Samt et ønske om en liten andel dikarbonheksahydrogenmono-oksygenFor meg er det logisk å ha en stor andel dihydrogenmonoksid i ølet mitt.
Ja, jeg skjønte ikke helt planen om å legge inn en liten økt på 20 grader for å dehydrere ølet.For meg er det logisk å ha en stor andel dihydrogenmonoksid i ølet mitt.
Irriterende hvor mye feil man skriverDet høres logisk ut. Takk! Jeg skjønte det måtte være noe sånt, men jeg brygger så sjelden at jeg ikke lenger ser det som var helt logisk for meg da jeg var mer inne i det. Irriterende hvor mye man glemmer.
Særlig hvis det er vakkert vær, og humøret er godtNoe H2O forsvinner også ved 20 C, men C2H6O forsvinner fortere ;-)
Er ikke det farlig da? De fleste som drukner har jo nettopp denne kjemiske forbindelsen i lungeneFor meg er det logisk å ha en stor andel dihydrogenmonoksid i ølet mitt.
Ligner i alle fall veldig på den tilsvarende i Yeast av White og Zainasheff.Fra World Brewing Academy - Doemens, Tyskland. Tror denne finnes i flere bøker om ølbrygging
Nici
Vis vedlegget 72256
Topic Yeast Control & Fermentation Flavors
Yeast is involved in the formation of many beer flavors. The table below gives you some general ideas of some factors impacting yeast metabolism and consequently the production of these by
flavor compounds. Keep in mind that all these factors could be influencing the yeast at the same moment in time. Therefore, use caution and conduct trial and error to find out how best to manage your yeast and your fermentation parameters as you make your beer.
-Increased temperature causes fusel alcohol, esters, diacetyl and sulphur to increase
-Increased dissolved oxygen causes fusel alcohol to increase and esters, diacetyl, and sulphur to decrease
-Increased pitching rate causes fusel alcohol, diacetyl, sulphur and isoamyl acetate (ester) to decrease and ethyl acetate (ester) to increase
-Increased top pressure causes dissolved CO2 to increase in concentration surrounding yeast and this can inhibit yeast growth while increasing diacetyl, sulphur, and acetaldehyde and decreasing esters and fusel alcohol
Hvor lenge er lang?Jeg har alltid en temmelig lang diacetylrest, ofte i så mye som 20 grader.
Jeg pleier å la undergjæret stå på fat i bryggeriet et par-tre uker før jeg kjøler ned.Hvor lenge er lang?
Et par-tre uker på 20 grader etter gjæringsperioden?Jeg pleier å la undergjæret stå på fat i bryggeriet et par-tre uker før jeg kjøler ned.
Tja, akkurat 20 er det vel sjeldent i garasjen, men mellom 12-17 grader på det jevne. Jeg er ikke så hissig på å kjøle lagerøl umiddelbart, som IPAer.Et par-tre uker på 20 grader etter gjæringsperioden?
Okay. Brygging i leilighet har et par utfordringer mtp plass og tid, så det er litt tilpassinger som må til. Har kneket plass til ett gjæringsskap som jeg helst da ikke vil okkupere for lenge av gangenTja, akkurat 20 er det vel sjeldent i garasjen, men mellom 12-17 grader på det jevne. Jeg er ikke så hissig på å kjøle lagerøl umiddelbart, som IPAer.
I alle fall ei uke.Hvor lenge er lang?
Hvor lang diacetylrast du trenger med tanke på først å få omdanet acetolaktatet til diacetyl og deretter få gjæren til å ete opp diacetylen, avhenger av om du har passa på å å øke temperaturen før ølet er utgjæra, eller om du har latt ølet stå på den lave gjæringstemperaturen helt til det er ferdig. I det første tilfellet - si du øker temperaturen når det gjemstår 25% av veien fra OG til forventa FG - bør det greie seg med 3-4 dager. Da har du jo masse fremdeles aktiv gjær som er helt på hugget. I praksis skal det da ikke være igjen noe diacetyl, eller noe uomdanna acetolaktat, når ølet er ferdig utgjæra. Men i det andre tilfellet vil det meste av gjæren ha tatt kvelden, og da tar det lenger tid. Da bør du nok beregne minst ei uke, og gjerne to.Okay. Brygging i leilighet har et par utfordringer mtp plass og tid, så det er litt tilpassinger som må til. Har kneket plass til ett gjæringsskap som jeg helst da ikke vil okkupere for lenge av gangen
Fellesgarasje er et dårlig alternativ, men har en bod i nabobygget som holder jevnt 8-12 grader året gjennom, men det tenkte jeg helst brukt etter fating
I beste fall, ja. Men gi heller gjæren et par dager ekstra til opprydding enn et par dager for liteI pilsen jeg nå har til gjæring var jeg nådd 75% alt på dag 5, så da kunne jeg hevet temperaturen alt da? Da rekker jeg både den og gjerne en kald kræsj innen to uker
Er det kun for lager/pils man kjører diacetylrast?I beste fall, ja. Men gi heller gjæren et par dager ekstra til opprydding enn et par dager for lite.
Det kommer litt an på hvordan man tenker på detEr det kun for lager/pils man kjører diacetylrast?