13*C) fortsatte temperaturen å stige og nådde sit høyde pungt ved 20.2 grader ca 12 timer senere. Da var jeg igang med kjøle ellementer for å hindre at temperaturen steg ytligre. ølet gjærte vel i ca 20 timer melom 19 og 20 grader, min plan var max 18*C. håper dette ikke førte til altformye fusel og fruktige estere.

Det lukter forøvrig helt nydelig av gjærlåsen, så jeg tror at dette blir godt. men nestegang må jeg forandre oppskriften.
 
her er oppskriften jeg brukte.

(Kansje dette ølet burde hete "Stikke alt rye bier")
røkt rug øl (Other Smoked Beer)

Original Gravity (OG): 1.059  (°P): 14.5
Final Gravity (FG):    1.015  (°P): 3.8
Alcohol (ABV):        5.80 %
Colour (SRM):          10.1  (EBC): 19.9
Bitterness (IBU):      29.8  (Tinseth)

47.46% Svedja Rye malt
14.93% Rauchmalt
14.93% Vienna
13.73% Pale Malt
5.97% Crystal rye
2.99% Caramunich III

0.8 g/L Northdown (9.1% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
0.8 g/L Fuggles (5.7% Alpha) @ 30 Minutes (Boil)
0.8 g/L Fuggles (5.7% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)
0.1 g/L Northdown (9.1% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)

0.3 g/L Irish Moss @ 10 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 66°C for 90 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 17°C with WLP036 - Dusseldorf Alt

Notes:
Røyk malten var mildere en jeg hadde tengt, neste gang røyker jeg malten selv eller øker mengden betraktlig.
mesker først rugen alene ved 50*C og øker tempen med en infusjon før resten av malten tilsettes.
bruker biab metoden denne gangen og var glad for det ved skylling. mesken var seig og vørtern ble litt tykk.
grumsete vørter. bedre utbytte enn forventet hadde ca 29 liter @1058 ved starten av kokingen.


Recipe Generated with BrewMate

Jeg tror at jeg nestegang skal redusere mengden rug til omtrent 25% og øke mengden røkmalt til 20%. og også redusere menden malt så ølet ikke blir like sterkt. desuten skall jeg nok gjære dette ølet med denne gjæren i et vannbad viss ikke jeg har anskaffet kjøle med temperatur styring.

men jeg er veldig spendt på resultatet etter gjæring og to uker med lagering ved ca4*C og et par-tre uker i flaske.
 
Da har jeg flaska rug ølet. det ble 17liter og ca 5 liter tap til bunnfall (vanligvis ca 2L). OG var 1069 og FG ble1014 det skal gi ca 7.2% alkohol.
Ølet er tykt, (uvandt) tenker på whiskey når jeg ser ølet i glasset. aromaen minner og vagt om whiskey, tenker grill eller leirbål. men røyke aromaen er ikke for sterk. lurer på vordan ølet blir med co2. ølet er veldig klart.

et øl for sene sommer kvelder ved bål og grill
 
Jeg har en rug-IPA i planene for mitt neste brygg. Tenkte å satse på 12-15 % rug. Brygger BIAB.

Hvorfor mesker du rugen for seg selv på 50 grader? Kan du utfylle litt prosessen din her?
 
tanken var å bryte ned noen av protein forbinelsene i den hjemme maltede rugen uten å gjøre det samme for resten av malten. jeg vil dog si at det neppe er nødvendig for deg. noe av tanken var jo også at det skulle gjøre vørteren litt tynnere, det hjalp jo ikke noe serlig. prøv med normalt en stegs mesk eller som du ellers pleier å gjøre.

jeg tror opp til 15% rug skulle være problem fritt uansett meske oppset, men biab letter avreningen veldig. la mesken ligge i en stor sil for avrenning, jeg pleier også å klemme ut så mye vørter som mulig, men da får jeg også med mye grums.

litt rug bør gi litt ekstra fylde og smak til ølet uten å dominere på noen måte.
 
Jeg tror vi trygt kan konkludere med at 50% rug er absålutt max i et øl, og da bør det kansje være en barley(rye) vine eller noe annet som kan takle litt tykk munfølese.

Jeg lurer på vorfor rugen tykner vørteren så mye, hvete kan man ha så mye man vill av i brygget uten at det blir seigt. men som de sa i videon fra basic brewing ølet smaker ikke vont. Det er veldig uvant å drikke alkoholholdig suppe, kansje 100% rug øl burde serveres varmt :idea: .
 
Tilbake
Topp