7 Fjell Lyderhorn Saison Noir?

Hei. Jeg ser litt på oppskriften til 7 Fjell sin Lyderhorn Saison Noir (http://www.7fjellbryggeri.com/brewourlyderhorn), den frister å prøve å brygge, men jeg blir litt usikker på et par ting i oppskriften.

1) OG på 16,7°P og alkohol på 8,3%. Regner jeg helt feil eller vil ikke det tilsi at man skal gjære ned til rundt 1,3°P (FG på ca 1.005), som i min verden er relativt langt ned?

2) Man skal bruke "black syrup". Dvs. "black treacle"? Er dette noe ala det Vestbrygg selger som "Belgisk kandissirup, mørk" eller er dette noe annet?

3) Krydder: det står man skal tilsette 0,075 g/L med tørket knust lime, og 0,057 g/L med Szechuan pepper. Kan disse målene stemme? Høres umiddelbart lite ut med under 2g lime på et 25L brygg?

Kult at du har lyst til å prøve å brygge ølet.

1. Utgjæringen på ølet er svært god, ja. En FG på 1.005 stemmer bra.

2. Ikke bruk black treacle. Black syrup er et produkt fra Nordic sugar. Bruk det mørkeste du finner av kandidirup.

3. Mengdene med lime og szechuanpepper stemmer. Til 4000 liter brukte vi 300 g heltørket lime og 228 g knust szechuanpepper.

Hmpfr! Nå må listen over hva som skal brygges til hvilke tider omorganiseres atter en gang. Denne ølen så overmåtes snas ut, og presser seg langt opp på listen. Noen som har smakt den?

Misforstå meg rett, original-ølet skal også drikkes, når det bare blir tilgjengelig (tidlig mars på Vinmonopolet, var det ikke?).

Koker Lime kort tid i saltet vann og tørker dem i stekeovnen på 50 grader i ett til to døgn. Går sikkert raskere dersom man skjærer dem i skiver før de puttes i ovnen.

Ok, men vil man ikke få en bedre og friskere limesmak om man bruker fersk lime, ev. kun skall?

Endelig ser det ut til at pakkene med Belle Saison som er blitt liggende i kjøleskapet kan brukes til noe snasent. Takk Gahr!

Vi har kjøpt hel tørket lime på "innvandrerbutikk". Produsert i Iran.

Tok meg ein tur til ein innvandrarbutikk idag for å kjøpa spesialingrediensane Szechuan-pepar, tørka lime og svart sirup.

Szechuan-pepar gjekk greit. Tørka lime var litt meir problematisk sidan dei hadde to typar - ein som var lys (beige) og ein som var mørkebrun - tok meg med begge.

Meir problematisk vart det med den svarte sirupen for dei hadde av drue og diverse andre frukter. På Kinsarvik hadde dei svart molasse sirup så eg gambla på den og druesirupen.

Gjæren derimot - den ser det ut til ikkje er å oppdriva her i bydn. Kanskje T-58 er grei erstatning? (har også diverse anna Fermentis liggjande - f.eks. Abbaye..)

Hmpfr! Nå må listen over hva som skal brygges til hvilke tider omorganiseres atter en gang. Denne ølen så overmåtes snas ut, og presser seg langt opp på listen. Noen som har smakt den?

Nydeleg øl. Spørs om eg får det like godt til.

Tror ikke det blir så god utgjæring med T-58.
Bryggselv har så kan du vente et par tre dager så er den vel i postkassen din.

Då står det ein gjæringsdunk her med første forsøk på Lyderhorn-klone. Eg har nok ikkje brukt korrekt "mørk sirup" så det spørs jo korleis den eg brukte funkar (Svart molasse-sirup). I tillegg så var mi brevvekt nok litt for grov til å måla opp 1,5 gram med Szechuan Pepar og same mengde tørka Lime - så det tok eg det litt på gefühlen.

Min vart til alkoholsterk "hostesaft" men det skuldast at eg ikkje hadde nøyaktig nok vekt til å måla kryddermengde med så det vart for mykje krydder. Så vanleg brevvekt med 2 grams oppløysing er ikkje tingen her.

Jeg var i Bergen i sommer og jeg fikk smake denne fra 7 Fjell, Og jeg bare elsket den! kunne tenke meg å prøve å lage en batch selv.

har noen en grei 1-2-3 oppskrift med hvor mye jeg trenger av ingrediensene? min batch skal være på 20-25 Liter :)
eller er det bare for meg å gi oppskriften i linken til en brygg butikk og de får målt det opp til meg?

Tilbake
Topp