#1 2008/04 - IPA Hjemmebryggversjon - Nøgne Ø

Takker! Men nå har jeg funnet ut at petit ikke har knust hvete, og bryggselv.no ser ut til å være utsolgt for hvete, så da er jeg screwed uansett :( Det er ikke noen i trondheim eller omegn som har en maltmølle jeg kan låne i fem minutter?
 
fylte et forsøk på denne oppskriften på fat i dag, og endte opp med 16L og 8% styrke
var ikke helt forberedt på hvor mye vann som ble absorbert av humlen, og burde nok skyllt med mer vann  :jaha:
smakte ikke fullt så bittert som jeg hadde trodd før karbonering, men god var den  :skitbra:
 
mskogly skrev:
Takker! Men nå har jeg funnet ut at petit ikke har knust hvete, og bryggselv.no ser ut til å være utsolgt for hvete, så da er jeg screwed uansett :( Det er ikke noen i trondheim eller omegn som har en maltmølle jeg kan låne i fem minutter?

Har både kvern og overskudd av hvete. Bare ta kontakt per PM!
 
Skal brygge denne til mandag, men har et spørsmål angående hvor mye humle som skal tilsettes.
Har funnet oppskriften på både her og på Håndbrygg.dk (http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=N%D8%20IPA%20hjemmebryggerversjon&mine=&sort=date&stylesort=6B&numshow=100&namesearch=%F8&brewersearch=)

I 1. posten i denne tråden står det at det skal tilsettes 2 gram Cascade pr liter vørter på slutten av kokingen (0 minutter), mens på oppskriften på Håndbrygg.dk er dette droppet.
Skal/bør jeg tilsette humlen på slutten av kokingen eller droppe det?
 
Jeg har brygget denne. Den blir IKKE lik NØ sin IPA de i dag selger på Polet. Helt grei IPA, men det mangler noe. Tror Gahr (litt lenger oppe i tråden) er inne på noe. De bruker garantert ikke så mye Cascade i dag. Tror du bør prøve med noe annen amerikansk humle også. Simcoe tror jeg er et godt råd.
Skal nok prøve den igjen, men da blir humlesammensetningen (nytt langt ord?) annerledes.
 
Har bare Chinook og Cascade for hånden, så får bli sånn denne gangen.

Tolker jeg det riktig at jeg bør droppe humlen på slutten av kokingen?
 
Jeg er humleidiot, så jeg hadde vel antagelig lagt til enda mer ;D
Chinook har vel dobbelt så mye alfa syre og olje enn Cascade. Den kan derfor gi både mer bitterhet og mye mer aroma. Men her snakker vi tilsetting helt på slutten, så da blir det bare aroma du får.
Jeg synes bare min IPA ble litt kjedelig.
Det står i siste BYO, at en IPA med for mye Cascade kan bli litt røff. Jeg er helt enig.
Good luck og god natt!
 
Hvis man skal ha denne på flaske; hvor mye sukker anbefales det til karonisering ?

Jeg trodde først at alt av øl skulle ha ca. 5 g pr. liter, men har skjønt etterhvert at det ikke stemmer. Hvorfor kommer ikke dette generelt frem i oppskrifter ?
Er det en tabell som viser anbefalte doseringer ift forskjellig type øl. I en wit jeg lagde så var jeg vel oppe i 9 g sukker pr.liter og den ble helt perfekt. Lurer på hvordan den hadde blitt med 5 g.
 
Under "Det lille ekstra for medlemmer av Norbrygg" finner du en lang og meget god artikkel om CO2 og alt som har med det vi kaller kullsyre. Den inkluderer også noen tabeller med forskjellige øltyper.
Men da må man altså spandere de få kronene på et medlemskap  ;)
 
Flasket en Nøgne Ø kloning i går kveld  :biersmile:
Denne tror jeg blir en vinner :skitbra: , smakte Nyyydelig.
Her er oppskriften jeg brukte.

 
     
#10 IPA nøgne Ø Klone  Style: Engelsk Pale Ale  Brewer: Orstad Bryggelaug
 
Statistics
Volume: 50 liters
OG: 1066
FG:  1014
Alcohol: 6.8 % by vol.
Colour: 25 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 103 IBU
BU/GU: 1.56


Fermentables
Pale Malt 7 EBC   7 EBC   11000 g
Wheat Malt   5 EBC   1600 g
Amber Malt   123 EBC   300 g
Munich Malt 20 EBC   20 EBC   900 g
Cara Crystal 120 EBC   120 EBC   1100 g


Mash schedule: 4 stegs mesking i Speidel50


Hops
Chinook 11% alpha   100 g   90 minutes
Cascade 6.5% alpha   90 g   30 minutes
Cascade 6.5% alpha   90 g   15 minutes
Cascade 6.5% alpha   90 g   5 minutes
Cascade 6.5% alpha   80 g   1 minutes


Fermentation
Yeast: WLP002 English Ale
Fermented at 20 degrees C for 9 days.
Fermented at 20 degrees C for 20 days.
Lagered at 2.5 degrees C for 8 days.


Comments:


Bryggedato 08.09.2012 OG-1066

Tørrhumlet 60g Cascade

Vasket 10 liter , meget høy OG i vaskevann

Dårlig sirkulasjon i meskestep pga pakning blåste ut to siste step

17.09 Omstikk OG-1018

07.10 Fatet for karbonering OG-1014

15.10 Flasket med beergun. kullsyresatt med 0.8bar 2.5 grader.
 
Jeg har nylig brygget denne med WLP007 - står til gjæring nå. Så melder spørsmålet seg: Kan jeg flaskekarbonere denne som normalt med 6g/l, eller må det tilsettes ekstra gjær?
 
Tilbake
Topp