Torelore skrev:De får inn imorgen i Oslo, de har på Lillestrøm men det blir for mye styr. Får avvente til imorgen, det er det sikreste
olavgn skrev:Orginaloppskriften ber da om 60 IBU til bitterhet, skal godt gjøres å få til en brukbar mengde smaks/aromahumle og ende på 64,5 IBU. Men om du tenker på Nøgne Ø IPA (som nok er en annen oppskrift enn hjemmebryggerutgaven), så synes jeg å huske at mitt brygg blei mildere på bitterhet enn den. Så kan se ut som det er forskjellige IBU-utregninger ute og går. Evt. at jeg har brukt noen år gammel Cascade og at dette har gitt mindre bitterhet. Om det er en mulighet er jeg neimen ikke sikker på, men ikke umulig.
Nøgne Ø beregner bare IBU ut ifra "bitterhumlen", og kaller resten for "bonus til de som drikker ølet", så om du setter inn alle humletilsettingene i et bryggeprogram, vil du få en annen IBU totalt.Tilsett Chinook til estimert 60 IBU på begynnelsen av kokingen (vi koker i 90 minutter)
olavgn skrev:Så dette er faktisk oppskriften Nøgne Ø bruker i sin IPA? Da er det litt rart at de estimerer med to forskjellige IBU-verdier mellom de to utgavene?
Humlen lukter fremdeles nydelig i alle fall. Den er noen år gammel, men har nok ikke vært åpna på noen år heller, så tror det har holdt seg temmelig godt
Gahr skrev:Nøgne Ø har i alle fall begynt å bruke en del Simcoe i IPA-en sin, så vidt jeg vet. En grom IPA er det i alle fall.
Ang. Nøgne Øs beregninger av IBU: Stort sett beregner de bare IBU utifra den første humletilsetningen. Resten blir sett på som en "gave" til kunden, som Kjetil Jikiun har uttrykt det. Beregningene gjøres med en analog IBU-kalkulator, et slags hjul man dreier på, som er utviklet av Randy Mosher, etter det jeg husker. Kjetil Jikiun brukte denne da han var hjemmebrygger, og tok den med seg til bryggeriet.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk