#1 2008/04 - IPA Hjemmebryggversjon - Nøgne Ø

FrodeSy skrev:
Eduard skrev:
Nøgne Ø IPA Hjemmebryggversjon

Mineralisk vann er en fordel til dette ølet.  Vi tilsetter calcium til minimum 200 ppm.


Er hypp på å gjøre denne til mitt første (uhumlet) ekstraktbrygg, og lurer da på hvordan man måler og beregner kalsium-nivå ppm i vann?


Vannverket der du bor har gjerne opplysninger om dette liggende ute på nett, eller kan gi dem svar hvis du spør.
Størsteparten av landet har overflatevann, som er relativt mykt, rundt 20ppm kalsium.

3/4 nede i denne tråden finner du hvordan Gahr justerer vannet ut ifra Bergens vann, bruker den samme tabellen selv, da vannet i Trondheim er relativt likt:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,652.0/all.html

Hvis hukommelsen stemmer, justerte Nøgne Ø dette ølet med kun kalsiumklorid.
 
Har laget samme brygg for litt siden, og tilsatte tørrhumlen etter 3-4 dager, da den værste stormgjæringen hadde gitt seg. Da blir jo humlen med på resten av prosessen frem til tapping. Det gikk supert, og smaken er kanon!! :skitbra:
 
Hvordan måler jeg hvor mange gram chinook til 60 ibu?regner med jeg må bruke et kalkuleringsprogramm, eller hvor mye brukte du i oppskriften?
 
Bruk denne kalkulatoren
Her ligger også oppskriften
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=N%D8%20IPA%20hjemmebryggerversjon&mine=&sort=date&stylesort=6B&numshow=100&namesearch=%F8&brewersearch=
 
Jeg er i ekstase. Så utrolig godt det blei! Endte opp med 10 økslepoeng mindre enn oppskriften siden et defekt termometer indikerte høyere OG enn antatt, slik at vi vanna den litt ut, men likevel, det her var opptur!
 
Har nettop kokt opp mitt første brygg og havnet på en OG på 1.075. To timer etter at vørteren havnet i karet for gjæring plopper det aktivt i vannlåsen!  :ilike: Eneste problemet jeg har kommet borti så langt er at når jeg hadde kjølt ned vørteren og skulle tappe den over i gjæringskaret var det vanvittig mye grums fra humlen(pellets). Jeg tappet av det jeg kunne og en del av humlen ble med i karet. Vil sluttresultatet bli påvirket hvis man tapper all grumsen over i gjæringskaret?
 
Det betyr bare at det skal være en tilsetning 1 min etter kokeslutt. Men det er uansett formulert annerledes i originaloppskriften: "Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter på slutten av kokingen". 0 min hadde vel strengt tatt vært mer korrekt om man skal være pirkete på det ;)
 
Det er vanlig å la alt av humle ligge til har fått tappet til gjæringskaret. Fått inntrykk av at de fleste ikke benytter seg av humleposer, og da har man ikke noe valg. Uansett så ønsker man vel å få mest mulig ut av den humla man tilsetter i en IPA, så ingen grunn til å ikke la det ligge til du er ferdig.
 
Herlig, lykke til!

Nydal skrev:
Vil sluttresultatet bli påvirket hvis man tapper all grumsen over i gjæringskaret?
Lurer jeg også på. Har brukt masser av tid på å styre med å sile unna grums, fint om jeg kunne droppa den biten :)
 
Vurderer å prøve meg på denne selv, for å redusere kosten litt vurderer jeg å bruke Cascade fra New Zeland med alfasyre 9%. Blir dette feil, så lenge jeg ender opp med korrekt IBU?
 
Nå er snart IPAn min ferdig gjæret og etter oppskriften skal det tilsettes humle etter primærgjæring. Dette har jeg aldri hørt før og lurer på hvordan dette gjøres i praksis?
 
Yngve J skrev:
Nå er snart IPAn min ferdig gjæret og etter oppskriften skal det tilsettes humle etter primærgjæring. Dette har jeg aldri hørt før og lurer på hvordan dette gjøres i praksis?

På enklest tenkelige vis: man veier opp riktig mengde humle og har det i gjæringskaret. Humlepose er unødvendig: med pellets synker humlen etterhvert til bunns, mens med blomst flyter den på toppen. I begge tilfeller er det lett å tappe ut ølet. Om du har tenkt å bruke gjæren på nytt, tapper du gjerne ølet om på et annet gjæringskar før du tilsetter humlen, men med et så sterkt øl har det lite for seg.

Det høres kanskje skummelt ut å tilsette humle direkte i ferdig brygget øl når du har lært at alt som kommer i kontakt med vørteren og ølet etter nedkjøling må være sterilt, men i praksis viser det seg at man ikke får infeksjon fra humle. Tørrhumling er helt vanlig i IPA.
 
Kjetil S skrev:
På enklest tenkelige vis: man veier opp riktig mengde humle og har det i gjæringskaret. Humlepose er unødvendig: med pellets synker humlen etterhvert til bunns, mens med blomst flyter den på toppen. I begge tilfeller er det lett å tappe ut ølet. Om du har tenkt å bruke gjæren på nytt, tapper du gjerne ølet om på et annet gjæringskar før du tilsetter humlen, men med et så sterkt øl har det lite for seg.

Det høres kanskje skummelt ut å tilsette humle direkte i ferdig brygget øl når du har lært at alt som kommer i kontakt med vørteren og ølet etter nedkjøling må være sterilt, men i praksis viser det seg at man ikke får infeksjon fra humle. Tørrhumling er helt vanlig i IPA.

Flott, takk for informativt svar!
 
Tilbake
Topp