#1 2008/04 - IPA Hjemmebryggversjon - Nøgne Ø

Nå føler jeg meg litt teit her, men hva er egentlig primærgjæring og hvor lenge skal humlen som tilsettes etter primærgjæring ligge i gjæringskaret?
 
Godt spørsmål. Slik jeg forstår det er primærgjæring og stormgjæring nærmest synonymt. Hva angår hvor lenge man bør tørrhumle, handler det vel mest om smak. Om du har i humla etter en ukes tid, kanskje 10 dager, kan du bare smake deg frem til tappedagen. Når du er fornøyd med smak og aroma...ja da tapper du..
 
Lest en del om first wort hopping, så tenkte jeg kanskje skulle prøve det ut på denne. Men har ikke klart å komme til bunns i om det er 1/3 av all humlen som jeg skal FWH'es eller kun 1/3 av avslutningshumlen eller om jeg kan gjøre litt som jeg vil. Noen som har ett forslag? satt opp oppskriften med 1/3 av all humle (utenom tørrhumlen som FWH og fikk 106 som beregnet IBU, men FWH skal visstnok føles litt mindre bittert?)
 
Flasket i dag et forsøk på denne, OG1070 FG1011
Gjæret lengre ned enn forventet, men så langt så vel :sikle
 
"KRISE"! Jeg skal til å brygge nå, men jeg har kun en pakke med WLP007 gjær. Skal lage 27 liter, som er langt over 5 gallons som en pakke tar.

Hvis jeg ikke finner på vinogbar, er det andre jeg kan bruke i tillegg ?

TAKK!
 
De får inn imorgen i Oslo, de har på Lillestrøm men det blir for mye styr. Får avvente til imorgen, det er det sikreste
 
Torelore skrev:
De får inn imorgen i Oslo, de har på Lillestrøm men det blir for mye styr. Får avvente til imorgen, det er det sikreste

Skal du først brygge imorgen og har DME, så kan du jo lage en starter (og pitche hele, du får ikke tid til å la det bunnfalle) på det du allerede har istedenfor å kjøpe en ny gjær.
 
Blir å prøve meg på denne snarest men vurderer en liten endring. Tenkte jeg skulle ta bort 40 gram Cascade under kokingen å heller dry-hoppe med 40 gram mer, slik at den får friskere og mer tydlig aroma med mindre bitterhet. Syntes selv av IBU over 90 er vell mye. så tenker å ha den rundt 65/70.
 
Savna kanskje litt bitterhet da jeg brygga denne sist, så ville ikke beregna noe lavere enn det som er oppgitt om jeg skulle finne på å lage den igjen. Og jeg hadde ikke drukket mye IPA før denne, så dette er hva en "uherda" tunge mener om denne IPAen. Min endte på 85 IBU med Tinseth-modellen. Men fantastisk øl, så bare å glede seg.
 
Siden orginalen er på 64,5 vil jeg tro det blir for bittert med 85 og opp, også med tanke på at FG er på ca 1015 så det er lite maltsødme for bitterheten og "gjemme" seg i. Blir nok å gå for noe rundt 70. :)
 
Orginaloppskriften ber da om 60 IBU til bitterhet, skal godt gjøres å få til en brukbar mengde smaks/aromahumle og ende på 64,5 IBU. Men om du tenker på Nøgne Ø IPA (som nok er en annen oppskrift enn hjemmebryggerutgaven), så synes jeg å huske at mitt brygg blei mildere på bitterhet enn den. Så kan se ut som det er forskjellige IBU-utregninger ute og går. Evt. at jeg har brukt noen år gammel Cascade og at dette har gitt mindre bitterhet. Om det er en mulighet er jeg neimen ikke sikker på, men ikke umulig.
 
olavgn skrev:
Orginaloppskriften ber da om 60 IBU til bitterhet, skal godt gjøres å få til en brukbar mengde smaks/aromahumle og ende på 64,5 IBU. Men om du tenker på Nøgne Ø IPA (som nok er en annen oppskrift enn hjemmebryggerutgaven), så synes jeg å huske at mitt brygg blei mildere på bitterhet enn den. Så kan se ut som det er forskjellige IBU-utregninger ute og går. Evt. at jeg har brukt noen år gammel Cascade og at dette har gitt mindre bitterhet. Om det er en mulighet er jeg neimen ikke sikker på, men ikke umulig.

Orginaloppskriften er Nøgne Ø IPA, tilpasset hjemmebryggere volummessig. Ved kloning kan man ofte måtte tilpasse dette videre til sitt eget bryggeoppsett.

