60 l ølkoker fra Netthandelen

Den 12V pumpen har jeg og det fungerer fint.
Da har jeg bestilt meg hastighetsbryter til 12V, brytere, effektmåler og effektjustering. Nøyaktig som de linkene du henviser til.
Ledtrafo kjøper jeg på BT.

Så da vil jeg forsøke meg på et skap med pumpe, effektregulering og måling! Noe ala det skapet du viser bilde av her. Rart med det, men man blir jo litt revet med!!

En skisse hadde da vært utrolig bra. Jeg er heller ingen elektriker, men har jo koblet litt tidligere. Veldig bra at du, og alle andre, deler kunnskap her på forumet!
 
Skal forsøke å finne tid til å lage en noelunde oversiktlig skisse av koblingene jeg har gjort iløpet av helga. Har litt mye prosjekter som skal gjøres før jeg drar på jobb.
 
Jeg har en timer med alarm i det skapet, det er noe jeg ville droppet om jeg skulle ha laget ett nytt. Det tar for mye plass i forhold til nytteverdien. En enkel kjøkken timer koster jo ikke stort og gjør stortsett samme jobben. Den jeg har i det store skapet er en Auber, den funker mye bedre og er greiere å stille inn. Men som sagt hadde nok droppet det til fordel for bedre plass til brytere og lys. Du får si fra om du vil ha sånn så kan jeg skisere den inn
 
Timer trenger jeg ikke.
Ta den tiden du trenger, jeg regner uansett med at det tar noe tid før alle delene er i hus.
 
Jeg har en timer med alarm i det skapet, det er noe jeg ville droppet om jeg skulle ha laget ett nytt. Det tar for mye plass i forhold til nytteverdien. En enkel kjøkken timer koster jo ikke stort og gjør stortsett samme jobben. Den jeg har i det store skapet er en Auber, den funker mye bedre og er greiere å stille inn. Men som sagt hadde nok droppet det til fordel for bedre plass til brytere og lys. Du får si fra om du vil ha sånn så kan jeg skisere den inn

Fikk du laget noe koblingsskjema til skapet ditt?
 
Nei det ble vist aldri noe av... sendte bare noen bilder om jeg ikke husker feil. Men det er egenlig gaske straight forward å koble sånt.
Bruk rekkeklemmer og hold orden på hva som er 12v og 230v. På piden står det forklart hva som skal hvor, SSR viktig å ha plus på plus (ha multimeter for hånden)
Men er det ett sterkt ønske så skal jeg nok klare å klore ned noe som kan minne om ett koblingskjema.
 
Nei det ble vist aldri noe av... sendte bare noen bilder om jeg ikke husker feil. Men det er egenlig gaske straight forward å koble sånt.
Bruk rekkeklemmer og hold orden på hva som er 12v og 230v. På piden står det forklart hva som skal hvor, SSR viktig å ha plus på plus (ha multimeter for hånden)
Men er det ett sterkt ønske så skal jeg nok klare å klore ned noe som kan minne om ett koblingskjema.
Jeg har skaffet meg ssr 240v for å slippe eksta strømforsyning, bruker en omron pid heat controller, har ikke montert enda, men tenkte å bruke dette kun på 500w element ved mesking og kjøre 2000w manuelt ved temp øking, og til kok, jeg kjører kontinuerlig sirkulasjon og har montert pt føler i ett T rør rett før utløp, da måler jeg væske som treffer mesk.
 
Jo, jeg har 4 sånne som alle er kobla mot pt100. men du må inn og sette til pt100 i settingen

Det får jeg ikke til med kun 3 desimaler. Om du har en veiledning på det er jeg evig takknemlig.... Har forsøkt alle oppsett i Cod 001. Har også lest flere brukermanualer men ikke funnet de som et til denne verson..
 

Vedlegg

  • 25F7A3FD-63AC-4A1A-A805-EB2DBD2D091F.jpeg
    25F7A3FD-63AC-4A1A-A805-EB2DBD2D091F.jpeg
    514,6 KB · Sett: 39
Altså, det jeg har gjort er å rive ut alt og da mener jeg alt av kinkål som fulgte med kokeren. Er kun elementet og bryter igjen.
Paralell koble elementene, du kan la den overhetings bryteren og sikringen sitte om du er av den nervøse typen, jeg fjerna den og.Vis vedlegget 30128
Det er de røde ledningene på bilde. Om du fjerner de så er det den brune som er kobla med en rød inn på av/på bryteren i stede for den røde.
Pt100 har jeg sånn
Vis vedlegget 30128 Vis vedlegget 30129 Vis vedlegget 30130
Ca. 2 cm senter hull fra bunn så går den klar maltkurven.
Pid og SSR er kobla slik. ( burde laget ett koblings skjema til deg her, men er litt ulikt alt etter hvilken pid du har, dette er en rex 100. men går du for ett sånt oppsett så kan jeg sikkert skrible ned noe)
Vis vedlegget 30134
Vis vedlegget 30135
Pass på att pluss på pid og styrestrøm på SSR stemmer.
Sånn ble fronten, litt plexi glass lakket sort og brytere for å slå av og på de to elementene.Vis vedlegget 30136
Vis vedlegget 30137
Den som er med seperat styreskap ala "The Electric Brewery", litt overkill, har kobla om litt i skapet så nå kjører jeg kjelen og HLT på skapet samt pumper. Er laga for ett 3 kjelers oppsett med 32a 3 fas som jeg ikke har fått somla meg til å komme igang med enda... Vurderer å selge skapet, men vi får se, det funke konge som det er.
Vis vedlegget 30138 Vis vedlegget 30139 Vis vedlegget 30140
Det var hvordan jeg har gjort det, skulle det bli aktuelt for deg å bygge om så gi en lyd på PM eller noe så kan jeg sikkert skrible ned noe som kan minne om ett koblingsskjema...
Ja, og så var det det med kok, den kjelen koker egentlig litt for hardt på 3000w og litt for svakt på 2000w, så kommer til å legge ett pot meter og en ekstra SSR samt en lcd som viser watt ut på element i det skapet jeg bygger nå (altså istede for det det store skapet)
Men det kan vi komme tilbake til når Kinamannen har fått somla seg til å sykle eletronikken hjem til meg.

Håper du fikk noen ideer og kansje litt inspirasjon av alt dette. Jeg er langt fra noen elektrikker, bare veldig glad i å brygge og bygge (En forferdelig dyr kombo faktisk)
Gml tråd dette her, men verdt et forsøk. Noen som har et koblingsskjema på hvordan koble 60 literen fra Netthandelen opp mot SmartPID? Kanskje en ny tråd behøves...
 
Tilbake
Topp