60g Citra som tørrhumling på 25L?

Ja det ser jeg for meg. Men er det ikke bare å tilsette alt samtidig?

Man kan sikkert gjøre det. Men jeg vil tro at man får trukket ut litt mer smak av humlen ved å ha den i tidligere. Derfor tørrhumler jeg i 2 omganger. Første omgang bidrar til å trekke ut mer smak og siste tørrhumling gir litt ekstra kick i aromaen.
 
Ja det ser jeg for meg. Men er det ikke bare å tilsette alt samtidig?

Tenker du all humlen noen få dager før tapping i steden for all humlen rett etter stormgjæring? Isåfall kan man sikkert det, men jeg synes at det fungerer bra i 2 omganger.
 
Hei!

Mekka en Citra+Cascade IPA ganske så parallelt med din (tok flasking på mandag, etter 15dager gjæring). Endte opp med å bruke rundt 60g humle tilsammen. En runde 5 dager før og en runde 3 dager før (30+30 mix av citra/cascade). Merker nå at jeg godt kunne brukt mer, og har tweaka oppskrifta deretter. Problemet er vel det helvetes grumset. Er greit fornøyd med klarheten, men ble svært mye grums på enkelte av flaskene.

Lurer også på tankegangen rundt det å humle 5 dager før, i motsetning for 3 dager før? Vil ikke 3 dager før bare generelt være.. crispere/kraftigere/bedre?
 
Da jeg smakte etter hhv tre og fem dager (ca) så var den senere smaken bedre. Men jeg hev alt oppi på en gang, og det blir jo grøt på toppen, så vet ikke hvis det er mest effektivt akkurat.

Hvis du coldcrasher noen dager så får du et ganske rent og klart øl, selv med mye tørrhumle.
 
Har ikke muligheten til å cold crashe enda dessverre. Smakte på den i dag, og den har nok blitt mitt beste øl til dags dato. Så om det er noe grums i det får så være :)
 
Rør litt med skjea for å få vekk co2 som har lagt seg under humla så bunnfeller sikker litt mer enn om du ikke gjør noe tilsvarende.
 
Syns ikke det var så fryktelig mye som hadde lagt seg igjen på toppen egentlig, så brydde meg ikke stort om det. Stakk uansett om til "tappekaret" mitt, hvor jeg igjen rørte ut sukkerlaken. Denne prosessen tar nok rundt en halvliter i øl i kun flytting, men har til dags dato ikke funnet på noe lurere, om jeg ikke bruker sukkerbit-metoden. Og uansett vet jeg ikke hvor aktuelt det er å montere en "flaskeslange" rett på en hevert.
 
Bare en halvliter? Jeg mister ca 2-3 liter i flaskeprosessen. Men med en gang jeg ser gjæren trekke mot heverten slutter jeg.
 
Du gjør meg usikker, er nok kanskje mer mot 1L. Uansett, godt ble det, og når jeg skal sette denne oppskriften på nytt, blir det nok samme greia med mer tørrhumling. Til tross for at jeg ikke har smakt det ferdige produktet enda (karbonert og lagret i 1-2 uker).

Forresten, hvor lenge skal IPA stå etter karbonering? Har hørt at det er ølens "ferskvare" pga all humlen, men den må vel få "sette seg" litt den og? Eller?
 
Hvor mye du taper har vel egentlig lite å si, så lenge du får noe å drikke opp :) Jeg driter i det, så lenge jeg får 25 liter på dunk er jo oppskriften i mål.

Spørs hvor mye og med hva du har humlet den med. Men ja, humle taper seg i lys og i varme, men du vil ha den relativt fersk. Men hvis du tar den for tidlig kan du få en litt gressete/bitende/tanninsk smak er min erfaring, fra tørrhumla. Men hvis det har bunnfelt og du ikke får det med over på flasker så minker du denne sensasjonen veldig mye. Cascade er jo en gjenganger her mtp gress. Andre humler kan gi en litt tanninsk følelse hvis de ikke har fått modnet nok. Men igjen, min erfaring bare.

Hvordan var dine 15min minus tilsetinger? For meg så virker det litt som om det er disse som undertrykker en dominerende maltsmak.
 
Slik så humleskjemaet ut:







25 g Magnum Pellet 15 Boil 60 min 21.86
15 g Cascade Pellet 7 Boil 15 min 5.06
15 g Citra Pellet 11 Boil 15 min 7.96
15 g Cascade Pellet 7 Boil 5 min 2.03
15 g Citra Pellet 11 Boil 5 min 3.2
15 g Cascade Pellet 7 Boil 1 min 0.44
15 g Citra Pellet 11 Boil 1 min 0.69

Tenker å bumpe opp 15min tilsetningen til i alle fall 20g til neste runde.
Tenker også å bruke humleposer eller tilsvarende. Da det blir så sinnsykt mye trub.
Funker slike store teballer? eller er de for grovmesket?
 
Ble 22L i gjæringskaret, var første oppskrift jeg har mekka selv, så bomma litt på SG/OG. Endte opp med å ikke skylle så mye som jeg ønsket.
Kokte i 60min og skulle hatt en ibu på rundt 57. 6,5% abv.
 
Jeg hadde prøvd på 25g/25g citra cascade ved flameout og prøvd med 15g/15g ved 10 min isteden for 15 min. Cascade gir deg noe mer "i trynet" enn citra, så kanskje bumpe citra ifht til cascade for å få en mer oppfattet balanse, men cascade er jo en win uansett. Evt bumpet cascade for å få mer i trynet, selv om citra blir undertrykket.
 
Sist redigert:
Høres ikke dumt ut. Vil ikke trikse for mye med smakshumlingen, da den var spot on for min del, men tupper nok opp aromaen noe. 25/25 høres bra ut.
 
Edit: minst 35g Cascade og sikkert minst like mye Citra. Citra er jo som sagt litt mer lett på nesen, så gjerne ta i med Citra.
 
Jeg bruker biab-pose og trekker den ut etter oppskriften. Føler ølet blir mer ryddig, eller noe. Er noen som har oppi litt mer humle når de bruker vanlig humlepose.
 
Tilbake
Topp