60 prosent av butikkøl er for sterkt

Det er det jeg også lurer på.
Fra ølportalen sin dekning av saken:
"Frem til i dag har de aller fleste småbryggeriene, eller håndverksbryggeriene som mange kaller dem, beregnet alkoholinnholdet i ølet de sender ut på grunnlag av sukkerinnhold før og etter gjæring. Denne metoden bør være nøyaktig nok om man måler rett og bruker de mest nøyaktige formlene, og det er en metode som har vært akseptert av kontrollerende myndigheter."
 
Men, hva har de evt å tjene på dette? Tenker jeg helt feil når jeg tenker at en "sterk" øl er dyrere å brygge enn en øl med butikk-styrke?
 
Avgiften regnes ut som en kronesats pr alkoholvolum og pr liter. I 2013 var satsene som følger:
Opp til 4.7%: 19,96 kroner pr. liter
Over 4.7% 4,46 kroner pr. liter pr. volum alkoholprosent

Så en øl som holder 7% skulle da blitt belagt med 7*4,46 = 31,22 kroner pr. liter. Selges den som butikkøl slipper den unna med 19,96 kroner pr. liter.
 
Nå skal ikke jeg beskylde Bryggeri- og Drikkevareforeningen for å ha annet enn de beste motiver, men jeg er bekymret for hvordan dette kan slå ut for de små bryggeriene. Her har de en jobb å gjøre...
 
(Edit: Det kan vel også gjøres med massespektrometri og noen andre metoder.)

Så vidt jeg har klar å finne ut, er analysene gjort av et eller flere av de store bryggeriene, og de har flere varianter av utstyr som er spesiallaget for å måle alkoholinnhold.

Edit: Står i pressemeldinga at det er Ringnes og det er brukt Anton Paar Alcolyzer.
 
Sist redigert:
Lurer på hvordan det står til med poløllet
det er der mesteparten av kjøpeøllet mitt kommer fra
 
Dette er egentlig ganske ille og kan få storekonsekvenser for forbrukeren. Stor forskjell om man tar seg noen øl på 4.7% og noen øl på over 7%. Man tror man har drukket 5 halvlitere mens man i realiteten har fått i seg alkohol tilsvarende 7.5 halvlitere osv. For ikke å snakke om bilkjøring noen timer etter konsum. Sterkt øl er ofte smakfullt og godt men jeg vil gjerne vite hva jeg har i meg mht til mengde alkohol.

mvh
Bårdd
 
Det værste er jo de som er nærmere 4%, for et lureri!!! :cool:

Det er jo ikke sikkert det er lureri, så lenge det er oppgitt 4%. Testen sier jo kun noe om å ligge over grensen på det som er lov til å selge. Mange selger jo øl som har lavere prosent enn 4,7 og det er jo helt greit så lenge de skriver det.
 
Og det skulle liksom være etter tips fra wn privatperson med avansert måleutstyr, hahahaha, kyss katta!
Nei. Det er en leverandør av laboratorieutstyr som først tok kontakt med Bryggeriforeningen. Hvor Ølportalen har fått det fra at det er privatpersoner som har hatt utstyr og gjort disse testene er litt uklart.
 
@gustavf Det står "Bakgrunnen for testingen var ifølge organisasjonen et tips fra en privatperson med avansert måleutstyr, som hadde målt alkoholmengder på opptil 6,3 prosent i butikkøl fra et utvalg bryggerier." i VG
 
@gustavf Det står "Bakgrunnen for testingen var ifølge organisasjonen et tips fra en privatperson med avansert måleutstyr, som hadde målt alkoholmengder på opptil 6,3 prosent i butikkøl fra et utvalg bryggerier." i VG
I følge de jeg har snakket med, som jobber hos leverandøren av utstyret, var ikke dette gjort som privatpersoner, men som leverandør av utstyret.
 
Dette har eg faktisk venta på, men langt i frå dette omfanget.

Det har lenge synast openbart at eindel av bryggeria i marknaden ikkje har godt nok utvikla rutiner. At ei rekke bryggeri ikkje gjer gode nok testar på produktet før det vert slept i marknaden har ein då lenge kunne observere i form av usmakar, infeksjonar, skumbomber -- og no altså ignorante testpraksisar kva gjeld alkoholinnhaldet.

Delar av bransjen meinar kanskje sjølve dei er så "kompromisslause" at dei ikkje kan justere seg til lovlege nivå. Dei har altså prøvd og ta polsuksessen sin over i massemarknaden og daglegvaresegmentet, og med det måtte kompromisse/bryte lova for å halde på smaken.

Truleg har også enkelte berre sent same produktet som går til polet, rett ut til butikkane med ulik etikett. Alt for å halde volumet, minske svinnet og behalde éi produktline.

Snakk om belly up for enkelte bryggeri!

Her ventar det nok føretaksstraffer, og etterinnbetaling av avgifter som skulle ha vore betalte.
 
Tilbake
Topp