1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

#1 2008/04 - IPA Hjemmebryggversjon - Nøgne Ø

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Eduard, 24 Apr 2008.

1. Lars

Lars
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vannverket der du bor har gjerne opplysninger om dette liggende ute på nett, eller kan gi dem svar hvis du spør.
    Størsteparten av landet har overflatevann, som er relativt mykt, rundt 20ppm kalsium.

3/4 nede i denne tråden finner du hvordan Gahr justerer vannet ut ifra Bergens vann, bruker den samme tabellen selv, da vannet i Trondheim er relativt likt:
    http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,652.0/all.html

Hvis hukommelsen stemmer, justerte Nøgne Ø dette ølet med kun kalsiumklorid.

2. Bjørnar Tøndel

Bjørnar Tøndel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har prøvd meg på denne oppskrifta nå og har kommet til tørrhumlingen. Hvor lenge bør den foregå?

3. Jon vold

Jon vold
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har laget samme brygg for litt siden, og tilsatte tørrhumlen etter 3-4 dager, da den værste stormgjæringen hadde gitt seg. Da blir jo humlen med på resten av prosessen frem til tapping. Det gikk supert, og smaken er kanon!! :skitbra:

4. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

la tørrhumlen ligge i i ca. 10 dager.

5. Bjørnar Tøndel

Bjørnar Tøndel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Endte opp med at den ble liggende så lenge. Gleder meg til å smake :yes:

6. elmidjo

elmidjo
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvordan måler jeg hvor mange gram chinook til 60 ibu?regner med jeg må bruke et kalkuleringsprogramm, eller hvor mye brukte du i oppskriften?

7. Bjørnar Tøndel

Bjørnar Tøndel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bruk denne kalkulatoren
    Her ligger også oppskriften
    http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=N%D8%20IPA%20hjemmebryggerversjon&mine=&sort=date&stylesort=6B&numshow=100&namesearch=%F8&brewersearch=

8. elmidjo

elmidjo
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takker....Så etterpå på et av svarene at det var  55 gram....Nå står mesken og koser seg på kjøkkenent:D

9. olavgn

olavgn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg er i ekstase. Så utrolig godt det blei! Endte opp med 10 økslepoeng mindre enn oppskriften siden et defekt termometer indikerte høyere OG enn antatt, slik at vi vanna den litt ut, men likevel, det her var opptur!

10. Nydal

Nydal
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har nettop kokt opp mitt første brygg og havnet på en OG på 1.075. To timer etter at vørteren havnet i karet for gjæring plopper det aktivt i vannlåsen!  :ilike: Eneste problemet jeg har kommet borti så langt er at når jeg hadde kjølt ned vørteren og skulle tappe den over i gjæringskaret var det vanvittig mye grums fra humlen(pellets). Jeg tappet av det jeg kunne og en del av humlen ble med i karet. Vil sluttresultatet bli påvirket hvis man tapper all grumsen over i gjæringskaret?

11. Yngve J

Yngve J
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Når det står -1 minutt, betyr det da at humla skal trekke ett minutt etter endt koketid?

12. olavgn

olavgn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det betyr bare at det skal være en tilsetning 1 min etter kokeslutt. Men det er uansett formulert annerledes i originaloppskriften: "Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter på slutten av kokingen". 0 min hadde vel strengt tatt vært mer korrekt om man skal være pirkete på det ;)

13. Yngve J

Yngve J
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ok. Er det da noen informasjon om hvor lenge den siste tilsatte humla skal trekke?

14. olavgn

olavgn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er vanlig å la alt av humle ligge til har fått tappet til gjæringskaret. Fått inntrykk av at de fleste ikke benytter seg av humleposer, og da har man ikke noe valg. Uansett så ønsker man vel å få mest mulig ut av den humla man tilsetter i en IPA, så ingen grunn til å ikke la det ligge til du er ferdig.

15. Yngve J

Yngve J
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takker for svar. Lukter godt av chinook på kjøkkenet nå  :)

16. olavgn

olavgn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Herlig, lykke til!

Lurer jeg også på. Har brukt masser av tid på å styre med å sile unna grums, fint om jeg kunne droppa den biten :)

17. Torelore

Torelore
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vurderer å prøve meg på denne selv, for å redusere kosten litt vurderer jeg å bruke Cascade fra New Zeland med alfasyre 9%. Blir dette feil, så lenge jeg ender opp med korrekt IBU?

18. Yngve J

Yngve J
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nå er snart IPAn min ferdig gjæret og etter oppskriften skal det tilsettes humle etter primærgjæring. Dette har jeg aldri hørt før og lurer på hvordan dette gjøres i praksis?

19. Kjetil S

Kjetil S
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

På enklest tenkelige vis: man veier opp riktig mengde humle og har det i gjæringskaret. Humlepose er unødvendig: med pellets synker humlen etterhvert til bunns, mens med blomst flyter den på toppen. I begge tilfeller er det lett å tappe ut ølet. Om du har tenkt å bruke gjæren på nytt, tapper du gjerne ølet om på et annet gjæringskar før du tilsetter humlen, men med et så sterkt øl har det lite for seg.

Det høres kanskje skummelt ut å tilsette humle direkte i ferdig brygget øl når du har lært at alt som kommer i kontakt med vørteren og ølet etter nedkjøling må være sterilt, men i praksis viser det seg at man ikke får infeksjon fra humle. Tørrhumling er helt vanlig i IPA.

20. Yngve J

Yngve J
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Flott, takk for informativt svar!

Del denne siden