Tilsett Chinook til estimert 60 IBU på begynnelsen av kokingen (vi koker i 90 minutter)
Nøgne Ø beregner bare IBU ut ifra "bitterhumlen", og kaller resten for "bonus til de som drikker ølet", så om du setter inn alle humletilsettingene i et bryggeprogram, vil du få en annen IBU totalt.

Se og lukt på humlen før bruk, spesielt hvis den er noen år gammel. Jeg har hatt litt for store mengder Cascade pakket i dobbel brødpose i fryseren i et par års tid, som har deltatt i mye godt øl, men nå luktet den kjip te, og rundt 1kg ble derfor dumpet på komposten.
 
Så dette er faktisk oppskriften Nøgne Ø bruker i sin IPA? Da er det litt rart at de estimerer med to forskjellige IBU-verdier mellom de to utgavene?

Humlen lukter fremdeles nydelig i alle fall. Den er noen år gammel, men har nok ikke vært åpna på noen år heller, så tror det har holdt seg temmelig godt :)
 
olavgn skrev:
Så dette er faktisk oppskriften Nøgne Ø bruker i sin IPA? Da er det litt rart at de estimerer med to forskjellige IBU-verdier mellom de to utgavene?

Humlen lukter fremdeles nydelig i alle fall. Den er noen år gammel, men har nok ikke vært åpna på noen år heller, så tror det har holdt seg temmelig godt :)

Det er iallefall utgangspunktet, og fra 2008, så noen mindre endringer kan ha skjedd.

IBU er vanskelig og kanskje umulig å kalkulere presist. Det verserer flere ulike formler (blant annet Rager, Tinseth og Mosher), som alle gir forskjellige verdier. Selv om IBU kan måles i laboratorium, bruker alle(?) hjemmebryggere og mange mindre bryggerier en anslått verdi utregnet fra disse ulike formlene, hovedsaklig som en referanseverdi innad i bryggeriet for å oppnå ønsket bitterhet. Da de ulike formlene gir ganske ulike resultater, baseres bruken på erfaringer og justeringer rundt disse. Derfor er ikke det viktigste hvilken formel man bruker, men å vite at selv om det står 60 IBU i oppskriften, kan det faktisk bety 80 IBU på ditt bryggeoppsett med din valgte formel. Forvirrende? Javisst. :)

Jeg vet ikke hvilken formel Nøgne Ø bruker, og de regner som nevnt IBU kun ut ifra den første humletilsettingen, så om man synes klonen ikke blir bitter nok, bruk mer Chinook og skriv gjerne om erfaringene rundt det. :)

Litt mer om dette kan leses blant annet i en artikkel i medlemsseksjonen.
 
Nøgne Ø har i alle fall begynt å bruke en del Simcoe i ipa-en sin, så vidt jeg vet. En grom ipa er det i alle fall.

Ang. Nøgne Øs beregninger av ibu: Stort sett beregner de bare ibu utifra den første humletilsetningen. Resten blir sett på som en "gave" til kunden, som Kjetil Jikiun har uttrykt det. Beregningene gjøres med en analog ibu-kalkulator, et slags hjul man dreier på, som er utviklet av Randy Mosher, etter det jeg husker. Kjetil Jikiun brukte denne da han var hjemmebrygger, og tok den med seg til bryggeriet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Brygget denne for 3 uker siden. Satte meg ned i dag og sammenlignet med orginalen. Min var litt bittrere, brygget for første gang med gass og ny kjel så det kokte over når jeg la i bitterhumlen, erstattet det tapte på gefühlen. Den var også noe mørkere og ikke like fyldig. Fortiden bruker jeg et plastic fantastic gjæringskar fra europris som meskekar og det holder ikke så bra på temperaturen.  Den ble selvsagt god men ikke helt på nivå med orginalen, blir å prøve igjen når det kommer en passende stund.
 
Gahr skrev:
Nøgne Ø har i alle fall begynt å bruke en del Simcoe i IPA-en sin, så vidt jeg vet. En grom IPA er det i alle fall.

Ang. Nøgne Øs beregninger av IBU: Stort sett beregner de bare IBU utifra den første humletilsetningen. Resten blir sett på som en "gave" til kunden, som Kjetil Jikiun har uttrykt det. Beregningene gjøres med en analog IBU-kalkulator, et slags hjul man dreier på, som er utviklet av Randy Mosher, etter det jeg husker. Kjetil Jikiun brukte denne da han var hjemmebrygger, og tok den med seg til bryggeriet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Her har du hjulet som Mosher fant opp:)
 
Ser litt kronglete ut det hjulet. Fant intet logisk referansepuknt, så håper det følger med bruksanvisning.

I følge denne artikkelen var faktisk Moshers IBU-hjul det mest presise i et av få vitenskapelige eksperimenter på hjemmebrygg.
 
Tilbake
Topp