Acidulated malt / sauermalz

Her er det som står i rapporten:

"Periodiske prøvetakinger viser at skifting av vannkilden forårsaket økning i vannets hardhet fra ca. 4,2 *dH til ca. 6,3 *dH."

"Analyseresultatene viser at vannets hardhet på Fagernes varierer mellom 6 og 6,5 *dH"

"Kalsium innholdet i vannet på Fagernes varierer mellom 30 og 35 mg Ca/l"

"Magnesium innholdet i vannet på Fagernes varierer mellom 3,2 og 3,5 mg/l"

Da har du altså "middels hardt vann" etter den skalen du kan se her: https://no.wikipedia.org/wiki/Hardhet_(vann) Det betyr imidlertid langt over "middels" i forhold til hva som er vanlig i Norge, så du har helt klart rett i at du kan kalle vannet ditt hardt. Men det er jo litt interessant at det ville vært "bløtt" i Danmark. Vannet mitt er "bløtt", men ligger likevel godt over snittet i Norge - uten at det egntlig byr på problemer så lenge jeg bare justerer det. Uten justering er det litt ugreit til lyst øl.

Kan det stemme at du brygger mørkt øl uten å få problemer, mens du sliter kraftig med lyst? Jeg sleit i alle fall med at jeg fikk en ubehagelig "krass" bitterhet.
 
Mørke øl blir meget gode uten særlig vannjustering, syns jeg. Brygget en meget lys sommerøl i april, uten pH-justering. Jeg synes den smakte ok, mens svigers mente den var noe syrlig.

Når jeg nå sjekker oppskriften, skulle sommerølen hatt en IBU på ca 20. Opplevelsen av bitterheten, derimot, var mye høyere, og kanskje noe "krass". Dette kan altså henge sammen med pH?

Vil det betale seg å benytte syremalt? Ser min lokale coop selger RO-vann (0 g mineraler) til ca 20kr/5liter. Kan det være en idé å vanne ut vannet mitt? Evt erstatte det hele, og bygge opp fra bunnen?

Takk for gode svar.
 
Bitterheten blir påvirket av pH ja, det du beskriver som krass stemmer veldig greit med lyse øl og høy pH. Alt blir mye mindre ryddig, maltsmaken og. Rotete og ufin, og "blasst" preg på hele ølet, lite ryddig snert liksom. Det kan også være tanniner som blander seg inn i opplevelsen av bitterhet.

Hvis du har vanlig vann så vil syremalt hjelpe noe, men jeg vil tro det er grenser for hvor mye du bør måke på med før det merkes. fosforsyre er nok det mest effektive og det som gir minst smaksbidrag. Lactol er melkesyre, samme som du finner i syremalt, men for mye bruk av det så har iallefall jeg opplevd at det har satt smak på vørteren.
 
Mørke øl blir meget gode uten særlig vannjustering, syns jeg. Brygget en meget lys sommerøl i april, uten pH-justering. Jeg synes den smakte ok, mens svigers mente den var noe syrlig.

Når jeg nå sjekker oppskriften, skulle sommerølen hatt en IBU på ca 20. Opplevelsen av bitterheten, derimot, var mye høyere, og kanskje noe "krass". Dette kan altså henge sammen med pH?

Vil det betale seg å benytte syremalt? Ser min lokale coop selger RO-vann (0 g mineraler) til ca 20kr/5liter. Kan det være en idé å vanne ut vannet mitt? Evt erstatte det hele, og bygge opp fra bunnen?

Takk for gode svar.

Tror halvblanding med RO-vann er en ganske vanlig taktikk i USA på steder med vanskelig vann. Det skulle kanskje ikke være nødvendig hvis du bruker syremalt, men dette blir vel mye gjetning fra min side. Du trenger nok råd fra noen som bruker vannkalkulator, og som kan fortelle deg hvordan du beregner dette. (tror ikke jeg ville gått over 5% syremalt, sjøl om Wyermann mener du kan gå opp til 10% uten at det slår inn på smaken. Men jeg tviler vel på at du trenger så mye.)

35 mg kalsium/l er i hvert fall ikke noe problem. Du "bør" ha 50, så du trenger "egentlig" å tilsette litt, enten i form av kalsiumklorid eller kasliumsulfat.
 
@sjales og @Miguel: går fint å bruke vinsyre også. Setter ikke noe smak det jeg kan merke, og finnes i hylla på matbutikken. Heter tartaric acid på engelsk, og er en av valgene i Brewer friend kalkulatoren.

@Finn Berger: litt offentlig topic, men hvor mange av IBU'ene på Kölschen din satte du til på @60 min.? Og hvor høyt legger du deg på IBU?
 
@sjales og @Miguel: går fint å bruke vinsyre også. Setter ikke noe smak det jeg kan merke, og finnes i hylla på matbutikken. Heter tartaric acid på engelsk, og er en av valgene i Brewer friend kalkulatoren.

@Finn Berger: litt offentlig topic, men hvor mange av IBU'ene på Kölschen din satte du til på @60 min.? Og hvor høyt legger du deg på IBU?

18,5 av 23,5. Men jeg hadde likevel mye Mittelfrüh som seine tilsetninger. Ikke typeriktig! - hvis det skulle bekymre deg;).

20 gr Perle (9%) @ 60
20 gr Mfr (4%) @ 10
20 gr Mfr @ 5
20 gr Mfr@ 0
 
Nei det bekymrer meg ikke :p La meg litt høyere totalt sett enn deg. Også Perle 16,5g som bitter, og Mfr 30g @15 og Mfr 15g @5. La meg på den øvre enden av stilen. Men.... av en eller annen grunn misset litt jeg på meskeeffektiviteten i dag, og jeg skjønner ikke riktig hvorfor :confused: Og ikke fikk jeg til WP for å samle humla heller, og fant ut at det er lurt å få ut alt vann av kjølespiralen før jeg setter den i kjelen @15. Ble en del (varmt) vann på gulvet... Og jeg som skulle være sååå effektiv i dag :oops:o_O
 
Nei det bekymrer meg ikke :p La meg litt høyere totalt sett enn deg. Også Perle 16,5g som bitter, og Mfr 30g @15 og Mfr 15g @5. La meg på den øvre enden av stilen. Men.... av en eller annen grunn misset litt jeg på meskeeffektiviteten i dag, og jeg skjønner ikke riktig hvorfor :confused: Og ikke fikk jeg til WP for å samle humla heller, og fant ut at det er lurt å få ut alt vann av kjølespiralen før jeg setter den i kjelen @15. Ble en del (varmt) vann på gulvet... Og jeg som skulle være sååå effektiv i dag :oops:o_O

hehe - utrolig hvor mange ganger jeg har glemt at jeg må legge slangeendene i vasken.

Det med wp for å få samlet humla i ei kjegle gir ikke noen dramatisk virkning for meg, heller - men det hjelper litt, og nok til at jeg får ut noe mer rein vørter før guffet begynner å komme.

Har du hvete i oppskrifta? Da blir fort effektiviteten litt lavere.
 
hehe - utrolig hvor mange ganger jeg har glemt at jeg må legge slangeendene i vasken.

Det med wp for å få samlet humla i ei kjegle gir ikke noen dramatisk virkning for meg, heller - men det hjelper litt, og nok til at jeg får ut noe mer rein vørter før guffet begynner å komme.

Har du hvete i oppskrifta? Da blir fort effektiviteten litt lavere.
Nei ingen hvete, kun pilsner og acidulated :)
 
Tilbake
Topp