2 poser gjær?

gob0

 
Hei! Jeg skal til å brygge min 4. batch, og ser at jeg har fått med 2 poser US-05 tørrgjær. De inneholder 11,5 g hver.
Er det meningen jeg skal bruke begge, eller har bare de på butikken vært generøse? [emoji1]
Jeg har kun brukt 1 pakke tørrgjær i tidligere brygg.
I FAQ står det at det skal minst være 12,5 g i en batch med ale på 25 liter.
Dette er en Adventure Pale Ale fra brewshop. OG: 1053 FG: 1011
 
Hiv oppi begge du, holder nok med en (rehydrert), men er bedre å være på den safe siden am i right? ;-)
 
Hei! Jeg skal til å brygge min 4. batch, og ser at jeg har fått med 2 poser US-05 tørrgjær. De inneholder 11,5 g hver.
Er det meningen jeg skal bruke begge, eller har bare de på butikken vært generøse? [emoji1]
Jeg har kun brukt 1 pakke tørrgjær i tidligere brygg.
I FAQ står det at det skal minst være 12,5 g i en batch med ale på 25 liter.
Dette er en Adventure Pale Ale fra brewshop. OG: 1053 FG: 1011
Sjekk datomerkingen. Er det gammel gjær, kan det hende at butikken har lagt ved to for sikkerhets skyld.
 
Er et år igjen på holdbarhetsdatoen. Blir det noe forskjell på smak hvis jeg hiver 2 oppi?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
 
Er et år igjen på holdbarhetsdatoen. Blir det noe forskjell på smak hvis jeg hiver 2 oppi?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
Bedre med (litt) for mye gjær enn litt for lite. 2 poser er ikke noe problem. Koster deg kun en snau 50lapp mer.
 
Enig med Miguel. To er overpitching, og det er å be om fusel. Vet ikke hvor dramatisk det er - det ideelle er vel å bruke litt av pose nr.2. Men en holder.
 
Enig med Miguel. To er overpitching, og det er å be om fusel. Vet ikke hvor dramatisk det er - det ideelle er vel å bruke litt av pose nr.2. Men en holder.
Skjønner ikke hvordan 2 poser på 25L med OG over 1050 er å be om fusel.. Mulig noe jeg ikke har fått med meg.. Kan du kaste litt lys over hvorfor dette er tilfelle?
 
Skjønner ikke hvordan 2 poser på 25L med OG over 1050 er å be om fusel.. Mulig noe jeg ikke har fått med meg.. Kan du kaste litt lys over hvorfor dette er tilfelle?

Mulig jeg tar i litt - og jeg sier det også. Men jeg har hatt en del øl med fusel, og overpitching er én av flere kilder til økt fuselproduksjon. Så jeg prøver å unngå det. Én pose er helt sikkert nok, sjøl om du sikkert kan ha i et par gram til for å nå det ideelle. Men to hele poser er ganske mye mer, og jeg ser ingen grunn til å hive oppi for mye.
 
Mulig jeg tar i litt - og jeg sier det også. Men jeg har hatt en del øl med fusel, og overpitching er én av flere kilder til økt fuselproduksjon. Så jeg prøver å unngå det. Én pose er helt sikkert nok, sjøl om du sikkert kan ha i et par gram til for å nå det ideelle. Men to hele poser er ganske mye mer, og jeg ser ingen grunn til å hive oppi for mye.
Dette er veldig interresant, jeg har opplevd noe fusel i forbindelse med at jeg har hatt for lite gjær(tror jeg) Men aldri tenkt andre veien, da jeg ikke har lagt merke til det. Men har til tider en litt snodig fruktig smak/aroma ved bruk av 05..Kanskje prøve å begrense gjærbruken her i huset.
Til trådstarter: Hør på Finn og Miguel du :)
 
Dette er veldig interresant, jeg har opplevd noe fusel i forbindelse med at jeg har hatt for lite gjær(tror jeg) Men aldri tenkt andre veien, da jeg ikke har lagt merke til det. Men har til tider en litt snodig fruktig smak/aroma ved bruk av 05..Kanskje prøve å begrense gjærbruken her i huset.
Til trådstarter: Hør på Finn og Miguel du :)

Som sagt; jeg vet ikke hvor dramatisk det blir med 2 poser. Men jeg sjekka akkurat opp hva Zainasheff oppgir på en APA med OG på 1.056, og det er 11 gram. Det er til 19 liters batcher (26,5 liter til kok). @gob0 sin oppskrift skal gi 21 liter, så det blir ikke særlig forskjell. Så små er ikke marginene at det der betyr noe. Men om du bruker det dobbelte, er du nok i overkant.

Hvis det høres ut som om jeg er veldig nøye, så er jeg ikke det:). Jeg har et sånt omtrentelig volummål (0,7 dl. frisk starterslurry) når jeg får 24 liter til gjæring med OG omkring 1.050. Det er svak overpitching, antakelig - og det ser ut til å fungere.
 
Takk igjen for mange gode svar. Jeg tar en pose og en liten dæsj av den andre. [emoji4][emoji482]

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
 
Den var jeg ikke helt med på. Rehydrert?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
Leser om det nå i tidligere poster. Har ikke gjort det tidligere, men er det krise om jeg ikke gjør det med denne typen? Er klar til nedkjøling nå.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
 
Er det ikke greit å spare en femtilapp og legge pose #2 til side til bruk en annen gang ved å benytte seg av god bryggeteknikk ved å pitche korrekt mengde og behandle gjæren ihht produsentens anbefalinger som nybegynner?
 
merkelig, når jeg ser på fermentis posen jeg brukte idag
står det at den går ut 02 2020
det har da vært 24 måneder fra produksjonsdato tidligere?
 
Tilbake
Topp